Tuesday, September 4, 2012

Hudud: DAP Menentang UMNO Menolak

Subject: KENYATAAN MEDIA PRESIDEN PAS- HUDUD : DAP MENENTANG, UMNO MENOLAKNYA


Pendahuluan : Sumber memahami ajaran Islam

Sesiapa sahaja yang ingin mengetahui Islam secara ikhlas, maka wajiblah mereka membaca dan mengkaji daripada sumber asasi Islam iaitu kitab suci Al Quran dan cara pelaksanaanya melalui hadith-hadith yang soheh. Begitu juga penjelasan daripada para ulama muktabar, sama ada menerusi kitab-kitab tafsir, hadith dan ilmu feqah serta sejarah pelaksanaan oleh kerajaan-kerajaan Islam yang adil, bukannya kerajaan Islam yang zalim.
Tentulah akan berlaku kesilapan dan boleh menyesatkan jika sekadar membaca dari sumber yang tidak benar dan mengelirukan seperti penulisan para orientalis yang tidak beriman atau media yang tidak juga beriman dan budiman. Apatah lagi cuba mendalami Islam menerusi media yang mencampur adukkan hak dan batil, mencampur adukkan terjemahan Al Quran, tulisan-tulisan serta gambar lucah dan keputusan judi nombor ekor untuk mendapat keuntungan wang tanpa mengira halal dan haram.  Begitu juga dari kalangan para ulama contoh daripada ahli kitab yang disumpah menjadi kera, binatang yang bergayut di pokok yang banyak buah yang boleh dimakan. Kalau diberi bunga yang cantik dan harum nescaya diciumnya. Kemudian dikoyak rabak merosakkannya. Begitulah ajaran Islam yang murni juga dikoyak rabaknya, kerana kedudukan dan periuk nasi kononnya.

Keseluruhan surah Madaniyyah (yang diturunkan di Madinah) dan ayat – ayatnya yang menyatakan hukum jenayah Islam di antaranya hukum Hudud. Ketika Islam memerintah negara masyarakat majmuk pelbagai bangsa, penganut berbagai agama dan aqidah menjadi rakyat. Berlakunya perbezaan agama dan aqidah dan mecetuskan perbahasan dengan kalangan bukan Islam secara terbuka.

Allah berfirman dalam al-Quran, Surah al-Baqarah ayat 120  :

Maksudnya : “Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak sekali-kali akan bersetuju atau suka kepadamu (Wahai Muhammad) sehingga Engkau menurut agama mereka. Katakanlah (kepada mereka): "Sesungguhnya petunjuk Allah (agama Islam itulah petunjuk Yang benar". dan Demi Sesungguhnya jika Engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka sesudah datangnya (wahyu Yang memberi) pengetahuan kepadamu (tentang kebenaran), maka tiadalah Engkau akan peroleh dari Allah (sesuatupun) Yang dapat mengawal dan memberi pertolongan kepada mu”.

Banyak lagi ayat-ayat yang tegas daripada surah yang lain yang bersifat Madaniyyah, di antaranya jawapan kepada soalan dan tuduhan kaum bukan Islam yang hidup bersama masyarakat Islam, daripada kalangan Yahudi, Nasrani dan kabilah musyrikin yang belum Islam serta kumpulan munafik yang berpura-pura Islam. Mereka adalah kalangan yang tidak ada kuasa pemerintahan dan bebas bercakap tanpa larangan. Ada pun ayat-ayat peperangan adalah bagi menghadapi musuh yang datang menyerang atau membuat persediaan untuk berperang.

Dalam konsep hubungan berbagai kaum, Islam mendahulukan perdamaian dan mengharamkan paksaan dalam berdakwah. Ini kerana paksaan tidak memberi makna Islam yang sebenar, tetapi hanya melahirkan golongan munafik. Allah berfirman dalam Al Quran (al-Hujurat :14) mendedahkan sikap sebenar kaum badawi :

Maksudnya : Orang-orang  A'rab(badawi) berkata: " Kami telah beriman". Katakanlah (Wahai Muhammad): "Kamu belum beriman, (janganlah berkata demikian), tetapi sementara iman belum lagi meresap masuk ke dalam hati kamu berkatalah sahaja:  “Kami telah Islam”. dan (ingatlah), jika kamu taat kepada Allah RasulNya (zahir dan batin), Allah tidak akan mengurangkan sedikitpun dari pahala amal-amal kamu, kerana Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani".

Tiada paksaan menerima hudud untuk bukan Islam

Apabila kaum Yahudi yang berpegang kepada kitab suci Taurah, walaupun di dalamnya ada hukum hudud yang sama dalam Al Quran, namun Allah memerintah Rasulullah S.A.W. tidak memaksanya. Firman Allah (al-maidah : 42) :

Maksudnya : Dan jika mereka datang kepadaMu, maka hukumlah di antara mereka (dengan apa Yang telah diterangkan oleh Allah), atau berpalinglah dari mereka (biarkan); dan kalau Engkau berpaling dari mereka maka mereka tidak akan dapat memudaratkanmu sedikitpun; dan jika Engkau menghukum maka hukumlah di antara mereka dengan adil; kerana Sesungguhnya Allah mengasihi orang-orang Yang berlaku adil.

Ayat ini antaranya menjadi dalil kepada pada pendapat yang menyatakan  bahawa tiada paksaan hukuman hudud terhadap orang bukan Islam sebagaimana pendapat dari mazhab Maliki yang diamalkan dalam masyarakat majmuk di utara Afrika dan Andalusia dan mazhab Hanafi yang berkembang dalam masyarakat majmuk di Iraq, India dan China. Berbeza dengan Mazhab Syafei yang tersebar di tanah Hijaz dan semenanjung arab yang terdiri daripada penganut Islam, ahli kitab dan Majusi.

Saya memuji betapa bijaksana para pendakwah kalangan ulama yang membawa Islam di alam Nusantara termasuk Tanah Melayu. Kerajaan Islam Melaka berabad lalu menyediakan dua undang-undang jenayah sama ada undang jenayah Islam termasuk undang-undang Hudud atau undang-undang adat bagi kaum bukan Islam Hindu dan Budha. Di Kedah masih ada rumah ibadat Hindu Melayu di Merbok yang tidak dimusnahkan oleh kerajaannya. Di Terengganu tempat penemuan batu bersurat yang mencatatkan undang-undang Hudud, masih digunakan rumah ibadat agama Budha dikampung Jeram Terengganu.

Al Quran mewajibkan pelaksanaan yang adil dalam perkara kemanusiaan yang sama dalam konsep Negara berkebajikan yang diamalkan oleh Rasulullah S.A.W. dan para Khulafa yang adil dalam menangani hak beragama, berbudaya, bekerja, menangani kemiskinan dan sebagainya.

PAS dan dasarnya

PAS menyatakan dasarnya secara terbuka dan DAP juga menyatakan perjuangannya secara terbuka dan berdailog secara terbuka. Maka PAS dapat bekerjasama dalam perkara yang ada persamaan tanpa melarang dan memaksa dalam perkara yang berbeza. Ada perkara boleh bertolak ansur dan ada perkara yang tidak boleh berganjak. Sabda Rasulullah S.A.W. : “Orang Islam itu wajib bertanggungjawab di atas syarat yang ditetapkan, melainkan syarat yang menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal”.

Sepertimana juga DAP tidak boleh memaksa ahli PAS meminum arak dan memakan daging khinzir, maka PAS juga tidak boleh melarang ahli DAP dari minum arak dan makan daging khinzir. Perlembagaan PAS mewajibkan memecat sesiapa kalangan ahli PAS yang meminum arak dan memakan daging khinzir. Perlembagaan Umno tidak boleh memecat ahli UMNO yang minum arak bersama MCA , MIC dan Gerakan.

