Monday, January 11, 2010

Sidang Hulubalang Pemberontak Di Kota Berselut (Bhgn Akhir)

Bahagian 4 (Hikayat ini harus dibaca dari bhgn 1 di bawah)

Sang Kelemboi yang afdhal lagi semporna memejam mata sambil berfikir, berbonjol-bonjol dahinya memerah otak. Bagaimana mahu membina armada perang untuk menyerang angkatan Tok Alim menjelang tahun baru cina di Kota Siputeh Ponteng. Waktu itulah emas 2 juta nak dicurahkan untuk baiki rumah dan bangsal hamba rakyat jelata yang sejak sekian lama dikelemboi sedemikian rupa.

Kalau hulubalang Tasek Pedu dan Kubang Pasubunga tak beri pertolongan, barangkali hamba rakyat tak nampak gagasan 1 Malaysia 1 Kepalabapak Kelemboi akan menjadi nyata. Bolehjadi kalah angkatan Menteri Tunggal Bibir Merah Alrosmahi. Kalau kalah, Sang Kelemboi yang afdhal lagi semporna akan digantung kaki ke atas kepala ke bawah tanpa celana di Kementerian Kemajuan wilayah dan Pembangunan Luar Bandar, sambil jawatannya dalam parti mungkin dicabar!!! Sang Kelemboi teringatkan anak bininya di tepi laut negeri bawah bayu yang sedang menonton filem Seri Mersing waktu dia ke mari tadi….Kajang Pak Malau Kajang Berlipat, kajang hamba mengkuang layu…………..

Hulubalang pemberontak yang memasang angan-angan baru yang dipungut di Kota Berselut pulang sambil menyanyi dalam tandu, sepanjang jalan…Aku Kaya! Aku Kaya! Aku Kaya!....Kelemboi menang, aku senang!

Si pembawa hikayat pun meminta diri untuk pulang. Tidak dikhabarkan adakah Sang Kelemboi bangun menari mengikut rentak lagu pribumi di hujung sidang itu.

Saya pun masuk beradu dalam kamar, ditemani isteri.... sambil dia bertanya apa maksud perkataan itu dan ini. Saya pun terjemahkan begini..agaknya begini sayang:

1. Kota Berselut itu ialah Kuala Lumpur.

2. Sang Kelemboi itu ialah Pengerusi Perhubungan Negeri

3. Negeri Lindungan Bulan itu ialah Kedah Darul Aman.

4. Tok Alim tu mungkin Ustaz Azizan

5. Merompak dan melanun itu ialah rasuah dan ambil komisyen

6. MARAMUNDUR itu ialah agensi untuk membantu orang melayu

7. Saudagar itu bermaksud kontraktor

8. Menteri tunggal itu mungkin Perdana Menteri

9. Kerajaan Seribelanjawan 3 Undi tu Kerajaan Pusat

10. Hulubalang Pemberontak itu ialah Ketua Bahagian Parti Pembangkang

11. Muda mudi tukang cuci tu ialah pergerakan pemuda, wanita dan puteri

12. Belum sempat saya terjemahkan halu dan pengilir halu, dia mencubit paha kana saya sambil berkata….Gatal!

13. Saudagar JPPP maknanya agensi persekutuan yang ditubuh untuk menyekat peruntukan kepada negeri dan mengecilkan bidang kerja pegawai kerajaan negeri.

14. Tandu maknanya keranda tetapi sekarang dibuat di German oleh syarikat Mercedes dan di Italy oleh syarikt BMW.
15. Laga lembu kebau itu maknanya sukan pemuda pemudi seperti bolasepak atau tarik tali.


Isteri saya ketawa terbahak-bahak dalam kelambu mendengar terjemahan saya… Tiba-tiba anak kecil kecil saya disebelahnya yang baru sudah menyusu bangun berdiri…"bapak dengan mak tahu apa mereka semua mahu"? Jeritnya. Ya Rabbiii! Saya dan isteri terkejut besar. Dia belum boleh bercakap dan umurnya baru setahun sebulan. "Mereka semua hanya mahukan harta Negara kita ini masuk semuanya ke poket mereka. Sekarang ini pun mereka sedang mencipta drama atas nama Allah. Mereka adalah pengkhianat Melayu sepanjang zaman. Saya sudah tahu hal ini sejak dalam perut ibu lagi!Cek akan lawan depa bila boleh berjalan nanti"! Lalu dia pun tertidur semula. Kami berpandangan sampai subuh tanpa berbuat apa-apa.....


Tammat


Catatan: Hikayat ini adalah rekaan berdasarkan kisah benar yang berlaku minggu lalu. Ia memang mempunyai kaitan dengan orang-orang yang masih hidup tetapi tiada kaitan dengan yang sudah mati.

No comments:

Post a Comment