Saturday, October 30, 2010

Respon Pembaca Di Blog NOBISHA Tentang MB Kedah

15 Responses to “UMNO, PAS & MENTERI BESAR KEDAH”
Saya tidak bermaksud apa-apa bila membuat keputusan copy & paste komen-komen di blog Nobisha ke blog saya...hanya untuk tatapan dan renungan saya sendiri... apa yang baik dan buruk tentang pandangan orang kepada pemimpin kita (bos saya)... yang baik buat teladan, yang buruk jadikan sempadan...saya belum siapkan komen saya sendiri ttg tulisan ini... tapi komen-komen di bawah mungkin juga mewakili sebahagian pandangan saya.
syed husin mohamad says:
16/10/2010 at 3:41 pm
Sdr,
1/ Dato Seri Azizan nampaknya jelas matlamat beliau. Strategi pengurusan membina sokongan semua pihak. Bukankah beliau memberi keutamaan pada yang utama, mendahulu yang wajar didahulukan.
2/ Ramai suka beretorik , Tidak kisah jika kalah perang ( war) asalkan menang perlawanan ( battle) . Ungkapan sesuai dengan cerita Pak Kadok. Dato seri Azizan inginkan menang peperangan walaupun nampak kalah perlawanan. ( lose the battle but win the war) .
3/ Lebih utama beliau menunjukkan teladan pengurusan “islamik”, yang boleh membawa kepercayaan semua orang. Mendahulukan prinsip bukan ” rites and ritual” dan juga hukuman.

Fauzi Shaffie says:
16/10/2010 at 3:46 pm
Secara peribadi, Ustaz Azizan ‘has nothing to lose’. Jadi, bila beliau bertindak positif dalam pentadbiran, dia untung dunia dan akhirat. Beliau ‘tidak berhutang’ dengan PAS negeri kerana beliau naik jadi Pesuruhjaya dan kemudiaannya sebagai MB bukan melalui ‘hard politic’.

hakinen says:
16/10/2010 at 4:01 pm
sesiapa pun yang memerintah ..ia patut focus kepada pentabiran..kerana sikap menteri besar azizan boleh menutralkan kembali perpaduan didalam masyarakat ..isu2 yang remeh bukan agendanya ..ia lebih kepada keselesaan rakyat dimana kedua parti yg bertelagah boleh menerima beliau …

nasarudin says:
16/10/2010 at 4:52 pm
YAB Ustaz Azizan bertindak bijak dengan mengambil iktibar apa yang berlaku kepada PAS Terengganu semasa mentadbir negeri tersebut. Pendekatan populis hanya akan menjadi senjata makan tuan. Adalah perlu diingat bahawa tiada parti yang akan menang hanya dengan sokongan ahli parti mereka sahaja. Mana-mana parti perlu menarik seberapa ramai pengundi tanpa parti bagi meraih sokongan dalam pilihanraya. Dapat menarik sedikit peratusan ahli parti lawan bagi mengundi mereka adalah bonus untuk mereka.Justeru itu pendekatan mesra kepada semua pihak perlu diamalkan oleh setiap pemimpin selagi mana ia tidak bercanggah dengan dasar parti masing-masing.

