Tuesday, April 5, 2011

Peristiwa Penting Sidang Dewan Hari Ni...

Ketua Pembangkang Tunduk Rapat, Syed Sobri Keluar Dewan, Tajuddin Terduduk lalu Bashah terlentang!...

Peristiwa 1.

Cuba memerangkap tapi terjolok sarang tebuan! Ketua Pembangkang  mengemukakan soalan lisan no. 1 tentang kerugian GLC. Katanya 'sudah menjadi pengetahuan umum bahawa banyak GLC telah mengalami kerugian... dan dia menyenaraikan 4 GLC yang disakwa rugi, antaranya Kedah Agro Sdn Bhd dan YIKED Holding. Soalan ini dijawab oleh YB Dato' Hj Amiruddin Hamzah . Dalam jawapannya, yaqng berdasarkan penyata beraudit syarikat terbabit, tiada GLC yang rugi sejak 2008, malah Yiked Holding yang mengalami kerugian pada 2005 dan 2007, telah mencatat keuntungan walaupun kecil sejak 2008 hingga 2010.

Oleh kerana sangkaan tentang kerugian telah salah, maka Ketua Pembangkang yang belum puas hati membuat soalan tambahan mengenai pelaburan PKB di Papua New Genuea...adakah PKB membuat pinjaman off-shore kerana ada kunjungan pegawai kerajaan ke London untuk urusan itu (mana dia tahu ni...barangkali kerap ke London dan terjumpa orang kerajaan negeri di sana). Jawapan Dato' Amiruddin sekali mengecewakan beliau kerana setelah dipertimbangkan, pinjaman tersebut di batalkan oleh PKB.

Peristiwa penting muncul dengan soalan tambahan daripada YB Md Zuki Yusof (PAS-Kuala Ketil). Soalannya begini: “Berasaskan pengetahuan umum juga, pendapatan GLC sebelum tahun 2008 didakwa telah disalahgunakan untuk kepentingan politik UMNO, adakah dakwaan itu benar? Dato' Amiruddin bangun menjawab dengan merujuk penyata audit syarikat Seri Temin yang jelas bahawa memang benar dakwaan tersebut dengan penemuan-penemuan audit antaranya seperti berikut:



Ada lagi tu... cukup setakat ni. (Bacalah sendiri....! Hebat dak depa dolu-dolu...? Bangkai gajah mana boleh tutup dengan sehelai daun pisang.)

Suasana jadi panas, Adun BN mula bising...Adun Kuala Nerang bangun cuba memberi penjelasan atas kapasitinya sebagai CEO Seri Temin Sdn Bhd semasa wang syarikat itu digunakan oleh UMNO untuk perbelanjaan politik mereka (mencecah RM8 juta kesemuanya!) Oleh kerana ia tidak dibolehkan oleh peraturan Dewan, maka Speaker tidak memberi laluan. Beberapa ADUN BN yang lain juga cuba bangun dan membuat bising atas pendedahan Dato' Amiruddin itu tapi tidak dibenarkan oleh Spreaker. 'Ini bukan perbahasan Yang Berhormat, ini sesi soalan jawab lisan...tak boleh mencelah'...kata Speaker.


Barangkali kecewa dikambinghitamkan oleh ketuanya waktu itu, dan menanggung akibatnya sekarang, Adun Kuala Nerang keluar meninggalkan Dewan dengan wajah masam mencuka + geram! Dato' Bashah sebagai Pengerusi UMNO Kedah buleh terlentang dengan pendedahan tersebut. Tentu ada lagi perbuatan seumpama ini. Kalau BN tak kalah 2008 dulu, benda ni semua rakyat tak akan tau...sedaplah depa! Sarang tebuan di luar pagar, ambil galah tolong jolokkan, depa semua baru belajar, ketaq menggigil tak lalu makan!

Peristiwa 2

Kerajaan Pusat Macam Upah Berok naik Nyoq! Adun Belantek Mereka cerita....

Dalam soalan YB Mohamad Nasir Mustafa (PAS- Kubang Rotan), berkenaan perbelanjaan kerajaan negeri dalam proses penghantaran pulang pelajar yang dibawa balik oleh kerajaan pusat dalam Ops Piramid, Dato' Taulan Rasul menjawab bahawa kosnya ialah RM2,100 seorang tidak termasuk duit poket RM500 seorang. Kos keseluruhan ialah RM1.82 juta.

Bangunlah YB Tajuddin Abdullah (BN- Belantek) mendakwa kerajaan pilih kasih kerana telah memberi wang poket berdasarkan politik (Hanya budak PAS diberi wang saku...) Contohnya kata Tajuddin “... pelajar bernama Amira Abd Hamid yang pulang dalam Ops Piramid dari DUN Belantek datang menangis-nangis depan saya minta tolong nak dapatkan wang poket 500 tu. Dia sorang saja tak dapat”... Amira menunggu-nunggu tapi tak dapat juga wang saku sampai sekarang,...jelaslah kerajaan negeri mengamalkan diskriminasi! dakwa YB Tajuddin dengan penuh yakin boleh!!!. (Kononnya dia ada bukti dan testimoni)

(Aik??? Sempatkah kakitangan Yayasan Islam dok pi periksa pelajar tu PAS ka UMNO...yang dapat wang saku 600 orang lebih, Amira saja tak dapat...Amira sorang saja ka pelajar di Mesir anak orang UMNO???)

