Monday, June 22, 2009

KULIAH MAGHRIB PERTAMA SEBAGAI MENTERI BESAR

MB Kedah pertama dalam sejarah berkuliah mentafsirkan
ayat-ayat Surah Al-Maa’uun


Sik Dalam, 18 Jun 2009. Buat kali pertama dalam sejarah Negeri Kedah Darul Aman, YAB Menteri Besar Kedah menyampaikan kuliah maghrib di Masjid Al-Muhtadin, Sik Dalam. Kuliah tersebut bersempena program Pemimpin Bersama Rakyat yang dianjurkan oleh Urusetia Penerangan Kerajaan Negeri Kedah peringkat Daerah Sik.
YAB Dato’ Seri Ustaz Azizan Abdul Razak menyampaikan kuliah dengan mentafsirkan ayat-ayat dalam Surah Al-Maa’uun yang menyentuh tentang pembelaan orang-orang miskin, pembelaan anak-anak yatim dan azab Allah bagi orang-orang yang melalaikan solat. Beliau seterusnya mengaitkan tuntutan Allah dalam Surah Al-Maa’uun dengan langkah-langkah yang telah diambil oleh pihak kerajaan negeri sekarang.
Dato’ Seri Azizan mengakui telah enam tahun tidak berkesempatan memberikan kuliah seumpama itu, dan itulah kulaih pertama beliau sebagai Menteri Besar. Sebelum itu, Tuan Imam Masjid Al-Muhtadin menyampaikan tazkirah juga berkaitan kepentingan solat.
Turut hadir dalam program tersebut ialah Pegawai Daerah Sik, Tuan Haji Azmi Din, Penghulu Mukim Sik, Pentadbir Tanah Daerah dan pegawai-pegawai kerajaan sekitar yang tinggal sekitar kawasan tersebut. Dianggarkan 100orang jemaah berkesempatan mendengar kuliah yang sangat bersejarah itu.
Seorang jemaah, Cikgu Yusof Taib mengakui kehebatan dan kebolehan YAB Menteri Besar dalam bidang tafsir dan ilmu-ilmu Islam bersesuaian dengan latar belakang pendidikan dan profesion beliau sebelum ini.”Kuliah ini telah mencatat sejarah yang tersendiri, dan saya bertuah kerana turut berpeluang menyertai sejarah ini”. Katanya. Beliau berharap YAB Menteri Besar dapat meneruskan usaha ini di masa. hadapan. “Belum ada menteri Besar Negeri Kedah yang berkebolehan dalam semua bidang seperti Ustaz Azizan,” Katanya lagi.

No comments:

Post a Comment