Pengali Kubur says:
16/10/2010 at 8:31 pm
Bagi saya Azizan ni sedang membawa perjuangan PAS kearah dimensi yang lain bertentangan dengan identiti pAS .Dimensi yang semakin jauh dari islam.Dia tidak ambil kesah dengan Musuh Parti yang senentiasa memasang jerat untuk jatuhkan keseluruhan pemerentah PAS yang selama ni berjuang bermati matian sejak ianya di tubuhkan.Perkara maksiat yang sedang belaku, dalam negeri langsung tak jadi hal pada beliau sedangkan ini Parti Islam.Cara dia laksanakan macam ikut telunjuk UMNO dan ini telah meletakan PAS dalam resiko yang tinggi untuk kalah apabila Rakyat tidak nampak apa apa perubaan dalam kerajaan.Rakyat mengharapkan sekurang kurangnya mengikut contoh kelantan.Tapi sikap Azizan yang degil dan ,sombong bongkak pantang dengar nasihat yang bertentangan dengan cita cita beliau.sebab tu UMNO suka padanya sebab dia mengamalkan sikap UMNO.Nampak sangat caranya ialah perjuangan untuk menang dan bukan untuk laksanakan.Menifesto dah tinggal nama cuma tak ada kes Rasuah yang serious.Kesempatan inilah yang di ambil oleh pihak musuh untuk menembusi pentabiran kerajaan dan Parti hingga boleh mencorak serta mencaturkan Politik dalaman parti.Pekara perkara yang melibatkakan syariat seolah olah remeh bagi beliau.Malah Aklaknya langsong bukan sebagai mana mana pemimpin gerakan islam di dunia ini mau pun sejarah PAS.Kesilapan ini saya letak pada PAS pusat kerana telalu cepat melantik orang seperti beliau.Azizan tidak pernah melakukan apa apa pengorbanan besar dalam perjuangan seperti pemimpin lain yang terdahulu pernah lakukan.Kejadian peristiwa Memali pun beliau tiada tahu perkara yang sebenar.Dari seorang pensyarah setelah selesa dapat Pencen baru beliau berani aktif dalam PAS.Ini yang mencurigi ahli malah apabila aklaknya yang sangat terok dalam memimpin keluarganya pun sudah menampakan bahawa azizan ni tidak mempuyai rekord peribadi yang baik tidak sesuai sebagai pimpinan Jemaah.Ramai Ahli PAS kedah tidak tahu banyak hal azizan melainkan orang yang membawa serta mempelayanya masuk dalam PAS tahu semua cerita mengenainaya.Sekarang orang yang telibat berasa sungguh menyesal cara beliau amat bertentangan dengan cara yang di ajar oleh AlMarhom Ustaz Fadzil Nor ia itu pimpin dengan Aklak yang baik dan senentiasa lakukan Amal Makruf nahi munkar ini telah menjadi budaya dalam PAS selama ini sesuai sebagai Parti Islam Perinsip Ahli terhadap UMNO amat mudah tidkan akan pernah percaya pada UMNO sampai bila bila sebab PAS pernah di terajang keluar Dari BN dulu.Matlamat UMNO dan PAS beza langit dengan bumi mana munkin Pas secara perinsip boleh memberi muka pada UMNO.Inikan Pulak Azizan yang ingin mengubah tren ini sudah tentu ada pihak yang akan m,emberontak atas dasar amal makruf nahi mungkar.

Tweets that mention UMNO, PAS & MENTERI BESAR KEDAH « -- Topsy.com says:
16/10/2010 at 10:52 pm
[...] This post was mentioned on Twitter by Aimi Arina, Berita Malaysia News. Berita Malaysia News said: UMNO, PAS & MENTERI BESAR KEDAH: Sejak PRU12, politik Kedah nampak sejuk. Saya tak kata sejuk, saya kata nampak se… http://bit.ly/cVoZsr [...]

azman says:
16/10/2010 at 11:55 pm
Assalamualaikum sdr Nobisha

Jika dilihat dari caranya yang sederhana menampakkan beliau berusaha untuk tidak terikut ikut cara kepimpinan Pas Kelantan dan Selangor, dan lagipon orang UMNO Kedah tidaklah begitu memusuhinya, hanya kurang pengalaman mentadbir sahaja yang membuatkan beliau nampak seolah olah tidak berdaya untuk melakukan pembangunan.

Jika UMNO/BN tak mampu untuk berjihad, jawabnya kerajaan Pas akan bertahan.

abu says:
17/10/2010 at 1:21 pm
Inilah dia gaya penulisan dalam melaga-lagakan ahli2 PAS Kedah.

