Wednesday, June 24, 2009

Kerajaan Perpaduan Adalah "Bola Politik" Presiden PAS.

Isu Kerajaan Perpaduan (UG) ialah lontaran 'bola politik' Presiden PAS yang tiba-tiba ditendang oleh semua orang termasuk oleh pimpinan PAS sendiri...peliknya yang bengkak betis dan nak patah kaki ialah orang PAS atasan dan bawahan. Rata-rata player PAS cuba menjaringkan gol sendiri ditambah pula dengan serangan pimpinan dan media UMNO/BN yang sejak dulu kala lagi menyerang PAS. Saya nampak yang menjaga gawang PAS ialah Ustaz Nasaruddin Mat Isa, Timbalan Presiden. Teruk la dia kena belasah hingga dengan dia sekali masuk gol..macam shoalin soccer.
Kerajaan perpaduan bukan bermaksud PAS berpakat atau bercampur dengan UMNO, tapi perpaduan antara semua parti politik yang ada di Malaysia. Kalau PAS pakat dengan UMNO tidak dinamakan perpaduan kerana Malaysia dihuni oleh banyak kaum lain selain Melayu. Kalau PAS berpakat dengan UMNO boleh lah dinamakan kerajaan campuran 2 parti Melayu terbesar. Ia mungkin mengundang jurang antara kaum yang lebih besar daripada jurang yang ada hari ni.
Tun Mahadhir pun tidak bersetuju dengan UG. Apakah pandangan politik dalam idea UG bagi Presiden PAS, sehingga mantan Presiden UMNO yang bijak dan 'jahat' itu tidak bersetuju, tetapi disambut dengan sorak sorai oleh pimpinan UMNO sekarang yang tidak bijak tetapi tetap 'jahat'? Mereka menyambutnya dalam keadaan mereka sangat lemah dan cetek politik, barangkali?
Saya percaya bahawa bila semua parti politik terlibat dalam UG, maka sekurang-kurangnya 2 atau 3 jentera hardcore BN/UMNO akan tumbang dan punah. Pertama media, kedua SPR dan ketiga polis. Dalam dua tiga hari ini kita nampak sangat media arus perdana yang selama ini menghentam PAS tiba-tiba berlembut dan memuji presiden PAS. Mereka telah hilang fokus di saat UG baru di peringkat idea. Rais Yatim telah memberi anugerah negarawan kepada TG Haji Hadi. Lebih jauh dari itu ialah UG akan menghalang media memberi laporan berat sebelah. Hasilnya, PAS akan difahami, didekati dan didokongi.
SPR pula tak mampu lagi menipu untuk memenangkan BN/dan UMNO sahaja. Mereka terpaksa menjadi telus dan adil. Semua rahsia mereka memenangkan BN dengan tipu helah akan terbongkar dengan sendirinya. PAS akan dapat rahmatnya!.
Polis pula tak boleh tangkap dan menakutkan pimpinan selain BN ikut suka hati, ceramah-ceramah tidak akan terganggu. Pergerakan PAS akan lebih bebas. Masa inilah PAS mengambil peluang untuk medidik rakyat makna politik Islam dan demokrasi yang sebenar. Jika PAS bertanding dengan UMNO atas pentas yang sama rata, sah! PAS akan menang.
Kek ekonomi juga akan teragih dengan lebih adil dan saksama, tiada negeri yang dianaktirikan. Kepimpinan PAS dan PR di negeri-negeri Selangor, Kedah, Pulau Pinang dan Kelantan akan terserlah..dengan itu, batu nisan BN/UMNO akan dipacakkan di pusara mereka oleh tangan anak cucu mereka sendiri.
