Monday, April 25, 2011

Cukai Tanah Adalah Kewajipan Pemiliknya...

"Tahoon depannn, pak haji datang bayar cukai sebelum 31 haribulan Mei, pak haji tak kena denda lagiii..." Ini ayat dalam iklan di TV masa saya kecik dulu, masa tu di kampung saya tak ada tv warna lagi..gambar hitam putih,  pakai kuasa bateri kereta yang kena cas tiap-tiap minggu. kalau tak cas, gambar tv jadi makin kecik makin kecik, pastu kena tarik la pintu kabinet tv tutup. Bersurailah sekelian penonton.

Sebelum itu, tuan rumah yang ada tv kutip 5 sen sorang untuk duit cas bateri. Rumah keluarga saya tak pernah ada tv sehingga saya di tingkatan 5, tahun 1991. Sebelum masuk sekolah rendah, saya dan adik-adik akan duduk atas pelantar gerek tua dua orang, mak saya dukung sorang pi rumah Tok Cek Tam tiap malam sabtu. Ada Tayangan Gambar Melayu.

Seingat saya di seluruh kampung Sg Pau, hanya ada 4 rumah yang ada TV, tapi keluarga saya hanya menonton di rumah Tok Cek Tam atau kedai Mat. Ada kadang-kadang nampak 'hantu kubota' melintas atas kepala waktu balik tengah malam. Sekarang hantu kubota pun dah pupus. kalau orang sekarang nampak, depa akan kata tahi bintang jatuh!

Bapak saya kerja kampung, semua kerja dia buat, naik petai, cari rotan, jual rebung,   motong getah, tukang rumah, merantau ke belah 'padang' ambik upak 'mukoi' padi. Anak pak saya waktu saya jadi 'bongsu' 7 orang  (1974), waktu dia merantau ke Singapura kerja kontrak tahun 1980, anak yang ditinggalkan di kampung 10 orang. Pada tahun 1988, adik beradik saya bertambah jadi 13 orang, hidup sampai sekarang. Pada satu ketika, bersekolah serentak 10 orang dari yang sulong sampai yang nombor 10. Bayangkan betapa susahnya mak bapak saya berkerja sara anak. Mak saya ambil upah tanam ubi dengan cina Gurun, sehari RM5.50.

Tak ada siapa bagi bantuan apa pun! Tak ada! Nehi! Nehi ho saktha! Satu saja pak saya tak pernah buat...minta kurang cukai tanah! sebelum dia belum jual tanah-tanah yang ada untuk sara anak-anak mengaji.

Seingat saya ada 4 keping tanah yang pak saya terpaksa jual untuk sekolahkan anak-anak. Dua keping tanah pusaka Tok Taib (Muallaf cina yang rajin memugaq tanah) dan tanah mak yang dipusakakan oleh Cheir Mat. Tinggal sikit kebuh getah di belakang rumah dan tapak rumah pak saya lani saja. Dua dari tanah yang terlepas tu akhirnya dibeli balik bila sudah senang sikit 18-20 tahun lepas dijual.

Pak saya orang kampung...susah, miskin dan anaknya ramai. Tapi dia tahu kalau ada tanah, cukai kena bayaq! Tak macam UUM!

1 comment:

  1. bukan ka dalam ISLAM..dosa yang paling mudah ALLAH swt balas atau ALLAH swt balas cash ialah mengenai tanah?

    dia tak takut nooo seksaan kubur..kena sesapa tarbiah sket VC UUM nih bab tanah dalam ISLAM...

    ReplyDelete