Friday, October 23, 2009

Salam semua. Payah juga nak dapatkan firsthand info dalam isu balak dan SPRM ni... Tahniah SPRM yang cepat mengambil tindakan di zaman PR memerintah Kedah ni. Mungkin 3-4 tahun dulu ada dinding tebal antara SPRM dengan 'orang-orang' balak, baik penjaga balak, taukey balak atau orang yang meluluskan balak, tapi sekarang dinding itu sudah dirobohkan.

Kata MB, Kerajaan akan bantu SPRM untuk membersihkan industri pembalakan di Kedah dari gejala rasuah dan duit bawah meja. Marilah kita pakat-pakat sokong langkah ke depan ini. Tak kira sapa pun kita, penyokong kerajaan, pembangkang dan orang bisness, kena mulakan budaya bersih ini sekarang juga.

Lanjutan tulisan semalam, alkisah diceritakan.....

Pada 14hb Oktober, SPRM dan Kementerian Sumber Asli menganjurkan satu seminar. Dijemputlah pembalak dan pelombong dari seluruh negara untuk berseminar tentang rasuah dan orang-orang yang terlibat menggali khazanah sumber asli dalam Negara ini. Setiap negeri dijemput 10 orang. Orang yang menguruskan jemputan pembalak di Kedah ialah Pengarah Jabatan Hutan.
Dalam seminar tersebut ada sesi dialog. Apa masalah yang dihadapi oleh pelombong dan pembalak, hingga begitu banyak khazanah bumi Malaysia di keluarkan, tapi hasilnya tak berbaloi.

Maka termuntahlah taukey-taukey balak dan pelombong akan hal sebenar… sejak sekian lama banyak sangat tol yang terpaksa dilalui hingga taukey balak terpaksa lajak luar kawasan dan lari cukai. Adapun tol-tol itu ialah orang-orang politik dan penjaga-penjaga khazanah bumi.

Maka, penjaga hutan di Kedah (yang sejak Mac 2008 membuka pintu dan dinding kepada SPRM) pun diburu atas kes baru dan kes lamanya. Inilah rahmat dasar sifar rasuah di Kedah…yang gatal tangan nak ambil duit orang dengan cara tak betul, di celah-celah dasar dan seruan untuk menghindari rasuah oleh pimpinan kerajaan, terpaksa menerima akibatnya.

Dari mana duit banyak tu, di rumah dan di pejabatnya??? Saya tulis esok saja…

No comments:

Post a Comment