Begitulah nyatanya PAS tidak boleh menghalang DAP menentang Hudud dan DAP tidak berkuasa menghalang PAS menyatakan haknya. Pandangan pimpinan tertentu DAP pula tentulah tidak sama dengan pandangan pimpinan UMNO yang berkuasa selama puluhan tahun di Malaysia ini. Berbeza dengan UMNO yang sudah berkuasa bersama parti-parti rakannya sejak kemerdekaan negara mencecah lebih setengah abad. PAS adalah kalangan Melayu yang tidak lupa dan tidak mudah lupa seperti Melayu UMNO yang mudah lupa.

Sejak awal kemerdekaan PAS memperjuangkan Syariat Allah wajib ditegakkan, termasuklah hukum Hudud. Sejak awal kemerdekaan juga para pemimpin Umno menentang hukum Islam seperti hukum Hudud. Hanya berhukum sekadar yang diizinkan oleh kerajaan penjajah Inggeris. Maka pada masa itu  hukum hudud menjadi sasaran dihina, bahkan menganggap politik tidak ada hubungan dengan agama. PAS tetap beranggapan sikap UMNO itu kerana kejahilan dan terus bersabar mengemukakan hujah  dan melarang ahli-ahlinya yang melampau dalam menghukum. Hinggalah yang melampau itu melompat ke dalam UMNO. Berkat kesabaran itu maka tidak ada lagi kenyataan menentang secara terbuka di waktu ini. Kenyataannya bertukar kepada menentang secara bersilat gayung seperti kenyataan “Hudud PAS” atau “belum tiba masanya” walau pun berlalu masa setengah abad.

PAS mengemukan undang-undang jenayah Syariat termasuk hukum Hudud diperingkat negeri Kelantan dan Terenganu melalui proses demokrasi. Undang-undang tersebut digubal oleh jawatankuasa khas bersama daripada PAS dan kerajaan negeri melibatkan beberapa ahli Majlis Syura Ulama dan pakar undang–undang seperti Tun Saleh Abas, mantan Ketua Hakim Negara, al-Marhum Prof Dr Ahmad Ibrahim (tokoh akademik dan ahli PAS Singapura) Almarhum Prof Dr Saedun Awang (tokoh akademik dan Mantan Mufti Brunei Darussalam). Apa yang berlaku ialah, pihak UIA di bawah kerajaan UMNO lah yang mengarahkan kedua tokoh akademik meletakkan jawatan sebagai panel ini, namun urusannya dapat diselesaikan.

Rang undang-undangnya terlebih dahulu dibentangkan kepada umum. Dengan jasa baik YBM Tengku Razaleigh Hamzah, maka dijemput semua parti-parti politik termasuk komponen BN yang dipimpin UMNO dan NGO berbagai agama. Keseluruhannya hadir kecuali BN. Semua pandangan dan kritikan didengar dan dijawab. Selepasnya diluluskan oleh Dewan Undangan Negeri kedua-dua negeri yang PAS mendapat sokongan majoriti. Akhirnya diperkenankan oleh DYMM Sultan dikedua-kedua negeri. Ada pun pelaksanaannya bergantung mengikut proses perlembagaan di bawah kerajaan Pusat yang dipimpin oleh Umno. Kalau UMNO boleh meminda perlembagaan mengambil kesempatan kesilapan seorang sultan dengan mengambil kuasa bagi kepentingannya, mengapa tidak boleh menyelesaikan perlembagaan bagi melaksanakan undang Islam?

Hudud ditolak oleh UMNO

Kemudian daripada itu, kerajaan Kelantan mendapat surat amaran daripada Kerajaan Pusat pimpinan UMNO.  Kerajaan Terengganu dan Kelantan didakwa dimahkamah  oleh pemimpin UMNO kerana undang-undang tersebut. Berikutnya berlaku kempen menakutkan pelabur dan rompakan royalti Petroleum daripada Terengganu melalui usul perwakilan Umno Terengganu dalam Perhimpunan UMNO tahun 2000 dan dinafikan hak Kelantan. Tetapi tidak dilakukan kepada Sabah di bawah PBS dan Singapura ketika dalam Malaysia. Di mana salahnya PAS ?

Inilah dia dua sikap yang berbeza. DAP ditonjolkan sebagai parti yang menentang hudud oleh media arus perdana kawalan Kerajaan BN, dalam masa yang sama hakikatnya ialah UMNO yang berkuasa memimpin kerajaan pusat itu pula juga menolak Hudud dengan rentetan seperti yang saya tulis di atas. DAP menolak hudud dengan menampilkan hujah mereka, manakala MCA pula menolak hudud dengan tempikan tuduhan UMNO hilang akal.
Hakikatnya ialah tema “Hudud” ini telah dan kembali lagi menjadi kitaran isu musim pilihanraya oleh UMNO untuk melaga-lagakan rakyat, tanpa rasa bertanggungjawab terhadap panduan agama Islam yang murni. Sedangkan merekalah yang sebenarnya sekian lama menolak hukum hudud ini !
Sekian untuk pusingan pertama, sila tunggu pusingan berikut kalau ada silat gayungnya.

Dato' Seri Tuan Guru Hj Abdul Hadi Awang

PRESIDEN PAS

Wednesday, August 1, 2012

Macam-macam Usaha memfitnah Orang- Serlahkan Kejahatan

Terhegeh-hegeh mamat padihantu edit gambaq entah dari mana... Cuba sedaya upaya memberi imej buruk kepada kerajaan negeri Kedah... Sampai UMNO pun tak sanggup mengaku kabilah depa lagi...kabilah apa dia ni laaa niii... Dah terdesak sangat nampaknya dia ni sorang ...kesiannnn!

Cuba tengok foto ni..kan matawang indon tu... Nak memburukkan orang sampai tak dak benda boleh percaya. Ni petanda tabiat jahat blogger yang malas cari bahan, hanya menghasilkan bahan dari nafsu ammarah  yang bersarang dalam hatinya. Untuk apa dia melakukan hal ini semua? Nak orang percaya, nak berkarya, nak mencapai hasrat melepaskan geram, balas dendam, gila glamour, atau cari makan? Makan lah dari hasil yang baik, nescaya ada barakah. Barangkali pakai strategi buat2 gila untuk selamatkan diri... Boleh hantaq Tanjung Rambutan.

Ada sedikit kemahiran yang Allah bagi, tapi guna untuk menghasilkan kerosakan... Kan menempah binasa namanya tuuu..kalau bukan sekarang, mungkin pada masa akan datang, kalau tak terjadi di sini, mungkin di sana!

BN Merbahaya...Lagi Lama Lagi Bahaya

ALOR SETAR: Perkembangan politik semasa menunjukkan petanda buruk kepada Umno-BN untuk mempertahankan Putrajaya, demikian pandangan Menteri Besar, Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak.
 
Beliau berkata demikian kepada media sebagai menjawab pertanyaan berhubung tindakan beberapa pimpinan BN di Sabah yang meninggalkan parti komponen tersebut.
 
Hujahnya, berdasarkan kerusi Parlimen pada pilihan raya lalu, BN kalah di Semenanjung Malaysia tetapi dimenangkan oleh Sabah dan Sarawak.
 
Jika situasi itu terus berlangsung ujarnya, bermakna BN akan kehilangan Sabah dan Sarawak, sementara keyakinan Pakatan Rakyat untuk ke Putrajaya pula semakin tinggi.
 
Ditanya media sama ada perkembangan itu akan membahayakan kedudukan BN, Ustaz Azizan pantas mengiyakannya.
 
“BN memang sudah lama bahaya! Dia (BN) sendiri bahaya dan dia dalam bahaya. Jika bagi lagi dia memerintah lagi bahaya!
 
“Macam harimau, bahaya. Harimau bahaya (kepada manusia) takut dia makan kita. Harimau takut sebab dia dalam keadaan bahaya orang tembak hendak dia.
 
“Pilihan raya buat sekarang atau esok, tetap bahaya (kepada BN). Tangguhlah, pilihan raya akan tetap datang juga, dia tidak boleh lebih sampai Mac (2013).
 
