Tuesday, November 24, 2009

Mukhriz Jadi Calon BN Di Kota Siputeh??

Surat khabar hari ni dah mencanangkan anak bekas PM ni untuk bertanding di Kota Siputeh. Dia paling top sekarang ni. Ada 6 nama yang disebut-sebut untuk bertanding di pihak BN, selain Mukhriz yang sekarang ini jadi Timbalan Menteri, Man Pin, Pak Abu, Man Aziz, wanita besi dan ketua pemuda ada dalam senarai pendek depa. Pemuda UMNO dan pun mengarahkan pemuda seluruh negara mengerahkan 4 petugas dari setiap bahagian turun bertugas di Kota Siputeh (KS). Ada yang sudah bertanya-tanya jauh mana KS dari Danok dan Hatnyai? Tidoq sana boleh jimat duit dan......
Hujung belah ni Kodiang, hujung sana Sanglang...tu lah KS...tak dah pun pagaq sempadan dengan siam... tapi kalau nak gagah juga dok belah sana...silakan!
Ramai juga Penganalisa politik tempatan, khususnya yang masak dengan gelora UMNO Kedah setuju kalau Mukhriz jadi calon. Dia duit banyak depa kata. Di belakang dia gergasi besaq yang kaya raya di zaman pak dia jadi PM, macam tokey Maxis dan tokey garam yang juga bekas Menteri Kewangan. Dia nak ditonjolkan sebagai 'bakal MB Kedah' macam Awang Adek hari tu di Kelantan.
Dato' Jo di Kubang Pasu pun tentu setuju sebab lepas ni anak bekas Ketua Bahagian itu (yang juga bekas PM) yang kalah pertandingan untuk jadi perwakilan akan berpindah ke Jerlun. Selamatlah beliau di Kubang Pasu. Kalau tidak, lepas ni mungkin dia mintak Jitra.... Adun lani yang rajin melawat kedai 24 jam tengah malam tu takkan nak dok diam, kan?
KS adalah kubu UMNO sejak 'tuhan buat dunia ni lagi'.... kata MB. PAS tak pernah menang kerusi DUN itu tetapi pernah menang kerusi Parlimen Jerlun 2 kali, tahun 1969 dan 1999. Mungkin tahun 2009 ni, (kalau jadi PRK tahun ni.....) kubu tu boleh diruntuhkan. MB awal-awal lagi sudah membayangkan kesukarannya, tapi akan tetap bertanding... tidak mustahil tapi sangat sukar untuk menang.
Masa wartawan tanya hari selasa lalu, MB kata PAS dah lama bersedia dan sudah ada calon-calon yang akan dipertimbangkan. Pokoknya, calon PAS nanti adalah calon yang pengundi KS mau, yang boleh membawa kemenangan. Kita tunggu la tengok sapa dia....
BN menang pada Mac 2008 dengan majoriti 495 undi.Tak la besaq sangat. Kalau dengan keadaan semasa prestasi kerajaan PR di Kedah.... tak pelik kalau pengundi terus memberi isyarat supaya kerajaan ini di kekalkan, dan isyarat awal tu mai dari KS.

1 comment:

  1. Aku akan turun kempen jika PR Kecil tu jadi. Tapi hujung tahun duit kurang lebat, itu yg tak syok tu.

    ReplyDelete