Thursday, September 3, 2009

Sahlah Sudah Apa Yang Kita Jangka

Ternyata benar, keupayaan BN untuk mempengaruhi SPR mengatasi keutuhan dan keabsahan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah... dan ia dirayakan oleh UMNO Kedah dan BN seluruhnya. Terselamatlah mereka buat sementara waktu. Tapi seperti kata Dato' Mahfuz, sebenarnya BN telah tewas buat kali ke 8.

Rayalah SPR dan BN sementara datang langkah kedua berkaitan hal ini. Kata YAB MB, Kedah merujuk kepada SPR atas dasar teknikal sahaja. Speaker Kedah secara teknikal mendapati Kota Siputeh telah kosong, SPR yang dirujuk secara teknikal pula mendapati ia tidak kosong. Maka, kerana ada dua pendapat atas teknikal ini, maka perlu ada pihak ke tiga untuk dirujuk - mahkamah. Biar mahkamah mentafsirkan Undang-undang berkaitan secara Tafsili...mendalam dan menyeluruh. Tengok lah macam mana SPR nak mempertahankan keputusannya pulak.
Ada peruntukan lain di bawah Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Kedah, Artikel 52. Di bawah peruntukan ini, Speaker boleh memanggil Sidang untuk memutuskan kekosongan ini melalui pengundian dalam Dewan. Ada sahabat pro-UMNO menghubungi saya bertanya kenapa Artikel ini tidak digunakan sejak mula lagi? Saya tiada jawapan, kerana saya memang tidak menguasai aspek itu.
Mungkin ini peluang rakyat Kedah menghadamkan peruntukan-peruntukan dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan yang tidak pernah diambil pusing oleh kita. Tapi sahabat saya itu yang memberikan jawapan terhadap soalannya... ..katanya: Kedah sangat toleran dan berhemah dalam memutuskan perkara yang besar seperti itu. Ini ditunjukkan dalam kaedah yang diambil dalam menyelesaikan isu Kota Siputeh. Inilah kebijaksanaan dan jurang perbezaan cara berfikir dan bertindak antara PAS dan BN. Jika Kedah 'keras' dan tidak toleran, sudah pasti ada keputusan sejak awal lagi, tetapi ia sedikit sebanyak akan membawa persepsi yang kurang baik kepada Kerajaan Negeri. Dalam hal ini, bagi rakyat yang boleh berfikir, Kerajaan PR Kedah sedah selangkah mengatasi BN.
Bila toleransi dan kelembutan kita menangani isu ini tidak dihargai, maka sampailah masa langkah kedua itu di ambil.. Boleh tak SPR?

No comments:

Post a Comment