“Saya tak mengapa biasa saja, dia isytiharlah bila pun saya tak kisah. Saya jalan cara saya,” ujarnya kepada media selepas Majlis Penyerahan Sumbangan Wang kepada pelajar sekolah di Sekolah Rendah Islam Darul Ulum, Tandop, di sini 30 Julai lalu.
 
Diminta mengulas kajian Pilihan Raya Umum Ke-13 oleh Majlis Profesor Negara, beliau tidak merasa bimbang terhadap perkara tersebut.
 
“Tapi yang saya pun berasa seronok sikitlah bukan apa, saya punya bacaan tentang mereka buat kaji selidik itu tidak menepati, hingga ada pihak kata tidak betul. Kamu tidak boleh bias (dalam kajian). Responden mesti neutral, macam mana hendak jelaskan fokus kajian. Saya tahulah saya 20 tahun dalam universiti,” ujarnya.

Saturday, July 28, 2012

Cantas: Menggagalkan Hal Yang Tidak Terjadi...Bagaimana?

Cantas: Hal yang tidak terjadi dikatakan gagal?

Saya percaya dengan yakin Abg Mat tidak terbabit, tidak berminat dan malah diselubungi kehairanan dengan isu cantas mencantas beliau yang didakwa berlaku di Kedah, khususnya di Pendang. Ini dimainkan oleh juak- juak yang ghairah dengan auranya dan sedikit gopoh dalam usaha membawanya ke Pendang.  Juak-juak yang tenggelam dengan kegopohan itu lupa bahawa isu mereka itu telah memberikan imej negatif kepada Timbalan Presiden PAS itu, kepada PAS, PAS Kedah dan PAS Pendang. Isu itu melahirkan budaya UMNO dalam PAS - mengada-adakan cerita adanya cantas untuk mencantas! Adakah niat mereka disebalik dakwaan itu adalah mencantas kepimpinan dan ahli PAS di Kedah?


Cantas dalam parti politik berlaku kepada pimpinan setempat, penyandang atau yang sudah ditetapkan untuk berada di situ atau pernah berada di situ. Cantas dilakukan supaya seseorang pemimpin tidak dipilih sekali lagi, ataupun supaya tidak diberi peluang dipilih setelah adanya keputusan atau arahan supaya di bertanding di sesuatu kawasan.

Cantas tidak boleh berlaku kepada orang di luar tempat itu, tidak pernah berada di situ, bukan penyandang, atau hanya baru dicadang di salah satu peringkat yang ada beberapa peringkat lagi. Cantas juga tidak berlaku kepada orang yang ditolak. Cantas juga tidak berlaku kepada pimpinan yang sengaja merebahkan dirinya atau berundur sukarela.

Cantas dan melobi adalah kembar tidak seiras dalam politik sekular. Setelah usaha melobi dibuat, andainya dirasakan tidak mencukupi, belum berupaya mendatangkan hasil yang diingini, kembar tidak seirasnya akan digunakan. Kedua kembar ini juga boleh berjalan seiring...seringkali berlaku begitu jika situasi sudah terdesak.

Mencantas dan melobi adalah budaya politik UMNO/BN, budaya politik sekular. Ia tidak boleh dibiarkan berlaku dan menular dalam PAS. Ini budaya politik bahaya. PAS mesti istiqamah dengan sikap menolak bila diberi amanah/ jawatan, tetapi berhabis-habisan dan bermati-matian melaksanakannya bila diberi tanggungjawab memikul amanah oleh jemaah. Meminta jawatan adalah syarat pertama ketidaklayakan memegang jawatan dalam PAS. Istiqamahlah dengan sikap dan amalan ini. Prinsip PAS dalam bab kepimpinan dan amanah  ialah "fastabiqul khairaat"... Ia tidak boleh berbuah dari benih dan baja yang dicemari mufsiduun dan mutajassisiin yang memulakan amalan tuduh menuduh.

Dalam kes yang dibangkitkan oleh Malaysiakini, (http://www.malaysiakini.com/news/204683) istilah cantas telah digunakan dalam setuasi dan senario yang salah! Orang yang membangkitkan kes itu kepada Malaysiakini sengaja mereka reka cerita untuk memulakan cerita baru. Mengadakan cerita cantas untuk memulakan proses mencantas. Kembar seiras tadi berjalan seiringan tetapi seorang daripadanya berjalan mengundur. Adakah mereka tidak dapat menyedari strategi itu tidak akan berkesan untuk mencapai hajat mereka, sebaliknya boleh membawa rebah dan calar.

Seperti petikan dari sumber PAS Kedah dalam artikel Abd Rahim Sabri di Malaysiakini, PAS Kedah tidak ada masalah dengan Abg Mat, dia tidak ditolak. Tetapi bila sumber dalaman yang menjadi sumber utama cerita itu telah mengadakan adakan cerita cantas, dia sebenarnya telah membuat garisan calar pada imej, integriti dan ketokohan Abg Mat sebagai Timbalan Presiden PAS.  Mana boleh dia dicantas di Kedah di kala auranya begitu segar di negeri ini. Ada yang mengenali PAS dan beristiqamah dengan kerja- kerja jemaah atas teladan yang ditunjukkan oleh beliau. 

Saya sendiri sebagai ahli PAS berpendapat Abg Mat boleh bertanding di mana saja dia mahu, dia diarahkan dan diputuskan oleh PAS Pusat. Datanglah ke Kedah atau ke mana negeri yang dia boleh menang kerana suara dan kebolehannya sangat diperlukan dalam Parlimen. Datanglah atas ketinggian harakinya dalam parti, dengan jalan yang lazim dan tersusun. Jangan serahkan kerja -kerja perintis jalannya kepada penebas-penebang yang menimpakan reba dan dahan kepada kebun sekitarnya  untuk memacak pancang di kebun baru. 




Tuesday, July 24, 2012

Heboh Seantario Tanahairku...


EPISOD 2:

Maka hebohlah seantario tanah airku... aku telah ditangkap SPRM. Sedang disiasat gara- gara mengsonglap duit RM1.3 juta. Aku pun diberitakan sedang dilokap di lokap SPRM di Kedah, kerja dibuat team SPRM dari Ibu negara... Masa membaca berita itu di FB aku ada di rumah bersiap mahu ke malis bersama MB di Masjid Alor Semela. Panggilan masuk bertalu- talu...aku hanya mampu ketawa dalam puasa... Macam mana hang boleh jawab telepon dalam lokap? Saya akhirnya berjaya 'dilokapkan' oleh Sobri anak lelaki Sudin!


Fakta: SPRM tiada lokap sendiri, tahanan terakhir yg mencetuskan grand design sekarang ini ditahan di lokap Polis Jitra...kalau ikut padijantan... Saya mungkin satu-satunya tahanan yang berjaya mendiami lokap SPRM...



Sasaran seterusnya ialah Hj Mohd Puat Md Ali, sepupu MB Kedah..lebih tepat lagi Pegawai Kewangan Negeri Kedah yang sedang bertembung dengan rakan-rakan dalam KCS Kedah gara-gara berebut jawatan SS. Lebih dahsyat lagi keluar lagi cerita SPRM dibenarkan tangkap, gari dan lokap sepupu MB, Hj Puat. Semua cerita karut ini dimulai oleh blog UMNO dalam Team Media Kedah- TMK. padijantan.blogspot.com.......


Lama dulu aku pernah menulis perihal padijantan yang lebih layak dipanggil padihantu, pokoknya besar, tak rebah waktu ribut, tapi tiada isi yang boleh menjadi beras walaupun pokoknya tegap. Padi hantu sebenarnya musuh kepada padi- padi yang lain dalam petaknya.


Di sebalik nama padi jantan yang bersifat hantu itu tersembunyi satu susuk berkepala botak, tetapi bergeliga dalam bab memfitnah, memcari peluang mencipta wang dan nama, mencekik darah dan maruah, memanipulasi kesusahan dan kesempitan manusia lain, mencipta konspirasi dan memutar fakta.

