Monday, January 11, 2010

Sidang Hulubalang Pemberontak Di Kota Berselut

Bahagian 3

Kenapa 13 hulubalang dan 4 tukang cuci saja yang mencium tangan Sang Kelemboi. Ke mana gerangan bau-bauan yang lain?? Diangkat tangannya yang hanyir belendir itu ke hidung peseknya, menghidu bau siapa yang ada sisa di situ satu persatu. Setiap bau yang melekat ditangannya dicam dengan baik. Memang Sang Kelemboi dilatih dek sang Menteri Tunggal Bibir Merah AlRosmahi untuk bijak menghidu. Itulah syarat menjaga akan negeri Lindungan Bulan.

Bahagian paling bashah di tangannya sudah maklum dari hidung Alor Cengkudu bekas air basuh pinggan rumah saudagar KEDA. Ada bau kapur sireh, ini dari Balingan. Ada bau gamat, ini dari Langkawah, ada bau nanah terkena lembing belantek bercampur dakwat surat khabar sinar, ini dari Sikney. Ada bau pulut lemang berinti hempedu, ini dari puteri semeling, ada bau hanyir air pengasah halu, ini Alharisah…hingga sekelian bau hanyir pekik itu dikesannya. Yang tiada melekat pada tangannya Cuma bau lumut tasik Pedu dan selut kubang pasubunga. Apa gerangan alamat yang dibawa dari ketiadaan bau-bau itu?

Bila sekelian hulubalang pemberontak beredar dari balai sidang, Sang Kelemboi melengung seorang diri. Apa gerangan maksud dua orang lagi itu tidak tunduk mencium tangannya? Diapun segera memerintahkan kepala sekelian kepala pengusung tandunya mengusulkan sebab musababnya. Tanpa menarik nafas pun, lalu dikhabarkan. Dua hulubalang itu sudah punya gudang sendiri yang jauh lebih besar dari gudang2 yang ada di seluruh negeri. Hulubalang tasik pedu itu paku atapnya gudangnya saja dibuat dari kayu balak meranti dan cengal sebatang-sebatang sepanjang 40 hasta. Dari timur ke barat berjalan kaki kira-kira beberapa purnama, rambut yang hitam pun boleh bertukar puteh jika melihat khazanah dalam gudangnya.

Lebih parah juga hulubalang tasik pedu marahkan sang Kelemboi yang melantik penolongnya di jajahan Padang Pokok terap yang berwajah mamak dan biasa jadi posmen menjawat penolong Pak Pacak Setiaberusaha Pemberontakan Negeri Lindungan Bulan.

Adapun hulubalang pemberontak dari kubang pasubunga itupun punya gudangnya juga. Sekarang inipun pelanun-pelanun dari saudagar JPPP sedang memunggah hasil lanunan dari seluruh negeri. Kebelutan pula, hulubalang itu juga ada hubungan perdagangan dengan kerajaan SeriBelanjawan 3 Undi, pimpinan menteri tunggal. Maka semua duit parking dan tips GRO yang meleleh dari bibir merah menteri tunggal menitik atas poket hulubalang itu.

Sang Kelemboi terbeliak terlopong semua lobang-lobangnya, patutlah umpan emas dan perak berjuta tidak disambar. Rupanya ada rencana mau berbuat angkara.


Bersambung.....

No comments:

Post a Comment