Saturday, July 4, 2009

Lega dan karut marut

Bersua kembali....Saya dimaklumkan oleh beberapa orang kawan wartawan malam ni, petang tadi di Alor Setar Lim Kit Siang membuat sidang akhbar dan membabitkan 4 perkara pokok, yang amat melegakan..

1. Adalah dalam bidang kuasa DAP Pusat untuk membuat sebarang keputusan berkaitan penarikan diri dari Pakatan Rakyat.

2. Mengambil tindakan penguatkuasaan (meroboh) rumah sembelih babi adalah hak kerajaan negeri selaras dengan undang-undang. DAP menghormati keputusan dan tindakan tersebut.

3. Adun Kota Darul Aman kekal sebagai Adun DAP dan tidak timbul isu menjadi Adun bebas seperti yang di dakwa. Itu adalah satu kesilapan pemberitaan, dan satu andaian yang melampau. Haaa..lega ..tak lompat pun..sapa yang tulih berita tu memang haprak!

4. Beliau akan segera bertemu YAB Dato' Seri Menteri Besar untuk memperjelaskan kedudukan dan pendirian DAP, selain mendapatkan penjelasan.

Kenyataan ini sangat melegakan...

*******************************************

Laporan Bernama Semalam...

Semalam di Ipoh, Thomas Su, Pengerusi DAP Kedah Perlis membuat tuduhan melulu dan melampau. Beliau mendakwa Kerajaan Negeri melalui MBAS telah meluluskan tindakan untuk meroboh kuil-kuil hindu dan tokong-tokong cina sekitar Alor Setar.

Katanya lagi, Menteri Besar Kedah tidak menghormati perjanjian dalam Pakatan Rakyat, seorang pembohong dan tindakannya tidak menggambarkan Malaysia adalah negara untuk semua (kaum).

Katanya, rumah sembelih itu hanya soal pemakanan, bukan soal lain.

Saya katakan, Thomas (saya tulis Tommy sebelum ini - kerana saya tidak mengenalinya,tidak pernah dengar namanya)telah membuat kesilapan besar yang sangat serius untuk dimaafkan. Laporan polis kerana menghasut dan mengganggu gugat keharmonian antara kaum sedang dipertimbangkan! Kalau Pengerusi peringkat negeri hanya sekadar ini kualiti dan pemikirannya,saya cadangkan supaya diganti segera dengan orang lain!

*********************************************

Petang tadi Bernama dan RTM menemubual Dato' Seri Ustaz Azizan hal tersebut. Katanya, itu adalah satu hasutan terhadap keharmonian dan keamanan antara kaum di Negeri Kedah. (Di siarkan dalam Berita jam 8 tadi dan disiarkan dalam web Bernama).
Beliau harus bertanggungjawab dengan kenyataan tersebut.

MB menegaskan tidak terdapat sebarang perbincangan, apatah lagi kelulusan untuk mengambil tindakan merobohkan kuil dan tokong. Masyarakat berbilang kaum di Kedah hidup aman damai dan bebas. Mereka bebas mengamalkan amalan agama masing-masing, saling menghormati dan memahami.

Hanya orang Kedah yang memahami situasi dan senario rakyat Kedah. Kenapa orang luar mahu campur tangan dalam kehidupan rakyat Kedah, untuk mengeruhkan keadaan.

Saya lihat sepanjang isu ini, MB Kedah tenang, matang, sabar, cermat dan waspada dalam melayani semua pihak dan semua keadaan. Beliau seorang pimpinan berprofile tinggi, sukar ditandingi. Kedah patut berbangga diberikan pemimpin seperti beliau.

********************************************

UMNO dan BN Kedah sehari dua ini tidak keruan lagi..mereka seperti sedang memerhati beribu-ribu ikan besar sedang berenang melintasi mereka. Kata orang kampung saya...ikan kikir...tapi pukat dan jerut yang ditahan tak mengena. Sauk dan bubu pun ikan tak masuk. lompat kot ataih ka perluih ka?. Umpan nyok makan bulan (nyok masam) pun ikan tak lalu... nak hulur tangkap dengan tangan takut kena keli atau sembilang, kena sengat boleh bengkak bawah ketiak. Jenuh ligan budak belum sunat cari taik kalat..ubat disengat sembilang (petua Dato' Shahnon Ahmad). Nak tangkap sorang pun payah apa lagi nak bagi cukup 5..aduh!

