Saturday, July 2, 2011

Contoh Nyata Komplot SPR Dengan UMNO... Tuntutan Bersih 2.0 Berasas!

Terima Kasih Pak Teh atas komen-komen Pak Teh...nampaknya sekian lama blog Pak Teh tidak berputus asa cuba meyakinkan orang ramai akan kesahihan tuduhan kepada Anwar. Itu tugas dan pandangan Pak Teh sendiri.Ya! terserah pada bapak! Asal bapak senang (ABS)!

Ini kes UPU Kota Aur, Dun N23 Belantek, Sik, Kedah...pengalaman saya sendiri...

Dalam kes DUN Belantek, 1,031 undi tentera dari Sungai Petani dan Gerik yang dimasukkan 6 hari sebelum bubar Parlimen 2008 adalah satu penipuan. Ia tidak dipamerkan seperti yang disyarat oleh undang-undang. Sekarang ada 1,000 lebih undi tentera di Belantek... bagaimamana mungkin satu kawasan yg tidak memenuhi syarat2 yang dibenarkan pengundi secara pos, di masukkan pengundi pos sekian banyak? Sila rujuk syarat kelayakan pengundian pos dlm Undang-undang Pilihanraya Malaysia.

Jawapan SPR dalam pertemuan saya dan pimpinan PAS di Putrajaya ialah - SPR hanya menerima pendaftaran tentera secara lock, stock and barrel...terima seketul-seketul bulat-bulat! SPR tidak periksa sama sekali, sama ada tempat itu ada kem atau tidak, ada penempatan atau tidak, wajar atau tidak, hanya terima dan masukkan seperti yang dikehendaki oleh tentera!

Dalam soalan kenapa tak dipamir seperti prosedur biasa, SPR jawab, itu adalah kes tuntutan, bukan kes pendaftaran biasa. Bermakna sebelum ini mereka pernah melalui proses mohon dipindahkan kawasan mengundi. Apabila nama mereka tidak dimasukkan dalam senarai tempat mereka memohon untuk pindah, jadi mereka buat tuntutan...maka terlepaslah prosedur wajib dipamer spt dlm proses biasa! - Dalam kes memohon untuk dipindahkan kawasan mengundi, setiap pengundi wajib mengisi sendiri borang pindah kawasan. Bila diminta untuk kami melihat borang-borang itu, SPR tidak berupaya menunjukkannya. Sah! Ada komplot yang dilindungi pada waktu itu lagi.

Dalam affidavit balas oleh SPR dalam kes petisyen saya, selepas PRU-12, SPR mengaku ia tidak dipamir di daerah mengundi, sebaliknya hanya di pamir di pejabat SPR negeri di Alor Setar...mana satu yang betul? Pamer atau tidak? Proses pemindahan biasa atau tuntutan?

Kalau Ya! Pamer di Alor Setar, sedangkan yang boleh menyemak dan buat bantahan hanya pengundi dalam kawasan mengundi yang sama (Kota Aur)...siapalah orang dari Kota Aur yang mahu berulang alik ke pejabat SPR untuk tengok kalau-kalau ada senarai dipamirkan...kebiasaannya pameran dibuat di klinik kesihatan Gulau, Pejabat Penghulu MK Sok atau Pejabat Daerah Sik, mengapa yang ini (1,031) di pamer di Alor Setar???

Akhirnya, lokasi di mana tiada kem dan penempatan seperti disyaratkan dalam undang2 pengundi pos, kini terdapat 1,031 pengundi pos 'hantu'. SPR ternyata ada dua tiga versi jawapan untuk satu soalan!

Apabila bukti diminta dalam mahkamah supaya SPR tunjukkan borang yang diisi oleh pengundi tentera untuk pindah kawasan dan borang tuntutan kerana nama tidak dimasukkan, ternyata borang mohon pindah dan borang tuntutan itu hanya ditandatangi oleh seorang individu sahaja (pemerhatian bentuk gaya tulisan dan pen yg digunakan). Jika ya mereka membuat tuntutan, mana mungkin dalam masa 7 hari berkerja, pegawai PPS tentera mampu berjumpa dan mengarahkan 1,031 tentera yang sedang melakukan operasi di merata-rata tempat mengisi borang tuntutan, mengumpulkannya dan menyerahkan kepada SPR. Dalam pengalaman kita, waktu yang diambil adalah sesuatu yang mustahil!