Modus operandinya simple, dampingi orang yang kesempitan gara-gara kesilapan sendiri, berpura- pura jadi peneyelamat dengan idea dan putar belitnya hingga orang itu rasa selamat, dan dihisap darah semahunya hingga orang itu mati kering.


Dia pernah mendampingi Adun KN yang menghadapi  kes kebankrapan, agak lama juga mereka bersama, macam- macam tindakan rescue dibuat seperti demontrasi, cat merah, ugutan, jumpa musuh politik supaya dilihat mahu melompat... Upahnya lumayan hingga si padi hantu tak perlu bekerja lain mencari wang, semua kehendaknya dipenuhi hingga akhirnya Adun KN benar-benar muflis dibuatnya dan terlucut dari kedudukannya. 


Dia mencari pokok tumpang baru. Kali ini betul- betul orang itu tersepit dengan siasatan SPRM dalam kes di jabatannya sekarang dan satu kes lama di Sungai Petani- Bangunan baru MPSPk yang melibatkan kehilangan wang RM10 juta, dalam satu pembayaran pada 4 Mac 2008, ke atas satu kerja yang tidak dilaksanakan, kepada syaikat yang salah dan tiada lesen! Mungkin masih ada sisa yang masih boleh dihisap oleh padi hantu daripada orang itu.


Saya tak mahu menyentuh kes itu lebih lanjut kerana ia berlaku sewaktu zaman BN, dalam siasatan SPRM dan ulasan saya akan menjayakan konspirasi yang dirancang oleh padi hantu!

Dia menulis teorinya kepada Zaini Hasan, pakar spin di Utusan Malaysia, bagi mencipta pertembungan KCS dengan pemimpin kerajaan yang sangat harmoni sejak 2008. Keharmonian inilah yang dicemburui oleh BN, kerana sepanjang sejarah negeri ini di bawah BN, KCS sentiasa bertembung dengan pemimpin kerajaan. Hanya di zaman PR inilah profersionalisme KCS dihargai dan diraikan oleh pemimpin kerajaan. Ini bahaya untuk BN dan bahaya untuk orang yang sentiasa hidup dalam konflik dan krisis.


Matlamat konspirasinya ialah KCS kembali bekerja memenangkan UMNO/BN, bermusuh dengan PAS dan PR dan mengkucar kacirkan negeri. Adakah orang lain tidak lulus sekolah menengah untuk mempercayai teori jahat padihantu?


Dia mahu orang ramai terutama KCS mempercayai ada usaha di kalangan pimpinan kerajaan sedang memperkudakan SPRM untuk mengenakan KCS semahu-mahunya. Dia mahu mencipta kaitan MB yang dituduh berpakat dengan sepupunya Dato' Puat untuk berperang dengan kumpulan satu lagi. Peperangan sesama mereka yang bukan lagi rahsia mahu ditokok tambah dengan penglibatan pemimpin politik- yang tidak pernah sama sekali berlaku. Sejak awal, MB tidak pernah campurtangan dan tidak mahu mengeruhkan keadaan. Ketenangan MB dalam hal ini telah menstabilkan kerajaan ini sejak awal mengambilalih kuasa.


Pendedahan grand design padi hantu ini melondehkan semua rancangan mereka, malah KCS mula amat sedar mereka tidak mungkin terseret dalam pertembungan dengan pemimpin politik PAS atas satu kepalsuan yang diapksa ke atas mereka oleh orang yang sedang tersepit dari rancangan si kepala botak padi hantu.


EPISOD 1:

Pada awal 2008, susuk botak ini mengepalai satu demontrasi di depan Wisma Darul Aman atas isu perumahan awam yang menerima notis tunggakan. Setelah disiasat, si botak ini juga turut terlibat dalam kegagalan membayar ansuran perumahan awam itu. Saya mendedahkannya di blog dan dia marah berapi-api, mencabar saya berdebat.

Dalam banyak isu di Kedah yang dicipta oleh susuk ini, dia akan muncul dibarisan depan menjerit pekik melolong 'membela' orang ramai dengan hujjah dan teori yang dicedok dari orang lain. Kelakunya macam Ghani di Penang dan Kalai di Selangor sekarang.  Beberapa pendedahan yang dibuat sejak awal mengkudungkan kepalanya, dean menimbulkan dendam. Tabiaatnya, putar alamnya, krebilitinya, sejarahnya pernah didedahkan oleh beberapa pihak yang bimbang dengan honarnya. Pernah mencabar saya berdebat, mencabar bertumbuk- dia anak jati Titi Siam katanya- dan berazam akan memusnahkan reputasi saya sedaya upaya.

Di pasang jarum dan panah membawa racun fitnah di kampung halaman saya di Sik, di Jeneri, di Belantek dan di kalangan kenalan dan seteru politik saya dalam parti dan luar parti, sehingga ramai yang percaya dan menjaja saya punya banyak tanah, ada kuari batu dan pasir dan ada ban balak! Sampai sekarang saya masih mencari di mana 'harta-harta' saya itu berada, tiada siapa yang dapat menunjukkan lokasi, maupun jalan untuk sampai ke sana... Sampai ke Kuala Lumpur jarum dan panah racun ini bergerak, dari mulut musuh, disambung oleh lidah dan tangan kawan-kawan satu jemaah! Sekarang saya ada RM1.3 juta...kalau saya tahu di mana wang itu...boleh belanja tujuh keturunan...


Tak ada pulak yang bertanya tentang kesahihannya, ramai pulak yang hanya menjadi penyambung fitnah dari musuh ini hinggalah sekarang. Patutlah bila saya kalah dalam pemilihan parti di Sik, orang paling gembira membuat ulasan dan liputan ialah susuk ini melalui blog2 UMNO. Dia hampir berjaya dalam misinya... tapi belum tentu saya tewas dengan kejahatannya!


EPISOD 3:


Secara kebetulan, ramai kenalan dan bekas rakan susuk botak ini adalah kenalan saya... Banyak yang saya tahu perihal susuk ini daripada mereka. Banyak juga namanya tersenarai dalam dokumen-dokumen penerima wang dari beberapa GLC atas tugasan yang tidak diketahui sejak 2006 hingga 2008. Dialah sebenarnnya takut dengan sapaan SPRM. Tidak ada apa yang dari sudut percakapan dan penampilannya....Tapi sangat bahaya dari kelicikannya...dia diberi nama Sobri Sudin!!! a.k.a Dr Sobri Sudin a.k.a padi jantan a.k.a padi hantu...pakat berjaga-jaga... Antara penglibatan yang pernah dicatatkan oleh sejarah sejak 2008:

1. Kepala Demontrasi perumahan awam untuk memburukkan imej kerajaan negeri di kalangan penghuni perumahan awam- dia juga antara yang berhutang. Taukenya sekarang adalah pengeluar notis menuntut hutang, mengusir, menyerah kepada bank untuk memungut hutang.

2. Menerbitkan beberapa siri risalah haram memfitnah MB dan Exco dalam bebeapa isu. juga melagakan sesama KCS dalam pertembungan jawatan. Dia pakar menambah rempah cabai. Risalah berwarna dengan kertas yang bermutu itu dibiayai oleh pihak2 yang berkepentingan.

3. Demontrasi dan hasutan menentang pengambilan tanah dan tapak surau Solihiyah, Kancut untuk projek Aman Central.

4. Menulis analisa palsu dan memfitnah kerajaan di Utusan Malaysia, blog Kedah Times, dan blog padijantan.

Banyak lagi .... pernah saya tulis dan saya akan menulis lagi tentang bahayanya manusia ini...




Thursday, July 19, 2012

KCS dan Politik Kedah: Ada Grand Design?

