Friday, September 16, 2011

Utusan Malaysia: Perancang Kempen UMNO

Oleh: Ahmad Lutfi Othman

Bagi perancang kempen Umno, yang selama ini tercari-cari modal dan bekal politik menjelang pilihan raya umum ke-13, isu serangan Mat Indera di Bukit Kepong pada 1950, yang disebut sepintas lalu dalam ucapan Mat Sabu itu, dilihat senjata paling ampuh untuk menarik sebanyak mungkin sokongan pengundi Melayu.

Sesungguhnya Umno sudah putus harapan dengan masyarakat bukan Melayu, terutama pengundi Tionghua. Keputusan pilihan raya negeri Sarawak semakin memudarkan impian mereka untuk menjinakkan "kemarahan" masyarakat Cina, yang begitu terserlah dalam PRU12 sehingga mencetuskan tsunami politik yang bersejarah itu.

Kini, talian hayat Umno untuk terus menerajui takhta dan menguasai Putrajaya semata-mata tertumpu kepada orang Melayu. Melihat bagaimana Utusan Malaysia dan TV3 secara intensif menimbulkan isu-isu yang membangkitkan sentimen kemelayuan sudah cukup untuk membuktikan Umno terpaksa memperjudikan survival kuasanya.

"Apabila isu Mat Indera dimainkan setiap hari sejak 27 Ramadan lalu, bagi saya, itu petanda Umno sudah bankrap atau muflis isu," kata seorang penganalisis politik, yang juga seorang pensyarah kanan undang-undang sebuah universiti tempatan.

"Ia juga membuktikan segala usaha pembaharuan Najib Razak, terutama berkaitan pakej ekonomi, telah gagal dan langsung tidak membantu memulihkan imej BN. Lalu, tiada pilihan melainkan mencari-cari apa yang dilihat sebagai kelemahan pembangkang, khususnya PAS, iaitu seteru terkuat Umno, untuk digembar-gemburkan," tambahnya.

Kesempatan menemubual Mat Sabu, Isnin lalu, memberi kesempatan untuk saya mencari jawapan di atas "kekeliruan" yang dibangkitkan media Umno. Ternyata beliau cukup yakin dan selesa menjawab pertanyaan kami, malah menjangkakan Umno "menggali kuburnya" sendiri apabila membangkitkan soal sejarah kemerdekaan negara.

Selama ini, tidak kurang ramainya masyarakat Melayu, khususnya golongan yang sudah berumur, yang cukup menyanjung "satu-satunya jasa tidak ternilai Umno" iaitu memerdekakan Tanah Melayu. Persepsi itu diwarisi turun-temurun.

Malah, sebahagian mereka mengakui rekod buruk Umno selama memerintah lebih 54 tahun, tetapi tidak dapat melupakan "pengorbanan pemimpin Umno" untuk menghalau penjajah (walaupun kini diberitahu oleh juak-juak Umno di menara gading bahawa negara tidak pernah dijajah). Dan cara terbaik "membalas budi" Umno itu adalah dengan terus mengundinya dalam pilihan raya!

Walaupun saya tidak begitu mudah untuk meyakini Umno dapat ditewaskan dengan mudah melalui polemik ini, namun saya amat bersetuju jika "pancang kekuatan palsu" parti itu dapat robohkan atau sekurang-kurangnya dilemahkan.

Saya yakin masih ramai sarjana sejarah, yang jujur dengan ilmu mereka, bersedia berkongsi pengetahuan dengan publik, khususnya ketika rakyat cukup dahagakan "kisah benar" yang selama ini terselindung. Dan di pasaran sebenarnya sudah ada buku-buku yang mampu menyingkap "kegelapan" itu.

Percayalah, dalam waktu terdekat, kita akan dilambakkan dengan buku-buku yang mampu "memperbetulkan" sejarah negara, sekali gus mendokong usaha yang dirintis Mat Sabu itu ....

