Saturday, July 11, 2009

Sunggguhka…Telah Terpesong Jauh Dari Kebenaran

Mula tengok blog ni rasa macam nak baca apa dia tulis tentang Kedah. Blog ‘tertop’ KedahLanie pun ada beberapa kali memetik coretan blog ini untuk tatapan pembaca. Tapi ternyata semakin di baca, semakin mengarut. Terkini, laporan tentang balak (yang dinamakan siri balak che had) telah tersasar jauh dari kebenaran, walaupun ada surat-surat dan dokumen yang disertakan. Ia hanyalah dokumen biasa seorang pengusaha balak yang bertambun-tambun di Pejabat Jabatan Perhutanan.
Walaupun saya tidak ada sebarang maklumat tentang hal yang dikisahkan itu, tetapi plot cerita di peringkat ini (siri 4) mempamerkan diri penulis yang sebenar..... pembohong dan pemfitnah. Plotnya yang cuba membongkar penyelewengan sudah terhenti kerana ia ternyata tidak wujud, maka tuduhan terkini tentang perjalanan proses permohonan kawasan balak adalah ciptaannya sendiri. Sekali berbohong, sambungan ceritanya juga adalah rantaian pembohongan.

Proses permohonan kawasan pembalakan bukan semudah seperti yang digambarkan, apatah lagi setelah polisi tander terbuka dilaksanakan oleh kerajaan negeri sekarang. Memang sesiapapun boleh memohon jika ada keupayaan kewangan, seperti yang disyaratkan, dan ada lessen pembalak, tetapi bukan semudah itu dalam polisi tander terbuka. Siapa yang membuat sebutharga tertinggi, akan berjaya... jalan lain tertutup rapat.

Dakwaan terakhir dalam blog ini ialah keanggotaan Jawatankuasa Hasil Bumi. Memang MB adalah pengerusi jawatankuasa itu, tetapi keanggotaannya bukanlah exco-exco kerajaan negeri. Tahu siapa?? Selain pengerusi, jawatankuasa ini dianggotaiu oleh YB Setiausaha Kerajaan Negeri, YB Pegawai Kewangan Negeri, Pengarah Tanah dan Galian Negeri, Pengarah Jabatan Perhutanan Negeri dan Setiausahanya ialah Penolong Setiausaha Kerajaan (Pentadbiran). Itu saja! Setelah sesuatu keputusan dibuat, ia akan dibawa ke mesyuarat Exco Kerajaan untuk diluluskan.

Bila blog paria itu menyatakan Ahli Jawatankuasanya ialah Dato’ Phahrol, Dato’ Taulan, Dato’ Amirudin…jelas nyata blog itu berbohong dan memfitnah. Katanya lagi, keputusan JK Hasil Bumi tidak dibawa ke mesyuarat Exco juga satu pembohongan…maka cerita yang diplot tentang balak untuk memfitnah individu tertentu dalam kerajaan bolehlah dilupakan begitu saja. Saya percaya ada plot-plot lain yang sedang direka untuk ‘memanjangkan lidah syaitan’ untuk mengeliru dan menyesatkan manusia. Saya juga pernah dituduh merancang menjatuhkan PKR di Kedah, logikkah?? Blog ini akan menjejaki blog-blog picisan seperti Dariyan dan dengaq habaq yang tidak bertuan lagii.. mati tak berkubur.

Carilah cerita lain yang lebih berintegriti & berwibawa …………………

No comments:

Post a Comment