Eh! Terbaca Utusex pulak... Ada apa yang menyentuh rona mata... Ada..Tajuk KCS dan Politik Kedah. Jom selongkar sikitt...




Zaini Hassan sebelum ini dalam satu majlis ketika memberi ucapan  kepada wartawan, mengutarakan satu etika baru kewartawanan iaitu berita yang dilaporkan harus dispin supaya memberikan imej buruk kepada pembangkang (PR) dan membersihkan imej kerajaan Barisan Nasional. Seorang wartawan berita portal (Malaysiakini) dihalau keluar gara- gara melaporkan ucapannya itu.


Dalam utusan semalam, ketika menulis tentang KCS dan Kerajaan Negeri Kedah, dia menonjolkan etika barunya itu, diperelokkan lagi dengan menyandarkan premisnya kepada penulis upahan UMNO yang terhambat dari UUM, En Sobri Sudin.


Dari segi sejarah, saya menerima hakikat bahawa KCS adalah jentera utama yang memacu perkembangan, malah telah membina sejarah dan masa depan Negeri Kedah. Dalam sistem kenegaraan kita, KCS berada dikumpulan eksekutif yang dipandu oleh legislatif dan terikat dengan judiciary (dibawah bumbung persekutuan) KCS tiada kuasa mutlak, dasar-dasar diputuskan oleh pembuat dasar di Dewan Undangan Negeri dan Majlis Mesyuarat Kerajaan adalah kuasa tertinggi eksekutif. Mereka dibaluti undang-undang dan peraturan yang diputuskan oleh kerajaan dari masa ke semasa.


Kenyataan Zaini bahawa KCS menaungi BN selama ini adalah janggal. Mereka adalah jentera kerajaan, bukan payung kepada parti yang membentuk kerajaan. Saya boleh terima kalau dikatakan BN yang menaungi mereka, kerana kuasa kerajaan adalah mengatasi kuasa pegawai yang melaksanakan dasar-dasar kerajaan. Sobri Sudin membelit Zaini Hassan dalam hal ini, dan spin Zaini mengikut lilitan Sobri. Di sebalik semua itu, Sobri sebenarnya hanya menyulam tali milik orang lain.


Idea ini terlontar ditengah-tengah KCS dan politik Kedah sejak sebulan lalu. Ia adalah hipotesis baru dalam usaha beberapa orang dalam KCS membina idea dan teori bagi menghasilkan persepsi - namun masih tidak berupaya menjelmakan hakikat- di kalangan KCS supaya memusuhi pemimpin kerajaan negeri. Hipotesis ini sebenarnya amat janggal, seperti kata bidalan seorang penulis 'tidak berupaya menakung air'.


Permusuhan ini direkacipta apabila ada dalam kalangan KCS yang disiasat SPRM akibat kes-kes lama dan baru tetapi belum dituduh di mahkamah, belum dibuktikan bersalah dan belum dihukum. Kesempatan dalam isu yang bersipongang dalam KCS sekarang ini digunakan untuk membina persepsi bahawa politik dan kerajaan  harus diubah untuk menyelamatkan KCS yang sedang dimusuhi oleh pemimpin politik kerajaan sekarang. Ada bau seperti masakan dari resepi UMNO/BN pula idea ini. Tentu ada pertemuan sesama mereka...!


Pencipta idea dan teori ini datangnya dari pihak-pihak yang rasa terancam dengan siasatan SPRM, lalu cuba mempengaruhi pendapat umum bahawa mereka diiniaya oleh orang politik. Kalau bukan Sobri yang mencipta idea ini, saya tahu siapa yang memberi tutorial kepadanya, orang lain juga tahu. Belum pernah ada sebarang mesyuarat parti di mana-mana pun yang membincangkan hal ini seperti yang dituduh oleh tukang spin dalam rencananya. Sobri Sudin pun tak pernah hadir dalam mana-mana mesyuarat PAS kerana dia super-UMNO, dia hyper-kelentong.


Jawapan YAB Menteri Besar sangat jelas dalam tuduhan bahawa dia mengarahkan SPRM menyiasat untuk mengenakan KCS terbabit. Saya bukan Perdana Menteri! SPRM di Kedah tidak patut menerima arahan politik untuk menyiasat atau tidak menyiasat setiap laporan kerana mereka  undang-undang yang perlu dikuatkuasakan. Seluruh rakyat mengharapkan SPRM bebas melaksanakan tanggungjawab mereka. 


Menteri Besar tiada sebarang kepentingan pribadi untuk melindungi atau mengarahkan siasatan itu daripada berlaku. Kepentingan politik Menteri Besar ialah melaksanakan polisi bebas rasuah, belanja berhemah, berjimat cermat, tingkatkan hasil untuk membina Kedah Sejahtera Nikmat Untuk Semua. Kepentingan ini dikongsi oleh seluruh rakyat Kedah termasuk pegawai dan ahli politik. Oleh itu, seluruh pelaksana dasar dan penguatkuasa undang-undang patut bekerja ke arah itu. Mana mungkin pelanggaran undang-undang seorang dua pegawai diperbetulkan dengan membina persepsi bahawa adanya satu grand design yang sangat menakutkan sedang menanti seluruh KCS! Ia dicipta oleh PAS, maka UMNO saja yang mampu menyelamatkan kita semua! Bukankah ini satu percubaan membantutkan kebijaksanaan dan kematangan KCS yang mewarisi sejarah yang panjang itu?


Grand design yang didakwa wujud itu adalah palsu! Grand design sebenarnya sedang dilancarkan oleh beberapa individu melalui Sobri Sudin berkudakan tukang spin di Utusan Malaysia. Jawapan paling tepat terhadap dakwaan Zaini Hassan saya dapat waktu makan tengahari tadi. Ia adalah kenyataan seorang pegawai tinggi KCS seperti berikut: KCS bukan bodoh! Buat apa depa membuka pekung di dada dan membuka ruang supaya orang menempelak kita... Itu masalah mereka, politik mereka, bukan masalah KCS. Kami tiada masalah untuk bekerja dengan sesiapa sahaja yang menjadi goverment of the day. 

Wednesday, May 30, 2012

Friday, February 10, 2012

Saya Hanya Ada Blog Ini- Tiada Yang Lain

Ada pihak cuba memfitnah dengan membuat blog dan menggunakan gambar saya sebagai profilenya. Saya tidak tahu dia siapa tetapi dia cuba menggunakan saya untuk mengutuk dan memfitnah rektor KUIN Prfo Dato' Wira Dr Jamil Osman. Berbagai tuduhan dilemparkan kepada kepimpinan KUIN melalui bolg itu.

Dengan ini saya menafikan penglibatan saya dengan blog itu, dan saya beri tempoh 24 jam bermula jam 8 pagi esok, 10 Feb 2012, untuk pihak yang tidak bertanggungjawab itu berhenti menggunakan gambar saya sebagai profil pemiliknya. Beliau juga dituntut memohon maaf secara terbuka dan segera membetulkan keadaan. saya akan membuat laporan polis dan melapor kepada Suruhanjaya Multimedia dan Komunikasi di atas perbuatannya itu.

Sekian.

Prinsip-prinsip Asas Kerajaan Negeri Dalam Isu KUIN- Selari Dengan Buku Jingga




Prinsip2 asas kerajaan negeri dalam kes tindakan tatatertib terhadap 6 pelajar KUIN - 5 di gantung pengajian, 1 didenda.

1. Tidak campurtangan dalam soal pentadbiran institusi/ jabatan yang mempunyai prosedur dan peraturan tetap yang selari dengan kehendak undang-undang yg sedang berkuatkuasa- termasuk dalam kes KUIN...ini juga sebahagian intisari Buku Jingga.

