Tuesday, November 24, 2009

Ke Garisan! Sedia! Baaaannnggg!

Mahkamah Tinggi (Rayuan dan Kuasa-kuasa Khas) petang tadi menolak permohonan SPR untuk menangguhkan pelaksanaan penghakiman kes Kota Siputeh yang telah dibuat pada 16 November lalu. Maknanya... responden-responden dalam kes Kota Siputeh (SPR dan Bekas Adun) hanya ada satu talian hayat saja lagi untuk menafikan pilihanraya kecil di DUN itu....yakni Mahkamah Rayuan. Siapakah yang akan bersidang di meja Hakim Mahkamah Rayuan untuk mendengar kes ini?
Hakim-hakim sekarang ramai yang sudah berubah, memperbaiki persepsi rakyat terhadap mereka dan institusi kehakiman. Sejak 1988 hinggalah mutakhir ini dalam kes Linggam, hakim-hakim dicurigai. Kecuali hakim-hakim yang pernah terpalit dengan dosa mempertahankan pemimpin BN yang korup, hakim sekarang sudah mula menilai pandangan orang terhadap mereka....saya harap pandangan ini betul!
Dalam kes Kedah, ramai Hakim yang menghormati kredibiliti dan integriti YAB MB. Lebih separuh daripada mereka yang mengenal hati budi MB sewaktu belajar di England dan sewaktu menjadi pensyarah di UKM. UIA dan Mindanao University. Dia adalah antara pengasas Kuliyyah Of Law di UIA bersama Alayarham Tan Sri Ahmad Ibrahim. Saya pernah melihat gambarnya bersama tokoh itu dalam satu persidangan melibatkan pensyarah dan pengamal undang-undang peringkat antarabangsa.
Tidak ramai yang menguasai undang-undang syariah dan sivil dan boleh menyampaikan kuliah dalam bahasa Inggeris dan Arab di Malaysia. Ust Azizan adalah salah seorang daripadanya. Dia lulusan Al-Azhar dan University Of Kent, England. Dia juga mengasaskan fakulti syariah dan undang-undang di Mindanao University.
Menurut salah seorang bekas pelajarnya, hanya dua orang pensyarah yang memberi kuliah undang-undang tanpa membawa nota sewaktu dia di UKM, TS Ahmad Ibrahim dan Ust Azizan. Ada gudang besar dalam bidang perundangan dalam kepalanya.Kredibiliti dan integriti itu terserlah dalam tempoh 20 bulan sebagai MB Kedah.
Speaker DUN Kedah, Dato' Dr Abdul Isa Ismail juga bukan calang-calang. Orangnya nampak lembut dan low profile. Tapi dia membuktikan ketinggian intelektualnya dalam mengendalikan DUN Kedah. Dia lulusan PhD di bidang-bidang ekonomi dan pengurusan. Dia menguasai sepenuhnya tugasannya. Peristiwa dalam sidang kelmarin membuktikan bahawa dia tahu apayang dia buat sewaktu memanggil YB Yahya Abdullah menggantikannya untuk beliau menunaikan solat.
Bekas MB dan bekas Exco kanan (Adun Bakar Bata) bingkas membuat bantahan dan meminta usul dibuat oleh MB supaya penggantian tersebut 'sah'. Rupa-rupanya kedua-duanya tidak merujuk buku peraturan dewan yang mengizikan speaker meminta diganti tanpa memaklumkan kepada dewan. Mujur Adun Kubang Rotan bangun membaca peraturan dewan, yang sekaligus mengesahkan kedua-duanya (walaupun pernah jadi MB dan Exco Kanan) tak berpengetahuan dalam hal yang mereka bangkitkan. Terduduk dan terngangalah keduanya. Semua yang hadir di sidang kelmarin mendapat satu ilmu dengan peristiwa itu.
Dua tokoh dari Kedah yang sedang memimpin Kerajaan Negeri dan Dewan Undangan Negeri adalah pemimpin terbaik waktu ini. Mereka tidak mungkin 'mencari pasal' dengan mengemukakan satu 'pengajaran' kepada demokrasi dan undang-undang di negara kita. SPR yang selama ini kebal dengan tafsiran dan tindakan yang sentiasa dilihat memihak kepada BN 'terantuk dan terngadah' dengan kes dari Kedah. Saya berpendapat tidak ada hujah lagi untuk undang-undang ditafsirkan selain dari tafsiran mahkamah tinggi 16 dan 23 November 2009.Ia akan jadi kes rujukan dalam kes-kes seumpamanya selepas ini. Bukankah ini satu sejarah kepada demokrasidi Malaysia?
Kepada petugas-petugas parti, 'warm-up' sudah, panggilan 'Ke Garisan' pun sudah, 'Sedia' pun dah dengar petang tadi......pasang telinga elok-elok untuk 'kenjoi' bila dengaq bunyi tembakan.....baaanggg! Ha...tunggu lagi?

No comments:

Post a Comment