Wednesday, September 16, 2009

BAB ARAK - Sandaran Emosi, Fakta, Iltizam, Kehendak dan Tujuan Mesti Jelas dan Kemas.

Tulisan ini dibuat dengan maklumat asas sahaja, bila dah lengkap semua info, saya akan menulis lagi bagi kemas. Ini sekadar untuk pembaca sama-sama cari maklumat bagi mengkayakan khazanah minda dan membantu fikiran berfungsi...

Kira wajib bersandar pada hukum, arak adalah haram. Ini jelas. Tak kira apa jenis, bungkusan dan jenamanya, ia adalah najis, sesetengah orang namakan air kencing syaitan. Marah dan jijik, hairan dan terkilan, takut dan bimbang, kesal dan insaf -akan segera lahir dalam hati bila kita nampak ada orang Islam yang meminum arak terang atau sembunyi. Kita segera heboh bila selepas sesuatu function, tin-tin arak bersepah menandakan ada orang meminumnya. Mulalah kita nak salahkan peminum, pihak berkuasa, penjual, pembawa, penganjur program dan lain-lain. Ini semua memang emosi yang wajar dan patut sebagai umat Islam yang mengharapkan balasan baik bila bertemu Allah di akhirat. Paling kurang, kita sudah membenci dalam hati, tanda selemah-lemah iman.
Faktanya ialah di negara ini, bukan semua yang kita namakan arak itu adalah arak. Ada dua kategori dalam undang-undang berkaitan yang dilulus di Parlimen dan dikuatkuasakan oleh pihak berkuasa- ARAK dan BEER. Arak (liker) adalah minuman keras yang tertakluk kepada semua akta berkaitan sama ada Akta Duti dan Eksais, Akta berkaitan lesen menjual minuman keras, Enekmen Jenayah Syariah bersabit kesalahan meminum dan menjual arak, dan lain-lain undang-undang. Jualan arak kategori ini perlu lesen menjual minuman keras dan lesen premis menujalminuman keras. Memohon lesen menjual minuman keras dan lesen premis mesti mengambil kira sensitiviti masyarakat setempat. Iklan di akhbar diwajibkan.
Selalu kita dapat lihat iklan-iklan kecil di sudut-sudut tersembunyi akhbar2 utama, permohonan menual minuman keras oleh sipolan dan sipolan. Kalau ada bantahan, sila kemukakan. Tapi berapa orang prihatin dengan hal ini? Bila tiada bantahan, pihak berkuasa akan luluskan. Di sinilah peranan umat Islam membuat bantahan. Di sini juga boleh diharapkan peranan orang-orang di Kementerian Kewangan, kastam, PBT dan agensi2 terbabit menggunakan kebijaksanaan akal budi, kalau tak ada bantahan pun, gunakan hujjah dan helah lain dalam memproses permohonan itu.
Beer adalah kategori minuman (yang juga memabukkan) dengan kandungan alkohol yang rendah - tetapi tidak tertakluk kepada akta-akta tadi. Dari sudut perundangan yang ada di Negara ini, ia setaraf coca-cola, pepsi, 7-up dan lain-lain minuman ringan dalam tin. ini yang banyak diminum dan mudah didapati di kedai 24 jam dan kedai restoren bukan Islam. Budak-budak melayu Islam yang kita emosikan tadi kebanyakkannya melanggah yang jenis ini.
Jika ditangkap, didakwa di bawah Enekmen Jenayah Syariah, adakah tafsiran arak dalam akta parlimen boleh melepaskannya? Yang kita bimbangi ialah, dia terlepas dan kerajaan kalah...ini pasti menimbulkan satu lagi masalah...minum beer dalam tin, tak salah, jangan langgah yang dalam botol saja. Kerajaan tak boleh buat apa-apa! Jangan takut. Jika ini terjadi, jatuhlah maruah dan kredibiliti sebuah kerajaan yang cuba untuk membenteras satu kemungkaran.
Sebab itu, MB Kedah menyatakan, perlu dilihat dari semua sudut... apakah kekuatan dan kelemahan yang ada untuk membendung masalah ini. Adakah perlu Parlimen bersidang meminda tafsiran arak dan beer. Adakah Kerajaan Negeri di bawah Perlembagaan Malaysia, boleh meminda Enekmen di negeri masing-masing untuk mentafsirkan sendiri kategori minuman keras? Adakah penguatkuasa punya keberanian untuk melaksanakan kerjanya. Adakah benar, penguatkuasa yang ada di negeri-negeri tidak berani berhadapan dengan pemabuk dan peniaga arak? Adakah mereka dilindungi dan dipertahankan jika ada masalah berbangkit?
