Friday, February 10, 2012

Prinsip-prinsip Asas Kerajaan Negeri Dalam Isu KUIN- Selari Dengan Buku Jingga




Prinsip2 asas kerajaan negeri dalam kes tindakan tatatertib terhadap 6 pelajar KUIN - 5 di gantung pengajian, 1 didenda.

1. Tidak campurtangan dalam soal pentadbiran institusi/ jabatan yang mempunyai prosedur dan peraturan tetap yang selari dengan kehendak undang-undang yg sedang berkuatkuasa- termasuk dalam kes KUIN...ini juga sebahagian intisari Buku Jingga.

2. Peraturan/ Akta yang terpakai di KUIN bukanlah AUKU yang dinyatakan dalam Bukun Jingga akan dihapuskan bila PR menjadi kerajaan, tetapi adalah undang-undang berikut i. Private Higher Education Institutions Act 1996 (ammended 2009). ii. Perlembagaan KUIN iii. Kaedah2 Tatatertib Pelajar 2007. Kesemua akta dan undang2 ini tidak tersenarai dalam undang2 yg akan di hapuskan bila PR menjadi kerajaan. Maka KUiN dan MB tidak menyalahi sebarang kehendak buku itu.

3. Asas yang mencetuskan demontrasi pelajar di Masjid Sultanah dan asrama Al- Razi adalah satu tuduhan dan sangkaan yang tidak benar - Bathil- tidak ada sebarang arahan dan tindakan daripada pentadbiran KUIN supaya bangunan asama itu dikosongkan oleh pelajar tahiz untuk beri laluan kepada smart school. Sebaliknya bangunan itu dikosongkan oleh ITM kampus kota (city campus) yg berpindh ke lokasi lain.

4. Gangguan yang berterusan melalui beberapa siri demontrasi, penyalahgunaan spreaker corner, kenyataan media, dan memfitnah pihak pentadbiran dalam soal urusan urustadbir universiti tidak sewajrnya diangkat sebagai agenda perjuangn mahasiswa. Pelajar memohon masukmke KUiN untuk menjadi pelajar, bukan sebagai pentadbir.

5. Kes ini telah dibawa ke mahkamah, biar mahkamah memutuskan dalam semakan kehakiman yang dipohon dan di failkan oleh pelajar. Prosedur tindakan tatatertib telah dibuat selaras dengan kehendak akta dimulai dgn penubuhn jawatankuasa siasatan ( bg menentukan adanya prima facie kes) yg diketuai oleh Prof Dr Wan Sulaiman. Jawatankuasa Disiplin melaksanakan prosiding dengn betul di ketuai oleh Prof Dr Muslim dan Jawatankuasa rayuan (diketuai Prof Madya Dr Zakarian Man) telah mempertimbangkan rayuan. - hukuman kekal.

Prinsip dan pendirian ini  ini telah saya sebutkan sewaktu membentagnkan kes ini kepada Lajnah Politik Pas pusat pada hari Rabu, 1 Feb 2012 yg lalu.

Terima kasih

No comments:

Post a Comment