2. Peraturan/ Akta yang terpakai di KUIN bukanlah AUKU yang dinyatakan dalam Bukun Jingga akan dihapuskan bila PR menjadi kerajaan, tetapi adalah undang-undang berikut i. Private Higher Education Institutions Act 1996 (ammended 2009). ii. Perlembagaan KUIN iii. Kaedah2 Tatatertib Pelajar 2007. Kesemua akta dan undang2 ini tidak tersenarai dalam undang2 yg akan di hapuskan bila PR menjadi kerajaan. Maka KUiN dan MB tidak menyalahi sebarang kehendak buku itu.

3. Asas yang mencetuskan demontrasi pelajar di Masjid Sultanah dan asrama Al- Razi adalah satu tuduhan dan sangkaan yang tidak benar - Bathil- tidak ada sebarang arahan dan tindakan daripada pentadbiran KUIN supaya bangunan asama itu dikosongkan oleh pelajar tahiz untuk beri laluan kepada smart school. Sebaliknya bangunan itu dikosongkan oleh ITM kampus kota (city campus) yg berpindh ke lokasi lain.

4. Gangguan yang berterusan melalui beberapa siri demontrasi, penyalahgunaan spreaker corner, kenyataan media, dan memfitnah pihak pentadbiran dalam soal urusan urustadbir universiti tidak sewajrnya diangkat sebagai agenda perjuangn mahasiswa. Pelajar memohon masukmke KUiN untuk menjadi pelajar, bukan sebagai pentadbir.

5. Kes ini telah dibawa ke mahkamah, biar mahkamah memutuskan dalam semakan kehakiman yang dipohon dan di failkan oleh pelajar. Prosedur tindakan tatatertib telah dibuat selaras dengan kehendak akta dimulai dgn penubuhn jawatankuasa siasatan ( bg menentukan adanya prima facie kes) yg diketuai oleh Prof Dr Wan Sulaiman. Jawatankuasa Disiplin melaksanakan prosiding dengn betul di ketuai oleh Prof Dr Muslim dan Jawatankuasa rayuan (diketuai Prof Madya Dr Zakarian Man) telah mempertimbangkan rayuan. - hukuman kekal.

Prinsip dan pendirian ini  ini telah saya sebutkan sewaktu membentagnkan kes ini kepada Lajnah Politik Pas pusat pada hari Rabu, 1 Feb 2012 yg lalu.

Terima kasih

Ustaz Azizan Diserang Lagi.


Azizan 'diserang' lagi

 
 
ALOR SETAR - Belum pun reda dakwaan wujudnya konspirasi untuk menyingkirkan Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak beberapa hari lalu, kini timbul pula spekulasi mendakwa Azizan akan meletakkan jawatannya dalam masa terdekat.
            Beberapa portal berita malam semalam, heboh memperkatakan konon Azizan sedang menyediakan surat perletakan jawatannya sebagai Menteri Besar dalam tempoh beberapa jam lagi.
             Azizan yang juga Pesuruhjaya Pas Kedah ketika dihubungi, menafikan spekulasi itu dan menyifatkan ia sebagai khabar angin semata-mata, yang disebarkan pihak tertentu yang tidak menyenangi kelancaran pentadbirannya.
            "Ianya tindakan kebudak-budakan, ini antara usaha menyerang peribadi saya menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13)," katanya.
            Menurutnya, kemungkinan perbuatan itu didalangi musuh politiknya, dan tidak menolak kemungkinan dilakukan kumpulan sama yang menyerang kepimpinannya sejak beberapa minggu lalu.
            "Ini juga petanda PRU13 semakin dekat, apabila pemimpin pakatan mula diserang bertubi-tubi. Saya percaya ianya dibuat untuk jejaskan tumpuan saya mentadbir negeri dengan cemerlang," katanya.
            Azizan berkata, beliau sendiri hanya mengetahui perkara itu apabila dimaklumkan pegawainya lewat malam semalam.
            "Saya pun tak pasti mereka ambil daripada sumber mana. Saya dapat tahu daripada pegawai saya yang membacanya di blog dan heboh apabila ramai yang bertanya mengenai itu. Biar lah mereka nak kata apa pun, lagipun ianya bukan sumber rasmi," katanya.
             Menurutnya, apa yang disebarkan itu tidak sedikitpun menggugat kedudukannya dalam pentadbiran negeri mahupun parti, dan mengambil sikap 'tidak ambil kisah'.
            "Saya sihat dan mampu tadbir negeri buat masa ini. Jadual kerja saya padat. Hari ini saya ada program di Istana pada sebelah pagi, petangnya ada perjumpaan dengan petugas PRU Pas Kedah. Jumaat pula solat bersama Tuanku Sultan dan Sabtu, ada perjumpaan rakyat di Pantai Merdeka. Ahad pula majlis pecah tanah di Langkawi," katanya.
            Azizan berkata, sekiranya dia sakit, tidak mungkin beliau dapat hadir pada semua program yang dirancang, dan meminta pihak luar jangan membuat spekulasi konon beliau masih sakit.
            Mengulas mengenai serangan demi serangan bermula Disember lalu selepas dimasukkan ke Institut Jantung Negara hingga kepada isu Kolej Universiti Insaniah (Kuin), termasuk desakan beberapa pemimpin berhubung Akta Universiti dan Kolej Universiti 1971 (AUKU) terhadap beliau, Azizan berkata, beliau sudah letih melayan pelbagai dakwaan tidak benar mengenai dirinya sejak dua minggu lalu.
"Saya sudah letih layan pelbagai isu tidak berasas itu. Tolong beri saya masa untuk rehat," katanya.
Ditanya mengenai dakwaan sumber dalaman Pas, kononnya PKR Kedah dalang konspirasi mahu menyingkirkan beliau sebagai Menteri Besar, Azizan tidak melenting, sebaliknya mempersoal kesahihan kenyataan itu.
"Sesiapa pun boleh mengaku dia dapat maklumat daripada sumber dalaman Pas. Isu itu sengaja diadakan untuk jejaskan hubungan baik antara PKR, Pas dan DAP. Saya tak ada masalah dengan sesiapa pun walaupun dengan musuh politik saya, saya baik dengan semua orang. Tak tahulah pihak sebelah sana," katanya.
Menurutnya, keseluruhannya hubungan dalam pakatan di Kedah berjalan lancar, dan kemungkinan ini usaha meretakkan hubungan sedia ada.
"Mungkin mereka bimbang dengan kekuatan PR Kedah sekarang dan cuba timbulkan pelbagai strategi untuk goyahkan pakatan, seterusnya rampas Kedah. Walau diserang, saya dapati PR Kedah makin kukuh, malah sokongan rakyat juga baik. Saya anggap ini cubaan untuk kucar kacirkan PR Kedah," katanya.
 
