Thursday, August 13, 2009

PARIA PADA SIKAP BUKAN PADA DARJAT...AGAKNYA...

Perit dikatakan ‘paria’ oleh seorang Adun PKR dalam sidang DUN 9 Ogos lalu, pemimpin BN dan UMNO Kedah sedang sedang menderita dan kemarahan. “Paria” itu diungkapkan YB berkenaan kerana BN sedang menyerang kerajaan Pakatan Rakyat kerana belum meyelesaikan isu penempatan semula rumah sembelihan babi di Sg Tok Pawang. Sedangkan isu itu berlarutan sejak 1993 hingga tahun ini.

Apabila terdapat cadangan memindahkan rumah itu ke Pokok Sena dan Pendang, ahli-ahli UNO/BN juga yang mengadakan demontrasi membantah. Akhir sekali, di Sg Tok Pawang, mereka juga yang mengadakan demontrasi membantah penempatan semula itu melalui JKKP dan ahli-ahli parti komponen BN. Apa yang mereka mahu? Pusat sembelih tanpa lesen di tengah bandar, atau penempatan semula di tanah ladang yang jaraknya 4 kilometer dari penempatan orang ramai? Di lokasi itu juga sudah diternak babi sejak puluhan tahun!

Apabila kerajaan PR bertindak untuk menyelesaikan masalah ini, mereka menghalang, bila tidak selesai mereka mengata itu dan ini dan menghasut kaum cina membenci dan mengutuk kerajaan dan Adun-Adun PR. Maka YB Adun Kulim melahirkan kegeraman kepada semua wakil BN dalam Dewan Undangan Negeri dengan mengatakan mereka seperti ‘Paria’.

Maka paria itu diulaslah oleh semua orang termasuk ‘Menteri Bahasa’ Dr Rais Yatim, Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri Kedah, Dato’ Paduka Ahmad Bashah dan pimpian UMNO yang lain. Teruklah YB Kulim dihentam.

Saya katakan, tidak ada kasta dalam masyarakat mana-mana pun, semua manusia adalah sama, setaraf dan sedarjat. Tapi perangai dan kelakuan (habit) manusia tidak sama. Dalam percakapan harian, manusia yang terlebih baik dan mulia dari orang lain kekadang digelar tok wali, keramat hidup, tok lebai, yang bukan Islam tok than, tok sami, dan macam-macam lagi. Yang teruk sangat daripda orang lain ada gelaran juga macam pelesit, jin, rewang, melaun, lanun, …….. “Paria” yang dimaksudkan oleh YB Kulim itupun dalam kategori inilah juga, agaknya……….

No comments:

Post a Comment