Thursday, January 21, 2010

Ada sikit lagi angka...mau lagi ka??

Angka-angka dalam posting sebelum ini saya tujukan kepada yang menuduh Kedah makin mundur sejak diperintah Pakatan Rakyat. Tumpang tuju juga kepada Adun Guar Chempedak yang meminta angka dalam Utusan Malaysia hari ni.
.
Ada sikit lagi nak bagitau, supaya soalan depa lepas ni ditujukan kepada depa sendiri pulak laaa.
.
i. Kenaikan kutipan royalti bahan batuan sebanyak RM19 juta kerana usaha penguatkuasaan yang rapi oleh pejabat-pejabat tanah.
.
ii. Kenaikan hasil balak daripada RM8 juta setahun sebelum ini (sebelum 2008) kepada RM35 juta pada 2009 hasil polisi tender terbuka Kerajaan Negeri.
.
iii. Sumbangan daripada 11 GLC kepada Kerajaan Negeri sebanyak RM30 juta. Inilah bayaran pertama kali diterima oleh Kerajaan daripada GLC selepas usaha-usaha penyusunan semula GLC oleh kerajaan Pakatan Rakyat.
.
Bagi tahun 2009, Kerajaan Negeri masih menunggu bayaran daripada kerajaan Persekutuan sebanyak RM40 juta yang sepatutnya dibayar sebelum Oktober setiap tahun.
.
Inilah peningkatan sepanjang 2 tahun memerintah. Kata MB, tanam durian pun 6 tahun baru berbuah, inikan perancangan pembangunan negeri...tentulah memerlukan masa yang lebih lama.
.
Depa yang menuduh dan meminta angka tu pernah memerintah Kedah selama lebih 50 tahun... banyak la juga yang depa buat, kita tak nafikan...tapi banyak juga yang depa minta kita buat itu dan ini, depa tak dapat buat sepanjang 50 tahun itu, contohnya peningkatan hasil balak dan penurunan kadar cukai tanah.

.
Buka la beg sidang dewan hari tu..belek la sikit, tentu jumpa.
.

No comments:

Post a Comment