CAPTION:
AZIZAN

Fwd: Aman Central: Apa Kata Penasihat Undang-undang Negeri Kedah


Subject: Aman Central: Apa Kata Penasihat Undang-undang Negeri Kedah


 
ALOR SETAR - Pengambilan tanah bagi membangunkan projek Aman Central adalah mengikut prosedur dan dibuat melalui perundangan yang sah.
            Walaupun terdapat dua kes mahkamah yang dikaitkan dengan pembangunan projek bernilai RM500 juta itu, namun kes pertama yang difailkan oleh Tunku Yaacob Holdings sebelum ini sudah selesai Disember lalu, manakala kes kedua difailkan oleh ahli jawatankuasa Madrasah Salihiah masih belum diputuskan.
            Penasihat Undang-undang Negeri Kedah, Datuk Anas Ahmad Zakie berkata, pada 27 Disember lalu, Peguam Negara membantah kebenaran untuk mencabar keesahan prosiding pengambilan tanah di Lot 150 dan 151, milik Tunku Yaacob Holdings.
            "Dalam kes itu, Peguam Negara membantah permohonan kebenaran yang dipohon Tunku Yaacob Holdings terhadap Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK), Pentadbir Tanah Kota Setar dan Kerajaan Negeri. Kes ditolak, kita tak perlu kemukakan hujah kerana kebenaran tidak diberikan," katanya.
            Menurutnya, pada masa sama, Tunku Yaacob Holdings memohon injunksi interim tetapi ianya tidak didengar ekoran kes itu sudah ditolak lebih awal.
"Mereka memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan namun belum ditetapkan tarikh. Kes ini membabitkan dua lot tanah bersebelahan, di mana salah satunya terdapat binaan dan sebahagian tapak kosong," katanya.
Penjelasan ini sekaligus melenyapkan dakwaan kononnya projek Aman Central dibangunkan tanpa melalui proses pengambilan tanah yang sah, apabila sebelum ini, heboh diperkatakan ianya mendapat tentangan pemilik tanah, termasuk pihak Istana.
Mengulas kes kedua membabitkan pengambilan tanah wakaf yang menempatkan Madrasah Salihiah, Anas berkata, apabila pengambilan tanah dibuat, pampasan akan dibayar kepada yang berhak.
"Mengikut prosedur, setelah pengambilan tanah dibuat, disusuli pampasan. Pentadbir Tanah akan memberi surat pengosongan kepada pemilik premis. Dalam kes ini, madrasah menerima notis kerana ia bawah Majlis Agama Islam Kedah (Maik) selaku pemegang amanah tanah wakaf," katanya.
Menurutnya, sekiranya pampasan sudah dibayar, bermakna semua prosedur sudah lengkap dan hak milik asal terbatal.
"Mungkin timbul kekeliruan di sini apabila Maik keluarkan surat tangguh pengosongan madrasah, yang mungkin disalah tafsir pihak tertentu," katanya.
Anas yang mewakili Kerajaan Negeri dan Pentadbir Tanah Daerah Kota Setar dalam kes ini, berkata, pihaknya menerima writ saman daripada peguam mewakili ahli jawatankuasa Madrasah Salihiah pada 8 Januari, pihaknya kemudian memfailkan permohonan saman dalam kamar untuk mengetepikan writ saman itu pada 16 Januari, bagi membantah serahan saman itu kerana pihak yang sepatutnya menerima saman ialah pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK).
"Peguam mereka hantar writ saman ke alamat penyampaian yang tidak tepat, iaitu pejabat Penasihat Undang-Undang, maka saya berhak bantah," katanya.
Menurutnya, pada 29 Januari, pejabat SUK Kedah menerima satu saman dalam kamar bagi permohonan injunksi interim yang pertama kali disebut kelmarin (6 Februari).
 Pada masa sama, Maik melantik Tetuan Omayah, Nawal and Partners bagi memfailkan permohonan terhadap plaintif, membantah writ saman yang difailkan.
"Difahamkan, peguam Maik mengemukakan alasan, kes berkaitan wakaf perlu dibicarakan di Mahkamah Tinggi Syariah dan bukannya mahkamah sivil. Kelmarin, semua pihak memfailkan afidavit jawapan masing-masing sebelum 21 Februari ini," katanya.
Kelmarin, di hadapan Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi, Ooi Sheaw Yean, memaklumkan  plaintif diwakili peguam, Ahmad Rusydi Md Nor dan Adnan Seman alias Abdullah, bercadang membuat permohonan meminda writ saman dan penyata tuntutan.
Anas berkata, pihaknya turut bercadang untuk memfailkan permohonan membatalkan writ saman yang difailkan sebelum ini, namun akan mengemukakan alasan yang berbeza daripada Maik.
            Kelmarin, Mahkamah Tinggi Alor Setar menetapkan 21 Februari ini sebagai tarikh akhir plaintif kes Madrasah Salihiah menyerahkan afidavit balas terhadap afidavit yang dikemukakan dua defendan sebelum ini.
 
CAPTION:
 
PIX1
ANAS         

Thursday, January 19, 2012

Bersekongkol Dengan Pembohongan...

Ada blogger UMNO Menggunakan nama Pak Teh yang bekerja di perpustakaan sebuah universiti menulis bahawa dia terkejut teramat sangat bila saya menulis posting sebelum ini perihal sifat dan perangai babi. Tergamaknya saya sebagai Ketua Penerangan PAS menukilkan babi sebagai perumpamaan kepada pemberitaan melulu, bohong, terdesak dan menyimpang dari kebenaran...

http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/36409_134417373244468_2255067_n.jpg

Dalam komen di fb ada seorang ustaz menulis begini...

... lembu punya hal, sapi dapat nama ... kesian, manusia buat haprak babi dapat nama ... dalam al-Quran ada Allah sebut kebanyakan Jin dan manusia yang Allah lempaq ke dalam neraka jahannam, mereka itu mempunyai hati tak mau pikiaq (tak faham), punya mata tak mau tengok kebenaran, punya telinga tak mau dengaq mana satu haq dan batil, mereka ini kata Allah macam binatang ternakan, bahkan lebih sesat dari itu, sebab mereka ini orang yang lalai ... binatang ternakan boleh kita makan dan jual tapi bila Allah kata lebih dari binatang ...

apa yg kita nak kata ... tidak lain dan tidak bukan ialah syaitan ... dalam surah Al-Baqarah, ayat 14, bermaksud: "Dan apabila mereka bertemu Dengan orang-orang Yang beriman, mereka berkata: " Kami telah beriman ", dan manakala mereka kembali kepada syaitan-syaitan mereka, mereka berkata pula:" Sesungguhnya Kami tetap bersama kamu, sebenarnya Kami hanya memperolok-olok (akan orang-orang Yang beriman)"... dalam ayat ini Allah sebut, bagi orang2 yang suka olok2, buat cerita tak benar adalah "syaitan2" ... Babi hanya haram dimakan oleh orang Islam sahaja ... yg molek boleh kita guna bagi manusia yg tak guna hati, mata, telinga untuk jalan yang betul paling layak adalah syaitan ... tapi ada juga Nabi sebut dalam Hadisnya bagi orang yang suka minum arak sambil dihiburkan dengan artis macam babi dan kera (القردة والخنازير)... kesimpulanya: yang suka buat kerja mengolok2kan orang, kita panggil syaitan2 dan yang suka minum arak sambil dihiburkan dengan artis (boleh pi tgk di kelab malam, pub, ddisco dan pusat hiburan) kita pangil kera dan babi ...


Mungkin kalau saya gunakan perumpamaan seperti yang dicatatkan oleh ustaz di atas, maka dia akan lebih terkejut berok. Babi dengan syaitan bagi masyarakat kita lebih terok dan jahat syaitan. Apakah sifat dan kerja syaitan...? Semua orang beriman maklum tentang arahan Allah untuk menjauhi syaitan, hasutannya, godaannya, kesesatannya, yg paling berat ialah kekufurannya kepada Allah swt.

Yang menghairankan saya ialah bagaimana seorang pustakawan yang ditimbus buku dan ilmu di tempat yang mulia boleh terjerumus dengan kebathilan dan pembohongan sebuah berita...Paparan di blognya juga tidak lebih baik daripada utusan. Dia berubah dari seorang pustakawan menjadi agen video sex dan gambar lucah. Hingga sekarang pun dia masih mengiklankan khidmat 'cinadol' sebagai pil untuk pening kepala. Saya kira dia lebih buruk daripada utusan dalam pemberitaan dan dalam hal penulisan saya tentang pemberitaan bertaraf babi dia bersekongkol dengan penipuan Utusan. Buku-buku di sekelilingnya yang terkandung berjuta ilmu bagi menyuluh kehidupannya tidak berupaya mendidiknya.... Bersekongkol lahhh!

Wednesday, January 18, 2012

Terdesaknya BN...Adoiii!

Saya menulis di fb perihal rencana bergambar di Utusan Malaysia semalam "pemberitaan bertaraf 'babi' oleh anak babi dalam akhbar gerombolan babi"... Ramai yang menyokong dan menokok menambah. Ada juga yang mengatakan bahasa itu kasar dan babi tidak bersalah dalam usaha Utusan melepaskan diri tuannya yang sedak terdesak dan tersepit. Tuannya ialah UMNO dan BN.

