Friday, October 30, 2009

Pemimpin Yang Baik Akan Melahirkan Pengikut Yang Baik

Demikian juga sebaliknya...di zaman Khalifah Syaidina Ali r.a, ada sahabat yang datang bertanya kenapa berlaku kacau bilau di zaman pemerintahan beliau, sedangkan di zaman Syaidina Abu Bakar r.a, Umar dan Uthman, Islam kuat dan tiada kacau bilau. Sy Ali menjawab di zaman kepimpinan mereka, pengikutnya seperti aku, di zaman aku, pengikutku adalah orang seperti engkau...
DalamUMNO di zaman Tun Mahadhir, UMNO kuat kerana ada pengikut seperti Anwar dan Pak Lah..di zaman Pak Lah, UMNO dikatakan menjunam kerana pengikutnya adalah seperti Najib dan Muhyiddin.
Sekarang pengikut yang menjunamkan Pak Lah sedang melagukan tema barunya 1Malaysia. Kita tengoklah siapa pula pengikut-pengikut mereka...
Hubungan pemimpin-pengikut juga boleh berlaku secara terbalik daripada jawapan Sy Ali r.a. Dikatakan jawapan Sy Ali itu adalah kerana si yang bertanya itu hanya layak untuk menerima jawapan itu.
Pemimpin yang baik perlukan sokongan dari pengikut yang baik juga, barulah semua dasar yang diputuskan dapat dilaksanakan dengan wajar. Tak mungkin pemimpin yang baik sepanjang pemerintahannya melahirkan pengikut yang jahat, melainkan mereka sudah jahat sebelum itu lagi. Tugas pemimpin yang baik ialah menunjukkan contoh dan teladan, menutup ruang untuk pengikut melakukan sebaliknya. Kebaikan yang lahir di kalangan pengikut harus dipastikan tulen, ikhlas dan sucihati... dan pemimpin akan menghadapi masalah besar bila menyedari kebaikan di depan matanya adalah lakonan dan sandiwara. Untunglah jika masa yang diambil untuk mengesan ketulenan itu tidak panjang, jika lambat....nahaslah.

No comments:

Post a Comment