Friday, July 10, 2009

SEBENARNYA BUKAN SAHAJA BABI.....

Semalam, 8 Julai 09,jam 3.30 petang, YB Lim Kit Siang, YB Thomas Su,YB Lee Guan Aik dan 4 pimpinan DAP bertemu dengan YAB Dato' Seri Ustaz Azizan di Pejabat Kedah Invest Centre, Magan Avanue, Jalan Yap Kuan Seng, Kuala Lumpur.

Perbincangan panjang lebar dan agak panas berlangsung di sebuah bilik yang agak sempit(ada yang terpaksa berdiri) tetapi berjalan dengan baik. YAB MB disertai oleh Dato' Phahrolrazi dan saya sebagai pencatat. Kerana terlalu sukar untuk mencatat kerana perbincangan agak panas, saya telah membuat rakaman guna telefon bimbit. Perbincangan tersebut berlangsung lebih kurang 30 minit,dan DAP telah menyerahkan memorandum kepada YAB MB yang merangkumi berbagai isu. YAB MB telah dapat menguasai dan mengendalikan perbincangan tersebut dengan baik dan mantap. Inilah hebatnya 'orang lama'....

Setelah menganalisa rakaman tersebut, ada 3 isu utama, tentulah melibatkan isu-isu masyarakat cina dan perkara-perkara sensitif. Berbanding isu babi, isu kuota 50-50 lebih banyak mengambil masa perbincangan dan memanaskan suhu bilik itu. Saya dapati YB Lee Guan Aik sukar berbincang dengan cermat dan terarah, tetapi dapat melontarkan kehendak dan pandangannya. Satu perkara yang saya kurang gemar ialah stail beliau yang dilihat memaksa pandangannya diterima begitu sahaja. Dia kurang seni 'give and take'.

Perbincangan berakhir dengan persetujuan YAB MB untuk melihat dan mengkaji memorandum tersebut secara detail dan akan memberi jawapan balas. Di akhir pertemuan, satu sidang media diadakan oleh YAB MB dan YB Kit Siang. Saya sifatkan pertemuan itu berjaya menjernihkan hubungan kedua-dua parti dalam PR di Kedah. PR di Kedah tidak goyah, malah sedang melalui proses kematangan.

Dengan perbincangan seumpama itu, YB Lim Kit Siang yakin, PR dapat menggantikan BN memerintah negara ini dalam pilihanraya akan datang.

Rupanya yang lebih pedih bagi DAP ialah isu kuota, berbanding isu babi.

P/S. Saya akan mengulas berbincangan dengan DAP itu dalam posting akan datang.
********************************************************************

Petang tadi YAB MB menghadiri mesyuarat NCIA di Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya. Saya ditugaskan menyampaikan sepucuk surat rasmi Kerajaan Negeri kepada Perdana Menteri. Kerana mesyuarat itu, surat itu hanya dapat disampaikan kepada Pegawai Tugas-Tugas Khas YAB Perdana Menteri, Dato' Ghazali Ibrahim..orang Kedah juga..bahasanya macam saya juga...Sik dengan Padang Terap!

Semua YAB MB negeri-negeri utara hadir termasuk Lim Guan Eng, Mat Isa Sabu dan Dr Zambri. Saya hanya sempat makan mee gorang dan kopi 'o' di bilik sebelah.

Sakan sungguh pejabat PM ni...InsyaAllah, PAS akan memanfaatkan semua itu untuk agama, bangsa dan negara bila menguasai pejabat itu kelak.. menggunakan politik untuk agama, bukan menggunakan agama untuk politik.

No comments:

Post a Comment