Pihak-pihak yang prihatin, pakar undang-undang, yang mempunyai kesungguhan, iltizam dan memahami tujuan tegahan Islam terhadap arak perlulah segera meneliti isu-isu ini untuk membantu negeri-negeri melaksanakan tuntutan ini.
***********************************************************************************
Minum arak dikenakan hukum hudud, ada pendapat 80 sebatan, ada pendapat kata 40 rotan. Zaman Rasulullah 40 rotan, zaman Syaidina Umar 80..kenapa? Kerana orang mabuk yang dihukum di zaman khalifah itu turut memaki hamun dan menuduh perempuan itu dan ini berzina. Syaidina Umar mencantumkannya dengan Qazaf (80 rotan).
Lihat juga aspek pendidikan, isu arak bukan sahaja isu perundangan dan penguatkuasaan. Lihat juga isu sosial dan budaya, isu teladan dan kepimpinan...(sekadar contoh, di Indonesia yang ramai umat Islam, yang menjual beer dalam tin di gerai-gerai dan kereta roda 3 di tepi jalan adalah orang Islam. Ada berpuluh-puluh - mungkin ratusan gerai dan roda tiga yang menjalankan aktiviti ini. Berkunjunglah ke Riau pada waktu malam untuk melihat senario ini. Di tempat lain, mungkin ada senario lain - saya tak pernah pergi selain Riau).
Persiapan kita yang rapi dan kemas akan berupaya melemahkan perjuangan sesetengah pihak di Malaysia yang melihat isu arak, beer dan judi sebagai budaya masyarakat majmuk dan budaya bukan Islam. Hakikatnya, disebalik perjuangan mereka itu, terselindung satu kuasa besar untuk menjahanamkan umat Islam. Bagaimana pula hal ini dapat disedari dan ditangkis?
Kita dalam PAS dan seluruh pejuang Islam yang mukmin, mungkin dapat menyediakan hujjah bersumberkan dalil-dalil nas dan hukum Feqah - Maqasid Syariah - memelihara agama, nyawa, akal, harta, keturunan - tapi dalam zaman lebih ramai orang bersandar pada logik akal dan hak asasi manusia, bagaimana hujjah kita perlu dipersembahkan dan dipertahankan? Kata YB Dato' Nik Amar, di zaman ini, intipati perjuangan dan cara ia dipersembahkan adalah sama penting!
Ada sahabat akan berhujjah dengan ayat "... Jangan takut kepada orang yang mencela"... kerana nak laknasanakan tuntutan Islam. Ada yang berhujjah dengan ayat"... mereka bersikap lemah lembut kepada orang mukmin dan bersikap keras kepada mushrik..." dan ayat-ayat lain dalam isu ini... Tetapi kita perlu cermat - dalam konteks mana ayat itu diguna pakai, apa Asbabun-Nuzulnya...apa situasinya....semua ini kena dihalusi. Para ulamaklah sandaran kita untuk menunjukkan jalan. Berijtihadlah... jika perlu.
Adakah celaan dan penghinaan pihak tertentu yang bakal datang akibat kesilapan umat Islam mempersembahkan tuntutan Agama hingga membawa fitnah yang lebih dahsyat kepada Islam.... perlu dielak (atau diterima kerana bersandarkan nas ini). Apakah jika mukmin itu berada dalam kesilapan dan hilang punca... hingga dilihat Islam itu lemah, kita juga mesti bersikap lemah lembut...? Adakah teguran keras kepada orang Islam kerana hal yang penting dan serius, akan dikira mengingkari ayat ini?
Saya tidak arif dalam hal ini, saya hanya membuka medan untuk tuan-tuan menyumbang pandangan dan pendapat. Saya mungkin silap, harapan saya supaya dapat ditegur dan diperbetulkan.
Semua yang akan terlibat dengan perbincangan yang akan dianjurkan oleh Dewan Pemuda PAS Pusat nanti mesti mempunyai maklumat dan persediaan yang secukupnya untuk menghasilkan satu kertas cadangan yang paling strategik dalam hal ini. Jangan pula kertas kita nanti dibakul sampahkan kerana terlalu koman. Lekehlah kita dilihat orang.
Tujuan kita ialah melaksanakan Islam secara Kaffah... melaksanakan Islam dan beramal dengan sifat-sifat Rasulullah... Siddiq, Amanah, Tabghlig & Fathonah. Dihujung hayat diberikan husnul khatimah, di akhirat diberikan syurga, dijauhkan neraka. Berkerja Keraslah Di Waktu Yang Singkat (dunia) untuk Berehat bersenang lenang di waktu panjang (akhirat). Teruskan perjuangan, selamat berpuasa.

No comments:

Post a Comment