Sunday, September 13, 2009

Kesian Haji Najib Fahmi, orang tak mau derma kat sekolah dia gara-gara berita kerajaan negeri bagi sumbangan kepada 21 buah sekolah agama rakyat baru-baru ni. Dia pun buat statement bagi penjelasan bahawa sekolah dia tak terima bantuan tu, kerajaan negeri tak bantu pun sekolah yang memang tersohor dan berjasa benar dari zaman TG Hj Yahya Joned itu.
Tapi Haji Najib tak cerita sekolah dia menerima bantuan daripada Kerajaan Negeri melalui majlis Agama Islam Kedah (MAIK) dalam Skim Bantuan Guru. Ada 12 orang guru MAIK di sekolah dia yang menerima gaji antara RM1,800 hingga RM2,400 sebulan. Ini adalah antara sebab sekolah beliau tidak disenaraikan sebagai penerima sumbangan MB baru-baru ini. Penerima sumbangan tu semuanya SAR yang tak pernah terima apa-apa skim bantuan daripada kerajaan. ini adalah kali kedua sumbangan tahunan YAB MB kepada sekolah-sekolah tersebut. Jumlahnya bergantung kepada jumlah pelajar yang ada di sekolah tersebut.
Kalau dibandingkan dengan 21 buah SAR yang menerima sumbangan dari YAB MB di Mentaloon tempoh hari, sekolah Taufikiah sudah terima jauh lebih besar daripada itu. Jika purata seorang guru bergaji RM2 ribu, sekolah Haji Najib menerima RM24 ribu sebulan, setahun RM288 ribu. Apalah sangat nak dibandingkan dengan RM15 ribu hingga RM46 ribu setahun yang disumbangkan kepada 21 buah SAR itu.
Haji Najib mungkin tak sedar Majlis Agama yang memberi bantuan kepada sekolah dia tu adalah agensi kerajaan Negeri. baru-baru ini sekolah tu dapat lagi peruntukan untuk membuat lantai dewan sekolah, banyak juga tu. kalau nak dibandingkan dengan SAR yang dapat setahun RM15 ribu dari kerajaan, sekolah dia jauh mendahului. Lagipun Sekolah dia harta wakaf banyak. Kalau diurus dengan baik, sekolah dia tak akan hadapi sebarang masalah kewangan.
Lepas itu HJ Najib samakan pula kerajaan sekarang dengan kerajaan BN. Ini yang tak masuk akal. Mana sama BN yang pernah membunuh SAR dengan kerajaan sekarang yang membantu SAR. Sekolah Taufikiah juga nyawa-nyawa ikan semasa operasi membunuh SAR yang dilancarkan oleh BN sedikit masa dulu.
Hj Najib juga sebut, yang terima sumbangan dari Kerajaan baru-bari ni adalah Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK). Ini yang tak betoi ni. Bila pula Sridu, SAIF, SMIDU, Pondok Bandar Hilir, Sekolah Tok Keling, dan lain-lain tu termasuk dalam SABK? Hj Najib pun tau sangat hal ni kerana zaman dia lah SRIDU ditubuh dan hidup berdikari hingga sekarang. Apa tujuan dia buat kenyataan ni saya pun tak faham.
Saya akan buat kenyataan Akhbar hari ini bagi menjawab isu ini.

No comments:

Post a Comment