Thursday, July 16, 2009

Signing Ceremony Merapoh Refinery Project - Kejayaan Yang Pasti Dicemburui












Alhamdulillah, pemacu ekonomi Kedah telah memasuki Fasa baru di bawah pemerintahan PR Kedah. Tidak sampai sehari memerintah, projek ini telah berubah tapak dari tanah sawah ke laut. Selamatlah tanah rakyat seluas 4,300 ekar di kawasan sawah tersubur dalam kawasan MADA.

Setelah 4 bulan berbincang, perancangan baru dibuat dan diluluskan segera. Ketelusan dan kerja keras Pimpinan Kerajaan Kedah di bawah YAB Dato' Seri Ustaz Azizan, telah menarik lebih banyak syarikat untuk terlibat dalam projek ini. Pelaburan telah meningkat sebanyak 32 bilion (dari 51 bilion kepada 83 bilion). Projek ini akan mewujudkan 30,000 peluang pekerjaan baru dalam sektor industri minyak bagi rakyat Kedah. Ini adalah satu pencapaian besar dalam sejarah Kedah. Ia dicipta hanya pada penggal pertama pemerintahan PR pimpinan PAS di Kedah.
Ia akan menjadi projek penapisan minyak terbesar di Malaysia dan Asia Tenggara. Dengan kebijaksanaan pimpinan kerajaan, daripada ditawarkan syer 5% dalam projek (yang diunjurkan akan mendatangkan hasil kepada Kedah setelah keuntungan diperolehi, setelah 40 tahun operasi), telah meminta ditukar kepada komisyen bagi setiap tong yang diproses, dan dibayar terus kepada kerajaan yang dijangka mendatangkan hasil sebanyak RM400 juta setahun. Ini bermakna, walaupun projek ini belum mendatangkan margin keuntungan kepada pelabur, tetapi kerajaan negeri Kedah tetap mendapat hasil untuk dinikmati oleh seluruh rakyat negeri ini. Inilah hasil kepimpinan yang mendahulukan rakyat.... Ini belum termasuk industri hiliran daripada anchor project ini.

Esok kita sambung lagi....

2 comments:

  1. apa makenisma yang akan digunakan untuk memastikan 30,000 peluang pekerjaan ini lebih banyak diperuntukkan kepada rakyat kedah??

    ReplyDelete
  2. camne nak apply kerja? ada contact?

    ReplyDelete