Friday, July 3, 2009

DAP DISEMBELIH PARTI GERAKAN DAN MCA

Sejak dari awal lagi, DAP nampak kelam kabut dengan desakan MCA dan Gerakan dalam isu rumah sembelihan babi. DAP yang berada dalam kerajaan negeri di Kedah tidak mampu mempertahan kelangsungan rumah sembelihan babi di Kg Berjaya yang tersohor dihari runtuhnya. Di hari rumah itu diranapkan, seluruh dunia sedar bahawa wujud sebuah premis seumpama itu di Kg Berjaya. Ia berjaya mengekalkan dirinya selama hampir 40 tahun dengan operasinya yang tidak disenangi walaupun oleh pihak yang memakan apa yang keluar dari dalamnya.

Berbeza dengan MCA dan Gerakan sewaktu memerintah bersama UMNO dan MIC berjaya mempertahankan premis haram (tanpa lesen) itu selama 30 tahun lebih. Selama 30 tahun itulah UMNO memejam mata kepada pelanggaran peraturan rumah itu untuk menjaga hati MCA dan Gerakan.

Penyokong MCA dan Gerakan mengharapkan DAP dapat menjalankan fungsi yang digalas oleh mereka dalam kerajaan sebelum ini. Tetapi DAP gagal. Kegagalan ini menyebabkan masyarakat cina menuding jari dan menjuehkan bibir kepada DAP. Tudingan jari, jeritan, booo, caci maki dan cemuhan oleh Gerakan dan MCA kepada DAP menyebabkan mereka terpaksa berundur selangkah mengosongkan tempat asal mereka.

Gerakan dan MCA mengharapkan DAP menjadi pelanggar undang-undang seperti mereka, tetapi DAP tidak seperti itu. Mereka akur dengan peraturan, tetapi tidak tahan dengan cemuhan. Maka berundur akan menyelamatkan diri dari kutukan dan mengembalikan kepercayaan bahawa mereka masih berprinsip seperti yang diharapkan oleh masyarakat cina kepada mereka.

YB Lee Guan Aik, dan pembantunya menjadi ADUN buat kali pertama, pengalaman sebagai ahli politik sedang ditimba (selama 16 bulan ini) sewaktu cubaan ini datang melanda mereka. Tommy Su datang dari Perak, negeri di mana DAP ramai menjadi Adun, Exco dan Ahli Parlimen. Ramai YB DAP di Perak menjadi Adun dan MP serentak. Tommy mengharapkan suara mereka didengar di Kedah seperti mereka di dengar di Perak. Tetapi ia tidak berlaku. Rules of Law masih segar di Kedah. Tommy juga barangkali masih muda dan orang muda cenderung untuk terburu-buru. Maka mesyuarat yang dipengerusikannya memutuskan penarikan diri dari PR di Kedah, tetapi nampaknya telah mendahului DAP Pusat. Kenapa negeri boleh membuat keputusan mendahului pusat dalam hal sebesar ini? Inilah contoh sikap terburu-buru Tommy.

YB Lee Guan Aik pula malam tadi mengatakan MB Kedah angkuh! Kerana tidak memujuk dan merayu mereka kembali ke dalam kerajaan. Saya tidak nampak di mana ayat dan ungkapan big boss saya itu hingga Lee Guan Aik mengatakan beliau angkuh. Beliau masih berlembut, sabar dan berada di atas landasan yang betul. DAP masih kekal dalam kerajaan PR sehingga surat penarikan diserahkan kepada beliau. Beliau masih rasional. DAP nampak ‘terlajak’ banyak dalam tuduhan ini.

Saya tidak nampak selain daripada DAP telah berjaya disembelih oleh MCA dan Gerakan dalam isu rumah sembelihan babi di kampong Berjaya. Berjayalah MCA dan Gerakan.

No comments:

Post a Comment