Tuesday, December 1, 2009

Apa Khabar kota Siputeh??

Kota Siputeh (KS) sunyi sepi sementara waktu ni... dalam kesunyian yang diusahakan oleh SPR dan UMNO melalui mahkamah, depa sebenarnya sedang membuat persiapan untuk mempertahankan kerusi itu dalam PRK akan datang. Beberapa pimpinan UMNO negeri dan Pusat membayangkan PRK akan berlaku pada bulan Januari atau Febuari 2010.
Dalam deretan bakal-bakal calon yang saya pernah sebutkan sebelum ini, ada penafian segera dari TPM perihal Mukhriz yang disebut-sebut bakal mengisi tempat itu. Ini bagi meredakan gelora politik UMNO Kedah yang sedang mengganas sesama sendiri. Masalah dalaman depa tidak berupaya diubati oleh yang 'afdhal dan semporna', malah kehadiran tokoh itu mendatangkan malu dan rendah diri di kalangan pimpinan sedia ada.
KS rupanya panas dari dalam. Mungkin kerana marah dan geram gara-gara YB depa terlucut melalui mahkamah, beberapa papan tanda cawangan PAS di sembur cat merah... dan gambar-gambar MB di billboard dikoyak puak-puak 3 suku. Kata seorang pemimpin UMNO, mungkin depa tu diupah, atau depa memang tak dak akai. Saya meminta KCE yang bertanggungjawab memasang billboard itu segera membuat laporan polis dalam kes menyoyak gambar MB. DPPNK juga aka membuat laporan.
Ada lagi puak yang macam tu dalam politik masa la ni. Kenapa marahkan MB dan PAS sedangkan yang menghukum depa hilang kerusi itu ialah mahkamah... dan yang menyebabkab kerusi itu hilang ialah penyandang kerusi yang tidak hadir ke sidang DUN?
KS ada 19,000 pengundi, 17 ribu melayu, 1500 cina, selebihnya siam dan india (angka lebih kurang). Pilihanraya 2004, PAS kalah dengan majoriti 2200, dan 2008 berkurang menjadi 495. Dalam sejarah, PAS tidak asing di Kawasan Jerlun. Dato Abu Bakar Hamzah pernah menang kerusi Parlimen Jerlun 2 kali, dan Ustaz Abu Bakar Othman sekali. Ust Abd Ghani Ahmad menang di DUN Air Hitam 2 kali juga. KS saja belum menang.
Kalau tengok angka yang semakin berkurang tu... PAS boleh menang, tapi dengan jalan yang sukar, tambahan pula dalam pilihanraya kecil. Agensi yang buat kerja untuk UMNO macam JASA dan Seranta sedang ligat di sana, termasuklah MIO dan SB, dan dah keluarkan cula depa...UMNO menang dengan majoriti melebih 1000 undi. Betoika???

2 comments:

  1. UMNO tak berani bagi angka kalah takut mereka hilang semangat utk berkempen atau mungkin nak ambik hati bigboss mereka.

    ReplyDelete
  2. depa banyak akai menipu bagaimana nak menang.

    ReplyDelete