Masa yang diperuntukkan oleh undang2 untuk memeriksa senarai yang dipamer dan membuat tuntutan adalah 7 hari bekerja. Dalam banyak kes, ketika senarai itu dipamer di lokasi, masa membuat semakan dan bantahan atau tuntutan hanya tinggal 4 hari saja. Ada superman kah dalam tentera Malaysia yang ditugaskan membuat pendaftaran pemilih tentara?

Dalam kes terbaru, bila mereka cuba pula masukkan 133 isteri tentera sebagai pengundi pos di Kota Aur, dan melalui proses pameran, kami telah membuat bantahan dalam tempoh yang disyaratkan. Bila tiba hari perbicaraan oleh SPR, 133 isteri tentera itu gagal muncul di Pejabat Daerah Sik...bantahan diterima, mereka di keluarkan. (Atau sebenarnya mereka tidak wujud sama sekali) Bila diajukan kepada Pengarah SPR Kedah (yang baru) yang menjalankan perbicaraan itu, dia memaklumkan bahawa dia sendiri pergi memeriksa lokasi itu, tiada penempatan, tiada kem, tiada kuaters kelamin...hanya ada pengkalan hadapan untuk persinggahan tentera ketika operasi. Setiap operasi memakan masa 2 bulan dan bukan dari batalion yang sama ... kemasukkan 1,031 pengundi sebelum ini sangat diragui....katanya!

Askar Wataniah di Kem 304 Gerik bertugas sepanjang lebuhraya pantai timur, tiada kaitan dengan Pangkalan Hadapan Kota Aur...kenapa mereka mengundi di sana, dari Perak ke Kedah? Terlalu banyak yang tak mampu dijelaskan dlm kes ini. Tetapi dilindungi undang2 kerana senarai pengundi yang telah dimasukan dalam daftar pemilih induk (DPI) tidak boleh dicabar di mahkamah! Sekali sudak masuk...tak boleh keluar melainkan pengundi itu sendiri mohon pindah... Kopral mana pandai-pandai nak isi borang pindah kawasan mengundi???

Pindah masuk ke situ pun depa tak isi, inikan nak keluar! Menipulah selamanya... YB Tajuddin menang dengan 252 undi kerana undi depa ni lah...bukan saya marah kerana saya kalah...tapi PAS kalah kerana UMNO/BN dibantu oleh SPR untuk menang secara menipu di celah-celah loop-hole undang2 pilihanraya. Tuntutan kita ialah depa patut mengundi dan dijumlahkan dalam kawasan di mana depa tinggal...Sungai Petani dan Gerik, bukan di Kota Aur!

Adapun Tuntutan Segera Perhimpunan BERSIH 2.0 adalah seperti berikut. Saya kongsikan dari Pemuda Wilayah Persekutuan untuk rujukan kita (dppwp.wordpress.com.) Saya tambah sikit dalam kes Dun Belantek, tanah tumpah darah kita...

1. Bersihkan senarai undi

• Senarai undi harus dibersihkan dengan segera untuk menyingkirkan pengundi hantu seperti orang yang telah meninggal yg masih ada dlm senarai pemilih, org yang tidak pernah dikenali, tidak tinggal bermukim, bermastautin, berasal atau mempunyai kaitan apapun dengan daerah dia membuang undi. Ini harus dibersihkan.

• Pendaftaran pengundi automatik yang diselarikan dengan senarai Jabatan Pendaftaran Negara boleh menyelesaikan masalah pengundi hantu dalam jangka masa panjang.

2. Mereformasikan undi pos

• SEMUA pengundi seharusnya dibenarkan untuk mengundi melalui undi pos atau mengundi lebih awal sekiranya seseorang individu itu tidak dapat berada di kawasan pengundian semasa hari mengundi.

• Anggota polis dan tentera yang tidak bertugas harus mengundi seperti biasa pada hari mengundi.

• Undi pos mesti dijalankan dengan telus! Agen parti politik harus dibenarkan untuk memantau proses undi pos.

3. Gunakan dakwat kekal

Penggunaan dakwat kekal boleh mengelakkan seseorang (atau pengundi hantu) daripada mengundi beberapa kali.

4. Masa kempen minima 21 hari

• Masa yang lebih panjang diperlukan untuk calon menyebarkan maklumat, terutamanya di kawasan luar bandar dan pedalaman. Contohnya, pilihanraya negeri Sarawak baru-baru ini diberi masa kempen 10 hari sahaja.