Pada awal bicara kami, Mat Sabu menjelaskan bahawa tema ceramah kontroversinya itu adalah soal sambutan kemerdekaan yang sudah jadi sambutan Umno dan bukan sambutan nasional yang dirayakan rakyat. Temanya adalah pengiktirafan kepada semua pihak yang menyumbang ke arah kemerdekaan, termasuk Umno.

Saya cuba mempersoalkan kemungkinan isu berkaitan keganasan komunis ini akan "mencederakan imej PAS" di kalangan masyarakat Melayu desa atau peneroka Felda. Kebanyakan konstituensi tradisi PAS masih di kampung-kampung, yang agak belum dapat ditembusi terjahan maklumat sepenuhnya.

Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang sendiri mengakui undi Melayu yang menjadi teras kekuatan politik tanahair perlu dikuasai PAS dalam PRU13, dengan target untuk memenangi 60 kerusi Parlimen. Hampir semua kerusi itu mempunyai majoriti pengundi Melayu.

Lagi pun kebanyakan anggota keselamatan adalah orang Melayu. Dengan memutar-belitkan ucapan Mat Sabu itu, sambil menonjolkan bukti keganasan komunis seperti kudung kaki akibat jerangkap samar (walaupun tragedi berlaku pada 1970-an dan langsung tiada kaitan dengan penekanan Mat Sabu), Umno yakin undi pesara tentera, bekas polis dan kaum keluarga mereka tidak akan lari daripada BN.

Mat Sabu tidak menolak hakikat itu tetapi menganggapnya satu cabaran besar yang mesti ditukar kepada peluang untuk memberi penjelasan kepada rakyat. Namun beliau yakin bahawa perubahan dalam mana-mana pilihan raya lebih difaktorkan oleh kesedaran berpolitik masyarakat bandar.

"Saya yakin, anak-anak orang kampung yang tinggal di kota, yang terdedah dengan pelbagai maklumat menerusi media baru dan berkomunikasi melalui Facebook dan Twitter, dapat menjelaskan isu sebenar kepada ibu bapa mereka.

"Yang penting kita harus menukar apa yang dilihat sebagai tekanan ini kepada potensi untuk meluaskan pengaruh PAS," tekannya. "Ya," pintas saya, "kita seharusnya tidak mudah mengalah, mungkin di peringkat awal isu ini nampak memihak Umno, tetapi jika kempen dan penerangan diberikan secukupnya ke akar umbi, kebenaran sejarah akan terdedah."

"Apa pun, bagi saya," kata Mat Sabu, "kepada masyarakat di kampung, yang lebih penting adalah kesediaan PAS untuk turun bersama rakyat, berdamping erat dengan mereka, merasai susah-payah mereka dan menawarkan bantuan. Isu-isu nasional kadang-kadang tidak begitu mempengaruhi."

Dalam pada itu, beliau sempat menekankan, janganlah kita terlalu merendah-rendahkan keupayaan masyarakat kampung untuk membaca real-politik dan mengesan tipu-helah Umno memutar-belitkan isu ini.

Namun, beliau berulang kali mengingatkan kami tentang batas sempadan yang perlu diberi perhatian, iaitu masa sebelum merdeka dan selepas tarikh 31 Ogos 1957. Polis yang dilihat mempertahankan kepentingan British berada di zaman penjajah ketika bendera UnionJack masih berkibar megah.

Selepas merdeka, Mat Sabu dengan tegas menolak pendekatan militan dan keganasan pihak komunis kerana ruang demokrasi, meskipun diakui sempit, telah terbuka. Dalam kesibukannya, beliau masih sempat mengisi kolum "Membedah Demokrasi" dalam Harakah, yang konsisten mempromosikan usaha penambahbaikan terhadap sistem yang dianggap antara terbaik yang pernah dihasilkan manusia.

