Thursday, March 3, 2011

Dendang Kerinduan seorang Ayah...Anak-anakku...Sabarlahh

Lama kelamaan kalian akan mengerti, mak akan beritahu satu persatu...malah mak akan mengulang-ulang pesanan ayah kepada mak... Bagitau anak- anak, ayah depa pergi kerja!

Ayah ada tinggalkan duit kepada mak untuk kakak, abang dan Asma' belanja di sekolah, bayar yuran dan beli buku. Kalau ada pemadam atau pensil hilang, bagitau mak elok-elok minta duit lebih untuk beli yang baru.

Lepas sekolah jalan lah pi lorong belakang sekolah untuk mengaji Quran kat ustazah...dengar kata kakak dah khatam...alhamdulillah. Ayah dulu khatam darjah enam, kakak khatam darjah 5, bagus lagi daripada ayah. Zuhdi baca apa dah?

Balik nanti pak cik Azizan pergi ambil. Kalau dahaga, minta Pak Cik Azizan berhenti di kedai beli air. Jangan minum air gas, beli sirap atau teh ais cukuplah. Ayah dulu minum air paip dalam tandas sekolah saja.

Balik rumah jangan bergadoh dengan adik... Zuhdi jangan pukul Asma', kakak tolong buat susu dan tidurkan adik Hana. Dengar cakap mama, dia pun sibuk jaga anak orang lain lagi...tolonglah ringankan tugasan dia. Jam lima setengah nanti mak mai ambik bila dia balik dari sekolah.
Kalau mak balik awal, dia akan ambil awal.

Ramai sahabat seperjuangan ayah kerja macam ayah juga, jarang ada di rumah. Semalam waktu kakak tanya, ayah tak sempat jawab sebab kalut cari fail ayah nak mengadap majikan ayah. Jam 2 pagi waktu ayah selesai dengan majikan ayah, kakak , mak dengan adik- adik dah dibuai mimpi. Bos ayah pun baru saja melelapkan mata. Ayah kena menulis dan menyiapkan kerja lagi untuk urusan esok.

Dalam bulan februari, ayah hanya ada di rumah waktu malam dan sempat bergurau senda dengan anak-anak ayah 3 malam saja. Pada malam dan siang selain itu, ayah pergi kerja... Nanti mak akan bagitau, ayah ke mana pulak dalam bulan Mac ni. Sabarlah, lama-kelamaan, kalian akan mengerti juga.

Petang ini ayah kena ke Kuala Lumpur, Bangi, Pahang dan Melaka. Ahad nanti ayah akan balik, siang atau malam belum tentu.

Duit sewa rumah, yuran sekolah dan upah mama jaga adik ada bawah lipatan kain dalam almari ayah... Lepas solat tiap-tiap waktu, doakan ayah selamat sepanjang perjalanan, bila ayah sudah mengadap Allah, kaka sudah berumah tangga, jangan lupa doakan kesejahteraan ayah di alam barzakh! Kita akan berbaris bersama di mahsyar kelak.

Malam ini bagitau adik-adik, ayah sayangkan semua anak ayah...ayah juga rindu. Tak payahlah kaka menjengok keluar tingkap untuk melihat ayah orang di depan rumah...ayah depa sudah habis kerja!

No comments:

Post a Comment