NOBISHA : Komen saudara adalah satu contoh fanatik yang perlu dibetulkan.

Ismail N says:
17/10/2010 at 3:11 pm
Membaca tulisan tuan membuatkan saya tertanya-tanya bagaimana agaknya politik di Kedah skrg kalau Nizar (Perak) dan bukannya Dato’ Seri Azizan yg menjadi menteri besar Kedah.:D. Panas atau sejuk?

mamat says:
18/10/2010 at 3:58 pm
Agaknya itulah bakal nasib Azizan yang dipuja oleh Umno tu dan dibenci oleh Umno.

NOBISHA : Benci tapi rindu? hehe

pemerhati says:
19/10/2010 at 11:56 am
Dato’ Seri Azizan adalah Menteri Besar Kedah yang pertama daripada parti politik selain dari UMNO. Beliau adalah pemegang sarjana Al-Azhar University dan University of Kent, Canterbury. Azizan adalah pemimpin yang pandai menyesuaikan diri dalam pelbagai keadaan. Beliau tidak lagi terikat dengan pakaian jubah dan serban sepanjang masa. Sebaliknya cara berpakaiannya itu adalah bersesuaian dengan majlis yang dihadirinya. Hubungan beliau dengan rakyat adalah begitu akrab sekali tanpa mengira bangsa samada Melayu, Cina, India atau Siam. Kemenangan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Kecil Bukit Selambau tempoh hari membuktikan bahawa kewibawaan dan kepimpinan Azizan telah didukung oleh majoriti pengundi di Kedah.

Beliau tidak menghiraukan nasihat barisan kepimpinan negeri yang tidak percaya dengan kata kata kebanyakan pegawai kerajaan UMNO yang bertungkus lumus mensabotajkan kerajaan disetiap ruang, sudut dan penjuru. Azizan juga pandai untuk menjadikan musuh politik iaitu Umno sebagai rakan. Mana-mana jawatan atas tiket politik di negeri Kedah yang dilantik oleh Umno sebelum tersungkur pada 2008 dikekalkan oleh beliau tanpa membuang begitu sahaja sehinggalah kontrak mereka tamat. Azizan benar benar berusaha mengenali pegawai kerajaan yang di terajuinya dan oleh kerana itu barangkali akan bertahan lama menerajui kerajaan PAS. Kerana pendekatan beliau yang sedemikian, pada pemerhatian saya, kini lebih 80 peratus pegawai kerajaan adalah menyokong PAS.

Sikap beliau adalah adalah bertentangan dan amat berbeza sekali dengan pemerintahan Tun Dr Mahathir. Mahathir melihat hanya dirinya saja yang betul. Kalau dia sudah tidak suka kepada seseorang dia akan benci selamanya. Sejuring kebaikan orang itu tidak akan diingat dan dikenang lagi. Inilah kekerasan yang membatu dalam diri Tun Mahathir. Tiga manusia yang menjadi sasaran Mahathir kerana dendam kesumatnya tidak pernah ada tara dalam hal ini. Pertama Tengku Razaleigh Hamzah kedua, Anwar Ibrahim dan ketiga Abdullah Ahmad Badawi.

Dendam dan bencinya kepada Tengku Razaleigh tidak pernah habis. Tidak ada yang baik padanya bagi Tengku Razaleigh walaupun Tengku Razaleigh melakukan apa saja kebaikan bersama dengannya. Puncanya ialah kerana Tengku Razaleigh menentanngya dalam tahun 1987 kerana tidak dapat menerima dasar dan pendekatan beliau sebagai PM. Penentangan yang membawa dia hampir tewas itu menjadikan ia berdendam terus.