3 comments:

  1. Pakteh melihat Utusan Malaysia bertindak selaku suara Kerajaan yang dikuasai UMNO. Nada suaranya akan PRO Kerajaan dan UMNO/BN namun ketepatan maklumat masih amat2 tinggi dan amat boleh dipercayai. Apapun pembaca perlu memahami topik yang dibaca barulah mampu membuat keputusan sendiri berdasarkan fakta yang disediakan Utusan. Paling penting, pembaca amat menyedari gaya penulisan ada profesional.

    Ini berbeza dengan akhbar politik seperti harakah. Pakteh cadangkan Harakah tingkatkan tahap profesionalnya malah kualiti penulisan supaya pembaca tidak merasa diperbudak2kan. Amat rugi harakah yang mempunyai ramai peminat gagal memberikan mesej yang sepatutnya. Mungkin jika ada kelapangan pakteh akan tulis semula berita dari harakah dalam versi yang lebih profesional. Tn Hj boleh bincang dengan MB Azizan yang pernah jadi orang kuat harakah tentang hal ini. Harakah perlu ditingkatkan imejnya supaya artikel yang dikeluarkan dipercayai kawan dan lawan.

    ReplyDelete
  2. Pak Teh...Harakah jelas akhbar parti, organ parti...hanya boleh dijual kepada ahli...kalau bukan ahli nak beli dan baca, itu hal lain... Maka penulisannya memang begitu. Utusan Akhbar mainstream... Sapapun boleh beli, kadang2 diberi percuma dan di taja di sekolah sekolah... Kita mengharapkan
    akhbar mcm utusan jadi pengimbang antara parti...berita arus tengah dan adil...kalau nak kempen untuk UMNO mcm depa buat la ni,, buatlah akhbar umno yg jelas sebagai organ UMNO...namakan apa saja..Dacing ka, kapalmlayar ka, satu malaysia ka...baru sama rata padang kita.

    Org mcm pak teh yg baca utusan berpuluh tahun tentu merasakan itulah gaya penulisan profersional... Belum tentu profersional kalau cuma bahasanya baik dan tersusun tapi maklumat yg ada di sana tidak benar, misleading ataupun separuh benar. Mcm kes mat sabu, dia kata mat indera hero, tapi utusan tulis mat sabu kata komunis hero...

    Contoh lain pada tahun 1999, berita Anwar mengaku tidak bersalah ( pledge not guilty) di mahkamah dlm kes yg tersohor itu...itu bahasa khas undang-undang, tapi utusan twist ayat tu jadi ayat 'Anwar tidak mengaku salah'... Dari sudut bahasa dan undang2... Ayat itu salah dan beri gambaran salah kepada orang ramai...tapi itulah yang UMNO nak...biar org anggap Anwar memang bersalah tapi tak mengaku. Hakikatnya bukan begitu...

    ReplyDelete
  3. Itulah yang pakteh maksudkan..Utusan dikuasai UMNO dan UMNO kuasai Kerajaan. Berita utusan akan Pro kerajaan dan ini juga secara tak langsung akan dilihat sebagai Pro UMNO. Jika Utusan puji Najib, ada yang melihat pujian itu untuk PM, dan ada yang melihat pujian itu untuk Presiden UMNO.

    Pakteh baca dua2 belah pihak. Setiap pagi selepas baca blog pakteh, pasti akan terus pakteh buka ialah Malaysiakini dan diikuti Utusan Malaysia. Selesai baca ketiga2 ni barulah lain2 kalau berkesempatan.

    Pendedahan Harakah baik untuk rakyat menilai dan seimbangkan pimpinan sedia ada, cuma boleh ditingkatkan kualitinya. memang Harakah akhbar parti tetapi jika bijak diolah, pengguna tidak akan terasa kepartiannya dan ini memberi peluang kepada parti menjelaskan arah tuju parti kepada mereka yang masih tercari2 arah tuju politik.

    ReplyDelete