Thursday, August 19, 2010

Mungkin Info Ni Boleh Buat Depa Garu KepalaYang Tak Gatal...

Patutlah...sesetengahnya gelak sakan bila berjaya menimbulkan kepercayaan palsu di kalangan orang ramai bahawa kerajaan negeri PR meluluskan pembalakan di Rimba Teloi dan menyebabkan banjir, tapi ada orang yang tidak dapat tidur lena dengan cerita yang dia buat sendiri. Sepatutnya...kalaupun nak orang kata kita hero, jangan sampai angkut semua pinggan mangkok periuk belanga di dapoq, dan tilam bantai dalam kelambu buat modal politik. Ini sangat bahaya.
.
Ada sumber yang sangat berautiriti memaklumkan bahawa Kompartment 73 Hutan Simpan Rimba Teloi telah diluluskan untuk pembalakan pada 25 Ogos dan 9 November 2005, dan ia dibahagikan kepada 7 block. 3 block telah dikeluarkan lesen menebang, 4 block lagi belum diberi lesen menebang kerana belum menyempurnakan prosedur yang perlu.
.
Salah satu block yang belum dapat lesen menebang itu dianugerahkan kepada sorang tokoh muda yang sedang meningkat naik dalam UMNO Bahagian Sik pada waktu itu. Masa itu dia sangat rapat dengan MB baru yang berjaya menggulingkan MB lama. Walaupun dia tidak menggunakan lesen pembalakan atas namanya, sumber dalaman amat mengetahui block itu adalah miliknya. Kawasan itu nanti akan dijual kepada taukey-taukey balak (selalunya pengusaha cina) untuk dikerjakan sehingga kayu dijual. Sebaik sahaja surat tawaran kelulusan dikeluarkan, dia akan menerima bayaran bahagiannya, dan dia tak akan muncul lagi dalam apa-apa urusan kawasan itu. Memang kerja membalak di zaman itu tak ada orang politik yang guna nama sendiri, depa akan guna lesen sapa-sapa pun untuk melobi kawasan, dan pemilik lesen akan dapat bayaran duit lesen RM50k (biasanya) untuk satu kawasan.
.
Pengusaha itu patut mendapat apa yang diusahakan, dan tuan lesen pun patut dapat habuan dia kerana dia membayar duit lesen setiap tahun disamping cukai syarikat. Yang untung ialah 'pemilik sebenar' yang bersembunyi di sebalik lesen dan pengusaha itu. Di zaman balak dianugerahkan secara besar-besaran dengan hanya premium RM1000 bagi hutan dara dan RM500 bagi hutan sudah kerja (KSK), pada waktu itu (2005- awal 2008), orang-orang ini mengaut keuntungan berjuta ringgit. Duit ini akan diguna untuk mendapat tempat dan membina pengaruh untuk memanjat hirarki dalam parti politik.
.
Patutlaaahh... diawal polisi tander terbuka dilaksanakan, saya ada mengusik pengusaha-pengusaha balak yang masuk tander bahawa mereka telah buat untung besar waktu harga premium cuma RM1000 dan RM500, sekarang ini waktu untuk menyumbang kepada negeri...depa ketawa besar. Kata mereka, harga yang mereka bayar waktu itu adalah sama dengan harga tander juga. Untuk rekod, bagi kawasan hutan dara, harga tander yang menang sekarang antara RM12 hingga RM16 ribu sehektar. Bagi Kawasan Sudah kerja (KSK), antara RM7 - RM10 ribu sehektar, bergantung kepada nilai kayu yang ada dalam kawasan itu.
.
Senario ini berubah dan terhenti bila kerajaan sekarang mengamalkan polisi tender terbuka dan pemberian secara anugerah dihentikan. Tokoh mana pun, baik dengan siapapun, kalau nak balak, sila masuk tender terbuka. kalau membuat tawaran tinggi, dia dapat. Kalau tawaran rendah, maaf laaa... maka pendapatan kerajaan meningkat mendadak berlipat ganda kerana wang balak yang dulu masuk poket 'orang-orang dibelakang' pelesen dan pengusaha, kini masuk kepada kewangan kerajaan.
.
Patutlah... sebaik sahaja banjir surut pada jam 7 pagi, dia himpunkan TV3 dan Utusan untuk menyerang kerajaan sekarang dengan peluru kapor dan meriam buluh untuk melindungi kepentingan yang sudahpun dihabiskan untuk berada di tahap sekarang...Apa khabar YB??? Ada pribahasa kata: Berkokok berdegar-degar, ekor bergelumang tahi...
.

1 comment:

  1. tu dia kerja depa kita tak tau, pasai tu depa marah sangat.

    ReplyDelete