Friday, October 23, 2009

Ini Intro Cerita SPRM Cekup penjaga balak...esok saya sambung lagiii....

Apa pun terjadi dalam kes tangkapan Pengarah Jabatan Hutan, Pegawai Hutan Daerah dan 2 orang Renjer 2 hari lepas..banyak persoalan tenggelam dan timbul .

**************************************************************************

Saya sangat terkejut dengan tangkapan itu, kerana mengenali mereka dalam urusan kerja dan pergaulan saya. YAB MB paling terkejut bila saya maklumkan berita ini jam 7.15 petang 20hb Oktober. Terus dia arahkan saya ke rumahnya untuk mengetahui lebih lanjut. Tapi malam itu, berita itu keluar di Buletin Utama dan beliau menontonnya. Jadi tak payahlah saya nak cerita panjang.
***************************************************************************
Komen MB sangat jelas pada malam itu ..."Kita kena ikhlas mentadbir harta rakyat, memastikan setiap inci hak negeri ini dapat dinikmati oleh rakyat, sebab itu kita buat tender terbuka dan dapat hasil yang besar untuk negeri dan rakyat, itu yang aku pesan pada semua pegawai dan kakitangan kita...tapi bila ada orang yang tak ikhlas dicelah-celah kerja kita, Allah akan tunjukkan..itulah yang menimpa mereka...tunggulah hasil siasatan SPRM, apa nasib mereka. Itu baru hisab dunia..di akhirat lagu mana?".
**************************************************************************
Tahun ini (setakat bulan Oktober), premium balak sahaja, menghasilkan pulangan kepada kerajaan negeri sebanyak RM40 juta, melepasi unjuran dalam belanjawan negeri(RM35 juta). Itu belum masuk cukai kayu setelah kayu itu ditebang dan diangkut ke kilang. Sebelum ini, sejak 2005 - 2007, hasil maksimum sektor balak setahun kepada kerajaan negeri ialah 10.9 juta sahaja.
*************************************************************************
Sekarang ini, sehektar kawasan pembalakan (hutan dara) ditender sehingga mencecah RM16 ribu hingga RM19 ribu berbanding RM1 ribu sehektar melalui cara anugerah di zaman BN. Kalau di zaman balak mahal (sekarang ini, dikatakan harga balak Kedah paling mahal di dunia!??) mereka masih boleh buat duit haram tu, bayangkan di masa premium balak berharga RM1 ribu sehektar. Kalau hutan KSK, cuma RM500 di zaman BN.
*************************************************************************
Kedah masih ada 48,ooo hektar kawasan hutan produktif untuk diubahhasil dalam sektor pembalakan. Kuota penebangan balak di hutan simpan Kedah ialah 2,340 hektar setahun. Kawasan-kawasan yang telah diusahakan akan pulih dan kembali produktif dalam tempoh 30 - 40 tahun...kawasan ini akan berganti-ganti. Kedah Sejahtera- Nikmat Untuk Semua. (Bersambung...)

No comments:

Post a Comment