Ada satu blog UMNO atau suku sakatnya (saya tau sapa dia!!), tuduh saya merancang menjatuhkan PKR Kedah. Katanya blog Kedahlanie milik penuh pegawai MB Kedah (saya la kot tu). Dua tiga hari ni sering menyiarkan berita konspirasi, menuduh itu dan ini...hebat depa ni. Saya hanya tahu bab blog dan blogger ni sekitar bulan Mac atau April 2009 yang lalu, sebab tu saya hanya membuat blog saya yang sangat cokia ni bulan May 2009, itupun setelah disyarahkan betapa blog sangat penting dizaman IT ini. Kesian kepada pemilik kedahlanie...lembu punya susu, sapi dapat nama... kalaulah saya ada kepandaian untuk buat blog secanggih itu?? Memang depa ada mengirim email bertanya itu dan ini, dan minta izin untuk petik tulisan2 saya, saya kata jika ada manfaatnya, silakan..otherwise, leave it like that. Wajah dan rupa pun saya tak kenal depa, apa lagi batang hidung.

Bos saya 'buta komputer'..hanya kenal tikus hidup, tetikus komputer beliau tak tahu usik. Sama lah dengan Tan Sri Profesor Koy Kay Kim. Mungkin dia tak pernah rasa pentingnya menguasai/melayari internet..baru sehari dua ini beliau sering bertanya...internet kata apa hari ni?? Saya tidak diarahkan menghabiskan masa kerja saya dengan blog. Sejak ada blog sendiri, saya hanya mengoperasikannya selepas jam 12malam. Aik! kenapa ada posting jam 8 pagi..itu sedang saya baiki, time zone salah la tu..tak jumpa2 lagi nak buat gena.

Tugas hakiki saya ialah memastikan kestabilan politik, mengesan pergolakan,'move' dan 'mode' orang-orang politik. Selain itu saya memantau tindakan-tindakan pegawai yang memberi kesan kepada politik... Tugas saya membantu seluruh rakyat, semua Exco dan Adun di mana-mana dan pada masa-masa yang perlu...dalam bab apa saja. Saya tidak ditugaskan mengharu-harakan politik sesiapa pun.Jauh sekali menjatuhkan sesama sendiri...Jahat sekali tuduhan itu. Sudah jadi darah daging mereka barangkali, membuat fitnah seperti itu.

Di sebalik semua kejadian, peristiwa dan senario di atas, Kedah tetap teguh dan tidak goyah. Semua rancangan sedang berjalan mengikut jadual. Kedah bakal muncul sebagai sebuah negeri yang sejahtera dinikmati oleh semua. Tunggulah dalam kesabaran. Kedah - tempat selamat untuk berteduh orang-orang miskin dan tempat berlabuh orang-orang berada, dipimpin oleh orang-orang yang bertaqwa. JUMPA LAGI!!!

3 comments:

  1. Bro pegi kat setting > klik formatting > pie kat Time Zone - pilih zone Singapore ...

    insya'allah OK la tuu... he he he

    ReplyDelete
  2. Tahniah, sebenarnya kami dah lama menanti sebarang penjelasan orang kanan MB ni...

    ReplyDelete
  3. Gerakan Gesa MB Kedah Siasat Dakwaan Kuil Dan Tokong Akan Diroboh


    ALOR SETAR, 6 Julai (Bernama) -- Pemuda Gerakan Kedah menggesa Menteri Besar Datuk Seri Azizan Abdul Razak menubuhkan sebuah badan bebas bagi menyiasat dakwaan DAP kononnya kerajaan negeri telah membuat keputusan untuk merobohkan sesetengah kuil Hindu dan tokong Cina di negeri itu.

    Ketua Pemuda Gerakan negeri Tan Keng Liang berkata Azizan harus mengambil langkah segera untuk menyiasat dakwaan itu yang dianggap sangat serius dan hasil siasatan itu haruslah diumumkan.

    Baru-baru ini, Pengerusi DAP Kedah/Perlis, Thomas Su mengulangi dakwaannya yang beliau mempunyai maklumat mengenai keputusan kerajaan negeri untuk merobohkan sesetengah kuil Hindu dan tokong Cina setelah Azizan mengatakan bahawa sebagai Menteri Besar beliau sendiri tidak tahu menahu mengenai keputusan itu.

    Tan berkata Menteri Besar sepatutnya mengambil serius perkara itu dan bukannya menuduh DAP sengaja menimbulkan kebencian pelbagai kaum apabila membangkitkan isu itu.

    -- BERNAMA

    ReplyDelete