Tuesday, September 1, 2009

SPR Akan Umum Esok...Maka Kalutlah Sekelian Jabatan Kerajaan...

SPR memaklumkan bahawa esok mereka akan adakan mesyuarat untuk memutuskan kekosongan atau tidak kerusi DUN Kota Siputeh. Pihak-pihak yang memahami undang-undang dan peraturan sudah mengesahkan kekosongan itu telah berlaku, tetapi sejauh mana kuasa politik BN dapat mempengaruhi keputusan SPR adalah lebih tinggi kedudukannya dari undang-undang, hatta Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah.
Berdasarkan situasi semasa, BN akan berusaha menggagalkan kekosongan itu atas beberapa faktor, antaranya:
1. Mereka katandusan tokoh untuk menjadi calon, selain Dato' Abu Hassan Sariff, sehingga ada usaha memujuk seorang Pegawai Daerah yang sedang berkhidmat sekarang menjadi calon BN.
2. Penyokong tegar Abu Hassan sudah menunjukkan protes terhadap BN yang dikatakan tidak cukup kuat membela Adun mereka.
3. Pengundi cina sekitar 1,300 orang tidak menjamin jumlah undi yang mereka dapat dulu (majoriti 495) dengan ketegangan krisis dalam MCA.
4. BN tidak bersedia menerima kekalahan di kubu kuat mereka, Kota Siputeh adalah termasuk dalam Kubang Pasu (sempadan lama) yang masih tebal dengan sentiman Tun Dr M.
5. Kekalahan 7-1 dalam pilihanraya kecil terlalu perit untuk ditambah menjadi 8-1.
6. Kedah bukan negeri yang selesa untuk dimenangi BN kerana tiada isu untuk diulas.
7. Isu hukuman terhadap Kartika akan memberi penangan hebat jika diangkat dengan baik oleh PR.
Ada banyak alasan lain untuk mereka menolak pilihanraya kecil Kota Siputeh. tapi saya sangat pasti tentang seperkara jika SPR terpaksa memejam mata dan menahan nafas mengumumkan kekosongan kerusi DUN Kota Siputeh. Semua jentera Kerajaan Persekutuan akan kalut sakan bermesyuarat untuk memenangkan BN, antaranya Polis (SB), Seranta (JPM), Kemas, EPU, BTN, Kementerian Penerangan, MIO (risik tentera), JASA dan apa lagi jabatan yang rasmi dan tidak rasmi.
Selain ulang tayang drama kempen Manik Urai dan Permatang Pasir, saya percaya di Kedah mereka akan ada skrip tambahan. PR tak perlu risau sangat, itu kerusi depa, biar depa pertahan bermati-matian. Selama ini pun, memang kita berhadapan dengan semua jentera awam ini, tapi kita tetap menang.
Para penyokong PR, mari kita bersiap seadanya untuk merampas Kota Siputeh, biar ia jadi Kota Sehitam Belegam buat BN. Selamat Berjuang!

1 comment:

  1. jangan hairan kalau SPR tak mau adakan PRK di Kota Seputeh kerana kami di Perak amat maklum tentang UMNO yang terang-terang melanggar segala undang-undang. semoga Ramadhan ini akan membawa perubahan yang tidak kita sangka, bulan kemenangan untuk kebenaran....

    seperkara yang lain kalau tak dapat Bajai, dapat bawa becak motor dari Acheh ke kedah sudah cukup baik, sila ke link bawah:

    http://farm4.static.flickr.com/3118/2840407384_6b90421cd5.jpg?v=0

    ReplyDelete