Saturday, April 3, 2010

Kedah: Tembak Dengan Pistol Ayaq



Sebelum ini di RTM, kini melalui TV3 pula. Aduan Rakyat TV3 kelmarin memang ada agenda yang sama seperti arahan bos UMNO Kedah dalam mesyuarat baru-baru ni. Manipulasi isu air semaksima mungkin untuk menanam kepercayaan bahawa, Kerajaan PR Kedah telah gagal sepenuhnya. Maka RTM dan TV3 yang melenting kalau dikatakan ‘pelacur’ pun sekonyong-konyong menyondol tanpa usul periksa lagi. Kedah dikatakan mengalami krisis air! Kedahlah negeri paling tenat dalam isu bekalan air di kalangan negeri-negeri di benua Asia, malah seluruh dunia. Apakah memang berlaku krisis air di Kedah?

Ada tiga tahap dalam isu air sebelum ia dikatakan sebuah KRISIS.

Pertama seluruh infrastruktur asas bekalan dan sumber air di rumah pam, loji penapisan dan tangki simpanan dipacu pada tahap maksimum, termasuk pengangkutan lori tangki pihak berkuasa air dikerahkan. Ini rutin biasa operator air di seluruh Negara.

Kedua, lori-lori tangki swasta terpaksa disewa untuk menampung penghantaran bekalan air mentah ke kawasan terputus sumber air sehingga menyukar kehidupan harian. Bekalan ke kawasan-kawasan normal terpaksa dicatu dan dihadkan. Catuan air belum berlaku di negeri ini seperti berlaku di Sabah, Negeri Sembilan, Melaka dan Johor!

Ketiga, Rejimen 60 Angkatan Tentera Malaysia (ATM) yang diwujudkan khusus menangani isu keselamatan sumber dan bekalan air di negara ini terpaksa dikerahkan untuk campurtangan dalam isu ini. Sumber dan bekalan Air adalah item penting dalam isu keselamatan Negara. Beribu-ribu soldadu berceloreng basah dengan segala kelengkapan membekal air akan bertaburan di seluruh Kedah! Hal ini tak pernah terjadi dalam dua tahun ini!

Selepas tiga tahap ini, maka negara atau negeri wajar diistiharkan mengalami krisis air. Kedah berada di tahap mana? Kedah masih berada pada tahap pertama!!!!!

Kampung Keda Sungai Senam dan Kampung Kenangan di Sik, yang disiarkan dalam Aduan Rakyat TV3 kelmarin memang menghadapi masalah air sejak diwujudkan lebih dua puluh tahun dulu. Sejak saya mula terlibat dalam kerja-kerja kemasyarakatan sejak tahun 1995, dua penempatan itu memang sudah mengalami masalah bekalan air. Kampong Keda Sg Senam yang diwujudkan atas bukit tinggi melibatkan agensi keda dan Felcra, dengan strategi dan kepentingan politik kerajaan masa itu. Ada 400 pengundi (DUN Belantek) di Kg Keda Sg Senam yang menjadi ‘simpanan tetap’ BN, dan BN tak pernah tewas di UPU Kampung Chong, tempat mereka mengundi.

Pada PRU 2008, sebahagian besar daripada 400 orang ini tidak keluar mengundi kerana memprotes BN yang gagal selesaikan masalah air sejak mereka dipilih menyertai penempatan ini. PAS dibenarkan masuk berkempen dan menziarahi penduduk buat kali pertama pada tahun itu. Hanya 4 buah rumah sahaja yang berani mengaku akan menyokong PAS. Ada seorang pemuda yang celik politik membuka laluan, dan dia dipulaukan hingga sekarang.

PAS menang buat kali pertama sejak pilihanraya diadakan di UPU itu, kerana mereka tidak keluar mengundi. Tetapi kerana ada undi pos tentera di Kem Gubir seramai 1,031 yang dimasukkan di saat pembubaran DUN, BN menang juga di Belantek dengan majority 252 undi.

Apabila kerajaan bertukar tangan, maka cepat-cepat masalah itu dilonggokkan atas kepala kerajaan dengan segala kempen melalui surat khabar dan TV. Adun BN yang menang dengan undi pos tentera itupun menganjurkan demontrasi di kampong itu, seolah-olah air kering bila PR memerintah negeri.

Sejak puluhan tahun, lori tangki menghantar air ke kampong ini, tong drum tepi jalan pun dah banyak yang diulangsalin kerana lama berkhidmat menadah air. Paip utama rosak sepenuhnya sewaktu pembinaan empangan Beris oleh JPS dan usaha mengganti sedang dibuat. Jangan tergamam bila ada air memancut dari pili sedikit masa lagi.

Kampung Kenangan di Kampung Betong juga ‘simpanan tetap’ BN bagi DUN Jeneri. Tidak pernah sekalipun sejak ia wujud, PAS boleh masuk berceramah dan beramah mesra dengan penghuninya. Yang boleh dibuat ialah ceramah di kampung sebelah dan halakan pembesar suara ke sana, moga-moga ada yang mendengar. Selama itulah paip air menjadi hiasan di kampong itu. Alhamdulillah, malam tadi air mula sampai dari jam 2 pagi hingga 7 pagi – kali pertama sejak ia diwujudkan. Yang memang tak pernah menutup kepala paip, ia melimpah ke jalan raya.


Banyak lagi kisah ‘politik pistol air’ di lokasi Aduan Rakyat tempoh hari. Wakil SADA yang diinterbiu dalam rancangan itu banyak menceritakannya kerana sudah 36 tahun dalam industri itu, tetapi tidak disiarkan kerana akan memakan tuan lamanya.

Satu hal yang jelas ialah tiada isu yang lebih besar dan parah di Kedah selain isu air. Maka ia digomol semahunya oleh puak yang gila talak, baik muda atau tua. Johor, Neg 9, Melaka dan Sabah yang parah dengan isu air seperti dilupakan. Jangan sampai pistol air menjadi meriam air (water canon) di negeri-negeri itu, kerana saya sudah merasai kepedihannya dalam demontrasi bersih dan isu bahasa satu masa dulu.

3 comments:

  1. TQ sahabat....macam nie baru terlopong mereka...

    ReplyDelete
  2. Tahniah sahabat,
    mohon saya copy paste artikel ni..
    Dulu tahun 1987 saya pernah dok di kampung Mandoi, Sik. Masa BN perintah.Kami sentiasa menghadapi masalah ayaq.Bila komplen depa kata musim kemarau ayaq tak da...
    ok...find..bila musim hujan ayaq keruh macam teh susu la pulak..
    La.. bila PAS perintah depa kata PAS tak gheti urus tadbir ayaq Kedah...Otak depa dok kepala lutut kot..
    Baru ni saya pergi Empanganan Beris bersama muslimat PAS Sik untuk kerja penerangan..memang nampak sangat tebing empangan tu ayaq surut pasal kemarau..
    Agaknya puak BN ni bila jalan kedepan mata depa dok belakang pasal tu tak nampak depan..

    ReplyDelete