• Pada 1955, ketika era pemerintahan penjajah, pilihanraya mempunyai masa kempen sepanjang 42 hari. Manakala semasa Pilihanraya Umum ke-12 pada 2008, masa kempen 8 hari sahaja.

5. Akses media yang bebas dan adil

• RTM dan Bernama adalah agensi media yang dibiayai oleh kerajaan. Mereka sepatutnya memberi liputan yang seimbang dan adil untuk semua parti yang bertanding.

• Parti politik harus dibenarkan untuk membuat pengiklanan tanpa sebarang diskriminasi dan penapisan.

• Ini adalah mengenai keadilan! Semua media perlu memberikan hak untuk semua parti membalas kepada tuduhan-tuduhan negatif terhadap mereka.

6. Kukuhkan institusi awam

Institusi awam dan kakitangan kerajaan harus tidak berat sebelah dan menegakkan undang-undang dan demokrasi. Institusi awam harus direformasikan supaya bertindak secara bebas, menegakkan undang-undang dan melindungi hak asasi manusia.

Contohnya :

Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) hendaklah memastikan pilihanraya yang bebas dan adil.

Badan Kehakiman harus memelihara kebebasannya dan menegakkan kedaulatan undang-undang tanpa gentar atau memihak.

Peguam Negara perlu bertindak secara tidak berat sebelah dan mengutamakan kepentingan rakyat.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia harus bertindak dengan adil dan menghentikan pendakwaan selektif dan penyalahgunaan kuasa.

Polis Di Raja Malaysia perlu bertindak secara profesional dalam melaksanakan tugas dan menegakkan kedaulatan undang-undang.

7. Hentikan rasuah

Rasuah adalah kegiatan mencuri dari rakyat untuk kepentingan peribadi. Rasuah menyebabkan orang kaya bertambah kaya dan golongan miskin semakin miskin.

Pembelian undi harus dihentikan!Melonggokkan semua projek pembangunan di satu kawasan pilihanraya kecil atau memenuhi permintaan jalan mini tar, atau apa saja projek dimusim pilihanraya adalah satu bentuk pembelian undi.

Akta Kesalahan Pilihanraya 1954 mesti dikuatkuasakan.

8. Hentikan politik kotor

BERSIH 2.0 menuntut SEMUA parti politik untuk menghentikan politik kotor.

Kepada Pak Teh...Kenapa saya kata bagai kesan rally 7 hari 7 malam? Pada firasat saya, akibat halangan melampau terhadap bersih 2.0, rakyat akan memahami bahawa ada sesuatu mesej yang dibawa oleh Bersih 2.0 yang sangat ditakuti oleh BN bersabit dengan tuntutan yang dikemukakan. Rakyat akan berpersepsi bahawa BN terpaksa halang bersih kerana kalau terjadi rally itu, benteng tembelangnya akan pecah...

Kesan reverse psycology akibat halangan melampau ini sebenarnya melebihi kesan sebenar jika rally Bersih2.0 berjaya diadakan, paling kurang 7 kali ganda (ini hanya pendapat saya tanpa sebarang rujukan saintifik)...maka saya katakan 7 hari tujuh malam. Mula tu seorang saja simpati dan mendokong tuntutan Bersih 2.0... tetapi kerana BN terlalu kasar dan bertindak keterlaluan, 7 org lain yang silent sebelumnya akan turut simpati dan mendokong aspirasi bersih! Mereka akan kalah PRU-13!

Maaf Pak Teh! Pada saya tiada sebarang kaitan dengan tuduhan yang dihadapi oleh Anwar seperti telahan Pak Teh.

3 comments:

  1. Kesian, awak cakap mcm berpengetahuan... tapi sebenarnya hanyalah boneka bertali yg hanya membaca skrip. Bukaklah perlembagaan persekutuan dan baca bab undang2 pilihanraya malaysia. Jgn sekadar jd boneka yg bergema.

    ReplyDelete
  2. Tuan Haji,
    pakteh komen artikel ini di blog pakteh sebab komen pakteh kali panjang...harap tuan haji boleh baca dari awal hingga akhir...

    Semoga usaha dan niat kita adalah ikhlas untuk agama bangsa dan negara.

    ReplyDelete
  3. Tuan haji, yang dok protes menghalang bersih adalah rakyat dari pelbagai latar, dan bukan BN. Kalau yang terang sebegini pun tuan haji tipu, alahaii,,. yang tersembunyi bagaimanalah agaknya...

    ReplyDelete