Soalan ni dijawab oleh MB sendiri bahawa hanya pelajar yang pulang dalam OPS Piramid sahaja diberi wang saku dan dihantar pulang dengan perbelanjaan kerajaan negeri. Yang pulang sendiri sebelum itu, atau pulang kerana makan kenduri kakak kahwin, balik menikah, rindu kat mak, ayah panggil balik dsb tidak dibiayai oleh kerajaan. (Yang pulang dengan Ops Piramid dikenalpasti dengan cop khas imegresen di pasport).

Walaubagaimanapun, kata MB, Kerajaan akan melihat semula isu sekiranya benar ada pelajar yang tercicir dari menerima pembiayaan balik ke Mesir dan wang saku, kerajaan akan ambil tindakan segera untuk membetulkan keadaaan. Kerajaan akan bersikap adil kepada semua pelajar dan ibu bapa!

Masa inilah MB mengherdik Kerajaan Pusat yang hanya pandai bawak balik tapi tak mau hantar balik ke Mesir bagi negeri-negeri di bawah Pakatan Rakyat (Kata DS Jamil Khir yang urus OPS Piramid 'Negeri BN Kerajaan Pusat tanggung, negeri PR terserahlah kat depa' - ini barulah diskriminasi!!)

Kata MB... “Macam Upah Berok Naik Nyok...upah naik 2 biji, turun ikut suka... tak dak upah, nak tidoq atas pokok pun tak pa”. (Upah di bayaq kepada tuan berok untuk naik saja!). Lalu dewan jadi riuh rendah kerana ADUN BN marah kepada MB kerana kata kerajaan pusat macam berok naik nyoq!!! (Padan la pun perumpamaan tu dengan depa!) Oooo kalau beruk tak boleh, saya turunkan sikit...bukan berok, tapi kera!... seluruh dewan ketawa! Ramai Adun BN berdiri tak puas hati dengan perumpamaan itu....

Tiba-tiba sehelai kertas disampaikan oleh bentara dewan kepada MB. MB pun bangun dan menyatakan... Ini saya nak jawab soalan tadi. Saya baru dapat jawapan dari orang dibelakang... Amira Bt Abd Hamid Pulang sebelum OPS Piramid. Dia dari Kg Belantek, Sik dan bapanya orang kampung panggil Hamid Matloh!(Muallaf). Lain kali check betoi-betoi sebelum mai bercakap dalam dewan ini. Ini satu cubaan menfitnah kerajaan negeri dan berbohong di dewan yang mulia ini oleh Adun Belantek! Brraaauuuu!!!...Para penyokong kerajaan dan EXCO menepuk meja...Tajuddin terduduk kerana berbohong! Up! Ap! Up Ap! Eh errr! Saya tanya saja...takkan tak dapat kottt! Kata Tajuddin cuba 'cover line... “cover waterface.”

Tajuddin memalukan orang Belantek! Anak Bang Mid takkan menangis untuk RM500!

Amira Abdul Hamid adalah pelajar cerdik dari Kg Belantek, bapanya Abdul Hamid Ali adalah seorang kontraktor yang berjaya sejak tahun 80-an lagi. Anak-anak beliau semua cerdik dan bijak seperti Dr Rosnani dan Zahari. Dua beradik ini bersekolah bersama saya di Sek. Sultan Mohamad Jiwa (Sek. Men. Sains Kedah – sekolah berasrama penuh). Zahari class mate saya tingkatan 1 hingga 3, (untuk rekod, ada 6 orang saja pelajar dari Sik berjaya masuk SSMJ tahun 1987 termasuk Zahari dan saya). dia berjaya sambung belajar ke Jepun dan bekerja di sana sebelum pulang dan berkhidmat dengan sebuah bank internasional. Dia kemudian berhenti dan meneruskan perbiagaan seperti bapanya. Rosnani kakaknya menjadi doktor dan ada klinik di Jeniang.

Sebenarnya Bang Mid yang prihatin dan dermawan. Sebelum kerajaan memutuskan untuk bawa rakyat Malaysia pulang dalam OPS Piramid, kerana bimbangkan anaknya di Mesir, beliau telah membawa pulang anaknya dan membiayai 3 pelajar lain atas keprihatinannya itu. Saya rasa anak Bang Mid (Amira) takkan menangis depan Tajuddin hanya kerana RM500 itu. Rasanya eksploitasi dan 'cerboh' (cerita bohong) Adun Belantek ini telah memalukan Bang Mid dan anaknya...serta seluruh orang Belantek...Apa raaaa!

Bersambung dengan Peristiwa 3 dan Peristiwa 4 dalam posting akan datang!!!

No comments:

Post a Comment