Tuesday, March 8, 2011

Sambutan Tiga Tahun Kerajaan PR Kedah...

Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah akan menyambut Ulangtahun KeTiga terbinanya sebuah kerajaan baru di Kedah selepas BN berjaya dikalahkan oleh rakyat dalam PRU ke 12. Acaranya sambutan adalah dari 10-14 Mac 2011.

Ada orang bertanya apakah signifikan sambutan itu, kerana sepanjang BN berkuasa mereka tidak pernah buat sambutan "mendapat kuasa" (kata sesetengah penulis blog UMNO). Ah! Mudahnya nak memperlekehkan majlis orang lain, hanya kerana mereka tak pernah buat, maka orang lain tak boleh buat, tak perlu buat. Siapa pula orang- orang ini yang nak tentukan apa yang boleh dan apa yang tak boleh?

Ada banyak perkara yang tak dibuat di masa pemerintahan BN yang telah dilaksanakan oleh kerajaan PR, dan rakyat menyambutnya dengan gembira dan lapang dada. Dulu tak ada skim kaffalah, sekarang kita buat, manfaatnya- rakyat yang miskin yang kematian ahli keluarga mendapat sumbangan RM500 daripada kerajaan dengan peruntukan RM4 juta setahun. Program ini wajib dicemburui, tapi tak ada berani melatah menentangnya kerana tajut rakyat akan marah, depa pun menerima manfaatnya.

Dulu kerajaan BN hanya beri kelulusan kawasan pembalakan pada harga RM500-1000 sehektar, hasilnya kerajaan manerima pendapatan RM8 juta setahun. Zaman sekarang hasil mahsul negeri yang jadi hak rakyat kita uruskan untuk mencapaia hasil maksimum. Premium balak tahun 2010 RM53 juta. Kawasan tebangan tetap sama.

Dulu depa tak buat kampus Insaniah, bersempi-sempitlah pelajar KUIN di bangunan tu, kampus macam rumah kedai. Sekatang kita dah buat kampus baru dengan sumber kerajaan negeri. KUIN dari segi kampus dan pelajar akan setaraf dengan universiti-universiti lain di Malaysia macam USM dan UKM. Banyak lagilah kalau nak sebut apa depa tak buat tapi kita buat.

Ya! Program Sambuatn Tiga Tahun ini kerajaan yang anjurkan, kata lah apapun, memang kita tak pernah ada kuasa memerintah, bila diberi amanah ini oleh rakyat atas takdir Allah, maka ia adalah satu sejarah, satu detik penting dalam kalendar negara ini. Maka ia patut diraikan, banyak juga tujuan dan manfaatnya. Sekurang-kurangnya kerja buat yang tidak dilapor dalam media arus perdana dapat dihebahkan kepada rakyat. Ini semua orang tahu, media kita terhad. Ekspo dan karnival pun medan dakwah juga, medan penghubung rakyat dengan kerajaan.

BN dan UMNO lain, tak payah buat karnival, tak payah hebah hebohkan tarikh dapat kuasa, sebab semua kalendar kerajaan "dipartipolitikUMNOkan". Projek sekolah pun BN punya juga, walhal itu tanggungjawab kerajaan. Program pimpinan kerajaan "ditwist" melalui media sebagai program pemimpin UMNO...

Kalau nak kasaq sikit, kita boleh usik begini...kalau depa buat program macam ni pun orang tak mau piiii...

No comments:

Post a Comment