Sunday, August 15, 2010

Terima kasih 'pirahsetpol'

Buat sahabat seiras 'pirahsetpol'....
Lama menerjah, kuat menikam, puas menghentam, letih bersilat tanpa buah, banyak pulak dalih dan alasan... bila diminta butirannya, dia tak mampu beri. Hanya mendengar dihujung telinga, cerita-cerita pasal si polan bin si polan jahat dan menipu. Puas menuduh kita bersubahat dengan orang itu dan orang ini berbuat honar. Bila di tanya apa buah butirnya, dia kata dia cuma bagi hint, lagipun dia tak dibayar gaji untuk memberi maklumat lengkap tentang tuduhannya. Habis siapa yang bayar dia untuk menuduh?
.
Ada pesanan dari Allah tentang pembawa berita yang fasiq, orang mukmin mesti siasat dulu. Inilah punca dan kesannya. Kalaulah semua pembawa berita diterima tanpa usul periksa, porak perandalah masyarakat kita. Apa akan jadi kalau tiba-tiba kerajaan negeri bertindak ke atas orang itu dan orang ini kerana satu hint melalui blog yang tak tahu punca dan sumbernya. Sedangkan dalam pemerhatian kita setiap hari secara langsung, tiada apa yang honar dan khianat, tiba-tiba kita salah kerana berdiam diri.
.
Bertanya dan mendengar jawapan lebih molek dari menghentam dan menuduh, apalagi memfitnah sipolan-sipolan itu bersubahat dan menjadi dajjal meruntuhkan kerajaan. Alangkah bodohnya kalau kita berjuang lebih 50 tahun untuk mendapat kuasa bagi melaksanakan perintah Allah kepada manusia, tapi bila diberi ruang oleh Allah, kita berkelahi dengan semua orang hingga menjejaskan semua kerja buat kita untuk menegakkan perintah Allah. Kita ketepikan pula dasar dan agenda perjuangan kita.
.
Usul fiqh memandu kita...Menolak mudharat lebih aula dari mengambil manfaat dari sesuatu perkara. Islam tidak tersebar dengan begitu gelojoh. Islam juga tidak mulia dengan tuduh menuduh orang itu jahat orang ini salah tanpa usul dan bukti. Apa lagi cerita sensasi dari tepi jalan. Kata seorang ulama', Islam dan cara ia dipersembahkan adalah sama penting, sama mustahak. Dalam bab ini, Islam menyuruh kita berjemaah dan berwala' dgn pimpinan. Apa tujuan menyalahkan pimpinan atas strategi yang diambil berdasarkan syura di byk peringkat...hingga menjadikan kita lebih tahu dalam semua hal. Petua untuk hidup tenang dan harmoni, bertanya kalau tak tahu. Menghentam melulu tak bawa kebaikan malah menghasil keburukan.
.
Apa nak diharap dari pemberi hint yang tidak pula menyerlahkan wajah dan dirinya. Siapa yang akan tampil sebagai saksi kepada tuduhannya? Saksi pulak mesti adil, tidak boleh fasiq. Dalam kes menuduh ini, ada hukum qazaf bg yang menuduh si gadis berzina, sebat 80 rotan ...Yang menuduh orang itu rasuah, kebas harta kerajaan, jahat, menipu, bersubahat dan macam-macam lagi, ... tapi tak tau bila, dimana, berapa, apa salah sebenarnya..apa jahatnya... boleh pakai kira ka?
.
Saya minta 'pirahsetpol' memohon maaf kepada manusia yang bernama Hasan dan Madi yang dia namakan sebagai 'orang jahat' berbuat honar di dalam ini negeri. Selagi dia menyimpan tuduhan tanpa usul periksa, dan orang ramai terpengaruh dengan tuduhannya, lalu menjejaskan manusia yang dinamakan itu, saya khuatir dia merintis laluan dosa tak berkesudahan. Sepanjang perkenalan dengan sahabat yang dinamakan itu, setahu saya bersandarkan maklumat dan pengetahuan yang ada, mereka tidak salah apa-apa. Mereka manusia seperti kita, yang kadang-kadang terkena tempias dengki, khianat dan fitnah. Mereka bersolat, berzakat, menolong orang dalam kesusahan, miskin , menderma, subuh istiqamah berjemaah di masjid (saya tak mampu lagi). Namun mereka juga tidak maksum. Kebaikan mereka mungkin jauh lebih besar dari kita atau yang kita sangka.
.
Saya berlepas diri dari termakan adu domba 'pirahsetpol' dalam hal ini. Kalau dia masih menyimpan syak wasangka terhadap saya, saya maafkan dia dibulan yang mulia ini. Saya menanti kalau-kalau ada bukti dari manusia spesis ini. Telah kukenal siapa dirimu....aku memohon Allah mengampuni kesalahanmu....Wallaahu a'lam.
.
.

No comments:

Post a Comment