Demikian juga terhadap Anwar Ibrahim. Serangan beliau tidak pernah reda ke atas Anwar. Dendam dan marahnya mengatasi pertimbangan lain, Semacam Mahathir tidak ada perikemanusiaan dan petunjuk agama dalam menentang Anwar. Mahathir tidak akan mengakui apa saja kesilapannya. Beliau masih beranggapan tindakan mendakwa Anwar lebih 10 tahun lalu tepat dan berasaskan fakta dan bukti katanya. Dia juga menolak yang pendakwaan itu satu konspirasi politik. Inilah Mahathir bercakap seolah-olah 28 juta rakyat Malaysia semuanya buta, bisu dan pekak untuk memahami dan menilai sandiwara politik dalam mempertahankan kuasa dan kedudukannya. Sejarah telah menunjukkan bagaimana Mahathir menguasai dan berkuasa ke atas hakim. Di zamanya lima hakim Mahkamah Tinggi termasuk Ketua Hakim Negara dipecat. Apakah ini sudah dilupai oleh rakyat dikampung dan dibandar?

Bagaimana pula dengan Tun Abdullah Badawi? Setiap kali Mahathir melakukan tindakan Umno dan negara huruhara. Tahun 1987 bila beliau menubuhkan UMNO Baru dan menafikan Razaleigh masuk sebagai ahli, menyebabkan wujud Semangat 46 dan Umno berpecah. Implikasi dari dendam itu Kelantan jatuh ke tangan Pas sampai kini sukar untuk diambil alih. 1997 beliau pecat dan sumbat Anwar ke dalam penjara bukankah menghuruharakan Umno dan negara. Akibat dari itu BN kehilangan kuasa majoriti 2/3 di parlimen dan empat buat negeri. Siapakah yang menjadi punca dan angkara? Mahathir tidak pernah mencermin dirinya dan tetap merasakan hebat. Kelemahan BN dan Umno itu tetap diletakkan atas bahu orang lain. Dia telah menyalahkan 100 % kepada Abdullah Badawi.

RazakAli says:
19/10/2010 at 6:37 pm
Sdr Nobisha dan pembaca,

1. Seorang pemimpin tidak mungkin dapat memuaskan hati semua pihak. Apatahlagi jika kumpulan itu ada kepentingan tertentu. Penyokong PAS juga manusia biasa yang tidak lepas daripada ujian yg tidak puashati kepada pemimpin pilihan parti mereka.

2. Yang lebih penting dalam kepimpinan Ustad Azizan ialah jawapan beberapa soalan. Adakah beliau zalim dan menzalimi rakyat?. Adakah belia tidak akur kepada perintah-perintah tuhan?. Jika jawapannya tidak maka kita perlu mengikut kepimpinannya kerana beliau adalah MB utk semua orang Kedah tidak kira PAS, UMNO, DAP, PKR dsbnya.

Dalam sesuatu perkara kalau kita asyik mengikut kata orang maka tidak akan ada penyelesaiannya. Teruskan MB dengan stail dan cara kepimpinan tersendiri.

TQ

khairul says:
20/10/2010 at 7:44 pm
orang Pas yang tak sokong Ustaz Azizan pasai hal remeh temeh tu senang kata geng penyokong yang bodo kalau nak pemerintahan macam kelantan p la dok Kelantan kalau nak dok Kedah kena terima la cara Kedah cara Ustaz Azizan.

hafez says:
21/10/2010 at 9:39 am
Kepada ‘Pemerhati’,
Saya merasakan apa yang saudara komen adalah ‘copy and paste’ tulisan saudara Mohd. Sayuti Omar (MSO). Walaupun mungkin saudara sependapat dengan beliau, seharusnya saudara memberikan kredit kepada beliau. Bukanlah seperti ianya hasil kajian dan idea tulisan saudara sendiri. Kecualilah saudara Pemerhati adalah MSO. Sekadar pandangan ikhlas dari saya.