Dalam puluhan ribu yang hadir ke konvensyen PR di Stadium Suka Menanti Utusan hanya dapat mengesan 4 orang wanita yang melengung dalam dewan dengan kerusi kosong di belakang mereka. Tajuknya Konvensyen Pembangkang Hambar!

Saya pernah terserempak dengan haiwan bernama babi, di hutan dan di jalan. Babi terkenal sebagai binatang yang tiada 'stereng' gara2 ia dijadikan berleher pendek, tidak mampu untuk menoleh ke kiri atau kanan. Kalau berlari akibat terkejut anjing buruan, atau bunyi tembakan pemburu, ia hanya ada satu lorong lurus, membelah dan melanggar apa saja yang ada di depan. Sama ada arahnya itu ada laluan atau halangan, dia tak peduli. Kalau pokok, dia melanggar pokok, kalau parit dia akan yerjun ke parit, kalau tebing, dia akan langgar tebing, kalau pagar, dia akan melanggar pagar, kalau orang, dia akan melanggar orang. Asal saja dapat lepaskan diri, dia akan terus meredah apa saja. Demikian tabiat babi yang tersepit untuk selamatkan diri.

Babi hutan adalah haiwan perosak bagi petani yng berkebun dan bercucuk tanam. Tabiat merosaknya sangat jahat dan menyakitkan hati. Walaupun dia tidak makan semua tanaman, tapi dia menyondol dan mematahkan anak pokok, apa lagi kalau tanaman itu jenis makanannya. Pagar kawat disondol rebah, pukat disondol koyak, anak getah disondol patal, ubi disondol dan dikunyah, pisang disondol tumbang...makan atau tidak soal kedua, yang utama rosakkan kebun dan tanaman dulu. Dia tak makan getah sekerap, tapi habis cawan dan pancur getah disondolnya...hilang!

Kata orang tua-tua, Babi beranak ikut bulan, kalau awal tahun bulan satu, seekor anaknya...kalau hujung tahun bulan 12, banyak itulah anaknya. Saya kurang percaya, tapi anak babi mengekor saja ke mana mak bapak dia buat. Dia belajar menyondol dari babi tua yang jadi ibu atau bapaknya.

Bagi orang melayu di kampung-kampung, babi bukan sekadar haiwan najis mukhallazah yang haram di makan, ia menjadi bahan maki hamun kerana adat dan budaya melayu menjadikan ia kotor dan menjijikkan kerana sifat dan perangainya. Banyak benda haram lain dikerjakan orang, tapi kalau babi, orang melayu loya dan mau termuntah. 

Saya tidak menghina pemakan babi, itu hak yang dibenarkan oleh agama dan adat mereka. Makanlah sebanyak mana yang mereka mau dengan resipi apapun. Ada orang bercerita tentang pelanggan pelacur selepas berzina, dia cari tempat makan yang tidak menghidangkan babi, padahal  berzina lebih terkutuk daripada memakan babi. Makan babi tidak termasuk kesalahan dikenakan hudud, tapi berzina YA! Tp bangi masyarakat melayu, babi lebih dijauhi daripada benda haram lain.

Kalau pemberitaan seperti Utusan tulis semalam itu dibabikan, menurut seorang sahabat yang merujuk kepada kisah-kisah dalam Al-Quran masih dikira ringan, kerana padanan yang tepat kepada mereka ialah syaitan! 

Pemberitaan melulu, meluru, sesat, melanggar realiti, merosak, tidak menoleh kiri kanan yang sedang memerhati, janggal, pelik, terkeluar dari laluan kebenaran, ia memang bersifat kebabian. Ia adalah sifat2 dari tindak balas babi yang terkejut dan tersepit untuk menyelamatkan diri. 

Dengan pemberitaan seperti itu, nampak sangat- sangat 'tuan' Utusan sangat-sangat tersepit dan terkejut dengan sambutan besar-besaran dalam Konvensyen PR Ke-3 sabtu lalu. Anak-anaknya mengekor saja ke mana saja 'ibu' mereka  berlari.... Kamu semua sedang menuju ke parit dalam...!

Wednesday, January 4, 2012

Mazhab Politik 'Pem-bangunan' - Bukan Pasal lain!

Bukan! Bukan! Bukan....bukan pasal surau, bukan pasal tanah wakaf, bukan pasal solat jemaah, pasal imarah, pasal Islam, pasal gereja, pasal apa pun bukan! Ia adalah pasal mazhab ciptaan ciptaan UMNO yang tertanam di benak mereka - hanya UMNO/BN sahaja boleh memerintah kerana hanya UMNO mampu membawa pem-bangunan!

Politik pem-bangunan adalah fahaman bahawa kejayaan sebuah kerajaan pemerintah ialah membangunkan bangunan besar- besar, tinggi-tinggi, panjang-panjang...hingga tiada bangunan di dunia ini boleh menandinginya. Kemajuan negara diukur dengan jumlah dan saiz bangunan. Kalau ada bangunan itu semua, berjayalah kerajaan, majulah negara, majulah rakyat, membangunlah masyarakat. Ini mazhab UMNO sejak Merdeka lagi. Tak percaya tunggu musim kempen pilihanraya PRU13 nanti, apa PM dan menteri-menteri nak syarahkan di TV dan akhbar.

Plaza Tengku Yaakob selama 33 tahun adalah lambang kegagalan politik pem-bangunan UMNO di Kedah. Ia semak, menyakitkan mata, sarang penagih dan bagai habuk dalam kelopak mata penganut mazhab ini. Selama beberapa dekad, bertukar menteri besar dan exco, ia gagal diselesaikan.

Kejayaan Kerajaan Negeri sekarang melalui PKNK menyelesaikan lambang kegagalan 33 tahun UMNO/BN dalam kes Plaza Tengku Yaaob adalah pukulan maut kepada mereka. Parti yang tidak bercakap pasal menara tertinggi di dunia, bangunan pencakar langit, jambatan terpanjang tiba-tiba dalam tempoh 3 tahun mampu menyelesaikan masalah bangunan yang cacat di tengah bandar Alor Setar. Hati mana yang tidak sakit, muka mana yang tak malu, telinga mana yang tak merah, lidah mana yang tak kelu!

Gara-gara malu dan jatuh saham mazhab politik pem-bangunan itu, satu-satunya modal yang ada untuk gagalkan Aman Central ialah Madrasah Solihiah dan tanah wakaf. Maka di pasanglah kaki dan perkakas yang sedia menurut perintah untuk GAGALKAN Aman Central. Cari apa saja alasan, gerakkan apa saja sentimen, pertikai apa saja keputusan dan fatwa, pusing apa saja fakta...asalkan Aman Central yang akan menjadi mercu tanda baru bandar Alor Setar dapat digagalkan. Bukti kewujudan perkakas ini ialah kelibat Sobri Sudin yang tetiba bertungkus lumus dalam isu surau dan wakaf...nampak macam bagai rusa masuk kampung. Sewaktu demontrasi depan majlis pelancaran pecah tanah Aman Central, dia terjumpa saya dan dia cakap lain daripada apa yang dia buat sekarang...

Tidak membina Aman Central tidak menjejaskan PAS Kedah...tidak mencafatkan Ustaz Azizan sebagai MB. Lagipun kata mereka PAS bukan pandai pun buat pem-bangunan..., PAS parti yang tolak kemajuan dunia, PAS tak pandai cipta kemajuan... PAS parti tok lebai...tak reti memerintah. Dalam tak pandai itu, PAS ada kompleks sendiri, setiap kawasan ada markaz sendiri...

Berjaya meneyelesaikan kes Plaza Tengku Yaakob adalah satu alamatul-kubra bahawa mazhab yang dianut oleh BN/UMNO sejak Merdeka sedang menuju ke kubur. Mari selamatkan madrasah adalah ayat lain untuk satu seruan Ayuh! Gagalkan Aman Central! Ke guane?