Monday, January 11, 2010

Sidang Hulubalang Pemberontak Di Kota Berselut

Bahagian 2

Sang Kelemboi Afdhal lagi Semporna bukan asing sangat di Negeri Lindungan Bulan. Dia menikah dengan anak orang besar juga di Sungai Petanimoden. Tapi dia hanya Afdhal dan Semporna di negeri peranakannya di Negeri Bawah Bayu. Tapi jagaannya di sini tidak berapa laku. Harta lanunan di bawak terbang ke tepi laut di negeri bawah bayu. Di sana ditabur segala dinar emas dan perak untuk diadakan acara tarian asli, dia pun turut menari. Setengahnya dibawa pula ke seberang laut di wilayah Filipinang.

Hulubalang pemberontak di Lindungan Bulan tidak senang, kenapa Menteri Tunggal Bibir Merah Al-Rosmahi menyuruh jaga akan dia negeri ini. Hulubalang pemberontak di sini apa kurangnya?

Hari ini, di Kota Berselut yang riuh rendah ini, hulubalang pemberontak akan mengaju soalan, biar Sang Kelemboi terlucut tanjak terkencing terberak menjawabnya. Soalan pertama, kenapa saudagar-saudagar hulubalang yang bijak merompak dan melanun yang diwakilkan untuk merompak di Gudang MARAUNDUR tidak berhasil, sedangkan gudang itu dalam Wilayah jajahan Sang Kelemboi sendiri? Surat sokongan para hulubalang bagai tidak laku di mata pak pacak yang menjaga gudang itu? Di mana muka hitam terpalit arang mereka hendak disorokkan?

Yang berhasil mendapat habuan di gudang itu saudagar MARAUNDUR hanya saudagar kecil berwajah lurus bendul yang tak bawa surat hulubalang pun. Puak lurus bendul dari wilayah Kerjabetul itu tak akan menjamu makan pengusung tandu, muda mudi tukang cuci dan pandir penjaga ranting.

Sang Kelemboi kelam kabut mohon periksa, mungkin sepeninggalan ke negeri Arab penjual minyak, pak pacak penjaga gudang berbuat angkara, sebelum ini tak berani mereka. Ya benar, tukang periksa bawa berita, kalau Sang kelemboi boleh melanun, pak pacak pun nak habuan juga. Lagipun dia sudah mau bersara.

Sang Kelemboi yang Afdhal lagi Semporna juga handal dalam persilatan yang dimainkan oleh hulubalang. Semua buah yang sedang ditari di depannya sudah boleh dibaca dan dimatikan. Maka dia segera membuat pukul kilas, sekelian hulubalang ngangalah mulut seluas yang boleh di Kota Siputih Ponteng, segala khazanah dalam gua lanunannya akan dituang di sana, tidak kurang 2 juta dinar emas tidak termasuk perak dan tembaga. Cuma dikhabarkan awal-awal berak kencinglah dahulu di petapaan sendiri supaya tembolok mereka kosong untuk didownloadkan.

Sang Kelemboi pun membuka tarinya sendiri, mini putrajaya akan dibuka di kota itu supaya semua gudang khazanah negeri akan diusung ke sana. Selepas dua juta khazanah pertama, hulubalang pemberontak tak sempat berak kencing lagi mengangkut harta gudang-gudang itu. Bawalah lori balak seperti Kasim Baba, juga bawa sekali apek tukang jahit mulut pencacai dan pengusung tandu yang mungkin meracau keranan dapat habuan terlalu kurang.

Muda mudi tukang cusi juga Sang Kelemboi tak lupa. Mamak Badron dan Al- Harisah yang menjadi jantan berlilit kain kuning kerana tiada kerja itupun dapat habuan juga. Buatlah pertandingan laga lembu atau kerbau dikalangan muda mudi tukang cuci, Sang Kelemboi akan beri habuan 120,000 wang palsu untuk dikunyah dengan sirih madu. Lembu kerbau yang mati berlaga sembelihlah buat kenduri arwah hulubalang tua yang akan menemui ajal keletihan kerana mengangkat barang ke lori balak kasim baba.

Al harisah tersenyum puas. Halunya akan basah malam ini, biar berhutang dulu, nanti dapat duit hadiah belaga lembu kerbau akan dilunaskan semuanya. Diangkat jarinya ke atas meja, termasuk jari kakinya yang kena sekam itu, mengira-ngira hutangnya…wah masih ada sisa lagi untuk basahkan halunya malam esok. Halu tukang cuci lain biarkan kering barang mudah, mereka sekelian itu belum pandai mengilir halu dipinggir pengasah…masih mentah semuanya.

Siti Shahanuman yang sedang menganyam ketupat dalam persidangan itu untuk bekalan pulang juga dapat habuan…semua ketupat dan lemag berinti hemPedu akan diajar dibengkel di pinggir sungai semeling. Siti Shahanuman lah akan jadi mahaguri dan penadah kecungnya. Dia pun ternganga luas… terbayang juga keenakan masakannya untuk dilantak sendiri. Sesekali menyelam di tasik pedu… habuannya seluruh keturunan lazat kelemasan.

Setelah semua hulubalang pemberontak tersenyum sampai ke telingan, Sang Kelemboi yang Afdhal Lagi semporna pun menamat acara. Semua hulubalang mara ke ribanya menunduk kepala mencium tangan yang masih sejuk dingin. Dikira-kira bilangan hulubalang yang datang mencium tangan…Eh! Kenapa hanya 13 orang saja..???
Bersambung.....

No comments:

Post a Comment