Saya percaya demi mencapai semua ini, dasar Islam PAS tidak akan tergadai..ini adalah idea yang stratagik, bukannya penggadaian dasar PAS. Kenapa kita nak melenting pulak?? TG Hj Hadi kaya dengan ilmu..menguasai Ilmu Usuluddin, Feqah dan Tasaaf dengan mendalam jauh lebih dari kita semua. Khazanah Islam yang penting dalam suasana sekarang termasuk Fiqh Siasi, Tahalluf Siasi dan lautan ilmu-ilmu Islam yang dikhazanahkan dalam kitab-kitab ulama' muktabar, dikuasai dengan baik, selain sumber rujukan tertinggi PAS, - Al-Quran, Hadis, Ijma' dan Qias...kenapa kita yang jahil nak belagak pandai?
Inilah sedikit sahaja intipati kerajaan perpaduan yang dilontarkan oleh Presiden PAS, tetapi kerana tidak difahami oleh pimpinan dan ahli PAS, maka berbondong-bondong mereka menendang bola ke gawang sendiri.Termasuk dalam kumpulan yang tidak faham itu ialah 10 ahli Parlimen PAS yang menegaskan pendirian bahawa mereka di belakang TG Nik Aziz melawan Ust Nasaruddin. Apa tujuan mereka? Mengeruhkan lagi hubungan Mursyidul Am dengan Timbalan Presiden? Menentang Timbalan Presiden sama seperti menolak sebahagian daripada PAS, kerana Timbalan Presiden bukan sahaja batang tubuhnya, tetapi sebuah institusi kedua terbesar selepas institusi Presiden PAS. Mereka patut mencari jalan damai, bukannya menyimbah minyak kepada api!
UG telah selesai dan terkubur pada 22 Jun 2009, tetapi ia telah membawa rahmat besar kepada PAS. Mudahnya Presiden menyelesaikan satu polemik dan kemelut yang meresahkan dan 'melatahkan' ramai orang, termasuk kalangan pimpinan dan ahli PAS. Inilah gunanya ketaatan dan kepercayaan kepada pinpinan yang menjadi syarat gerakan Islam.
Perkara terbesar ialah kematangan yang terbina di kalangan pimpinan dan ahli yang sabar mentaati Presiden dan kepimpinan jemaah PAS. Saya yakin pada masa hadapan, akan ada banyak lagi ujian dan cubaan yang akan melanda PAS, dengan kematangan dan kesabaran yang terbina dalam kes UG, hal-hal mendatang akan lebih mudah diatasi. SYARATNYA - MESTI ADA KEMATANGAN. Tahniah Dato' Seri Presiden PAS, TG Hj HAdi Awang.
Kepada yang cepat sangat melatah mengutuk beliau, padahal tidak pernah pun duduk sebagai pimpinan peringkat cawangan atau kawasan, malah yang baru masuk PAS dua tiga bulan,ingatan saya kepada anda - pandangan Presiden jauh melangkaui penglihatan politik kalian semua. Contohilah Dato' Seri MB Kedah yang mengaku beliau hanya pimpinan bawahan yang tidak layak mengulas isu UG, dan menyerahkan kepada Presiden, Majlis Syura dan AJK PAS Pusat. Kalau beliau sebagai Pesuruhjaya dan Menteri Besar pun tidak mahu mengulas malah merendahkan diri sebegitu, mengapa yang lebih 'bawah' daripada beliau lebih sudu dari kuah?
Waalhu a'lam.


1 comment:

  1. Salam,
    "mengapa yang lebih 'bawah' daripada beliau lebih sudu dari kuah"

    saya kurang bersetuju sikit ayat ni. Politik ni kena jaga orang bawahla. Jangan macam pihak sekular sebelah sana, asyik dok jaga orang atas.

    Kalau orang bawah tak faham kena jelaskan la. Ni yg dok jelas akhbar pihak sana. Kami tak tau apa berita. Lepas bagi idea sengap. Biaq orang bawah tafsir sendiri...itu salah.

    walaupun kami baru 2-3 bulan join pas jangan anggap kami budak hingusan. Walau kami tak jadi pemimpin peringkat cawagan atau kawasan jangan teguran kami tak diambil perhatian.

    wa'salam.

    ReplyDelete