anak muda says:
23/10/2010 at 7:27 am
tuan nobisha jangan lupa melihat negeri yg lain juga, kat johor pun nampak sejuk juga, maksud saya nampak sejuk kat luar tapi kat dalam lain ceritanya. jangan umno dapat kedah, negeri johor pulak yg hilang satu lagi. itu sebab saya hairan dengan kata2 seorang pemimpin kanan pemuda umno johor yg mahu datuk najib tidak mengadakan pilihan raya pada waktu terdekat ini. sama ada ia rasa terlalu awal atau merasakan sebaliknya. saya orang johor dan tinggal di johor, hanya orang johor saja yg tahu apa yg sejuk dan apa yg panas di johor ini. lebih2 lagi kalau ditakdirkan tuhan kemungkinan malaysia bakal mendapat PM dari negeri johor, dulu semasa pru ke 13 bekas PM dari pulau pinang.

Leave a Reply

1 comment:

  1. Kepimpinan Ustaz azizan dan pendekatan yang diambil, secara teori dilihat sangat baik akan tetapi pratikalnya dilihat pincang dari sudut 'political mileage' kepada PAS/PR. Sikap beliau yang tidak konsisten telah mempengaruhi agen2 pelaksana sehingga mengundang kekalutan yang memeritkan.

    "Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu jadikan bapak-bapak dan saudara-saudaramu itu pemimpin-pemimpinmu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran dari pada keimanan, dan barangsiapa di antara kamu yang menjadikan mereka pemimpin-pemimpinmu, maka mereka itulah orang-orang yang zalim" (Attaubah : 29).

    Sifat angkuh, bengis, ego dan serba tahu telah merosakkan karisma yang beliau miliki.Susuk ketrampilan beliau sememangnya dicemburui lawan tetapi dibenci kawan kerana pakaian dan selendang yang dipakai milik Allah swt yang diharamkan keatas hamba2 nya.

    Abu Daud, Ibnu Majah, dan Imam Ahmad meriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a. bahawa Rasullah SAW bersabda:
    "Allah Azza Wa Jalla berfirman: Kesombongan itu adalah pakaianKu, dan kebesaran itu adalah selendangKu.
    Barangsiapa yang menyaingi Aku pada salah satu daripada keduanya, nescaya Aku lemparkan dia ke dalam neraka".

    Jika beliau mampu merubah dan menanggalkan sifat2 mazmumah yang mendaki ditubuh, beliau bakal muncul sebagai seorang pemimpin yang disegani lawan dan kawan.

    Daripada Abu Hurairah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Akan datang kepada manusia tahun-tahun yang penuh muslihat, di mana akan dibenarkan padanya orang yang berdusta, dan akan didustakan orang yang benar. Akan dipercaya orang yang berkhianat, dan akan dituduh berkhianat orang yang terpercaya. Serta akan bertutur padanya Ruwaibidhah. Maka ada yang menanyakan: Apa itu Ruwaibidhah? Dijawab baginda s.a.w. : Iaitu, orang yang bodoh dan hina ditugaskan menangani kepentingan umum. - Riwayat Ibn Majah.

    Beliau harus lebih kritis dan positif dalam memilih kawan dan lawan. Pembantu dan penyokong beliau harus beliau pelbagaikan jangan hanya yang melunakkan sahaja yg menjadi pilihan. Kencing manis kira ok lagi la...kalau kencing kawan..anjing lebih mulia.

    Abdullah bin Abbas r.a berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya akan terdapat (akan ada) orang-orang dari umatku yang pandai (amat faham dan ahli) tentang urusan agama dan membaca Al-Quran, mereka berkata:“Kami datang kepada para Raja (pemimpin), biar kami memperolehi keduniaan mereka dan kami tidak akan mencampurkan mereka dengan agama kami.” Tidak terjadi hal yang demikian itu, seperti (umpamanya) tidak akan dapat dipungut dari pohon yang berduri melainkan duri. Demikian pula, tidak akan dapat diambil manfaat dari mendekatkan diri kepada mereka itu melainkan beberapa kesalahan belaka.- Riwayat Ibnu Majah.

    ReplyDelete