Sunday, October 31, 2010

Cuti Sat 8 Nov Hingga 21 Disember 2010 - Panggilan Haji.

Sidang Bajet Kedah 14 - 16 November 2010

Salam hormat untuk semua.
.
Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kedah dijadualkan pada 14 - 16 November nanti, dan Bajet 2011 akan dibentangkan oleh YAB MB pada tarikh 15 Nov. Siapa yang ingin hadir sebagai pemerhati, bolehlah datang pada tarikh tersebut. Pakaian baju kebangsaan atau long suit.
.
Tadi ada kawan sms bagitau, ada mamat mana tak tau buat blog menghina MB...dari kandungan blog itu, ia mungkin dari group yang buat demo 7 orang depan wisma 10hb dulu. Mamat tu tulis di blog dia kata MB dok binding dah bajet yang nak bentang tu tanpa bincang dengan exco dan pegawai! Hah! Lawaknya blog tu. Tu la...kalau tak tau apa-apa jangan reka cerita. Kan dah jadi fitnah tu... dah tak dak barang lain dah ka nak tulis. Bajet bukan semudah tu nak buat.. suka-suka nak bentang...siap dok binding dah pulak tu.
.
Bajet ni mai dari jabatan-jabatan dan agensi negeri. Berapa depa kutip hasil, berapa depa perlukan peruntukan, apa depa nak buat tahun depan, berapa belanja...semua tu dibuat oleh pegawai-pegawai di bawah Pegawai Kewangan Negeri. Lepas bincang, dihalusi, oleh jabatan-jabatan yang bertanggungjawab, baru boleh dibentang. Ia mengambil kira unjuran pencapaian hasil dan sejarah kewangan negeri...bukan boleh main hentam buat sendiri... gila ka apa mamat tu.
.
Nak buat ringkasan untuk ucapan pembentangan dalam DUN pun bukan sorang dua...lima enam orang pakar, tiga empat kali mesyuarat. Sekali mesyuarat berjam-jam, kebaih punggung! Dah dua kali saya terbabit dalam urusan itu. MB tengok satu-satu, teliti dengan detail sedetailnya.
.
Saya berdoa semoga mamat yang tulis hal tu di blog dia belum masuk tanjung rambutan lagi..biaq dia sempat tengok Bajet 2011 dibentangkan pada 15hb nanti!
.

Saturday, October 30, 2010

Pemimpin-pemimpin GLC - Tindak tanduk Saudara Memberi Kesan Secara Langsung Kepada Kerajaan

Kenapa saya memilih membuat komen secara terbuka di blog? Apa sudah tak ada cara lain???? Ada, tapi lama-lama ada yang tak makan teguran lagi... lupa diri. Ada pimpinan GLC yang dilantik selepas Mac 2008 semacam terlupa dia berada di sana kerana penat lelah Pak Leman, Sudin, Leha, Mat Piah, Usop, Useng, Awang dan ramai lagi yang telah pergi, sejak puluhan tahun dalam PAS. Parti diperkasakan hingga menang, walaupun diri daif-sedaifnya. Bila menang, dia hanya senyum puas mengharapkan balasan baik dari Allah di akhirat. Dia serahkan amanah memakmurkan negeri dan rakyat kepada pemimpin. Pemimpin yang menggalas amanah ahli parti dan rakyatpun kena mencari tenaga yang ada kemahiran untuk mentadbir negeri, termasuk pakar-pakar untuk memajukan GLC, selain pegawai-pegawai yang sedia ada.
.
Harapan orang ramai ialah kita melaksanakan keadilan, menentang kezaliman, membenteras penyelewengan, menolak kerakusan, menggantikan budaya mandom dengan sikap cergas, mendorong pembangunan rakyat, membantu - bukan menindas, menolong - bukan mencantas, jujur dan ikhlas. Baik sewaktu berurusan dengan pejabat dan agensi kerajaan, maupun berurusan dengan GLC - semuanya memberi kesan kepada prestasi kerajaan. Orang politiklah yang menerima kesan daripada sikap pegawai di jabatan atau GLC- kalau tak baik, buruklah ia.
.
Jika ada yang rakyat tak puas, mereka akan mengadu kepada pemimpin politik yang mereka lantik, yang mereka angkat ke posisi itu dan mereka kenal. Macam-macam cara rakyat menyampaikan hasrat. Orang seperti saya dan kawan-kawan di pejabat MB, ADUN-ADUN dan exco-excolah yang jadi perantara...lubuk mencurah masalah, aduan dan komplen. Mendengar dan menasihat adalah tugas saya... sudahnya saya harus sampaikan kepada pihak yang ditegur dengan pelbagai cara..ada yang direct, ada indirect, ada lembut ada keras. Ini semua untuk memastikan kepercayaan rakyat kepada parti yang membentuk kerajaan tidak hilang dan lupus. Kepercayaan inilah resepi menang dan mengekalkan kemenangan. Bukan wang atau projek, tapi kepercayaan. Bila orang mula tidak percaya, bahasa kecewa mereka tidak mudah terhenti.
.
Tapi ada orang tak suka dengan teguran. Ada pemimpin GLC yang ditegur, membalas melalui perantara - sampai ke telinga saya - "Habaq kat dia jangan dok kacau GLC, dia jaga politik sudahlah... dia tu Setiausaha Politik, bukan jaga GLC pun, kerja dia tak ada kena mengena dengan kita!" Lebih kurang begitu mafhumnya pimpinan GLC itu. Tidak cukup dengan itu, gara-gara tidak dapat menerima teguran, dia mengadu kepada kawan lamanya yang mengenali saya supaya kawannya itu berjumpa bos saya dan meminta saya diberhentikan - alasannya - saya tidak membela pegawai sepertinya bila menerima aduan orang ramai.
.
Apa yang menyebabkan dia ditegur, dan bagaimana saya menegur? Berat tangan menulis, berat lagi amanah digalas. Siapa saja yang berurusan dengan pimpinan GLC itu akan berakhir dengan masalah. Sejak dua tahun lebih, belum ada satupun projek 'dibawah tangannya' yang beroperasi dengan sempurna. Ada satu projek berakhir dengan aduan salah laku...orang datang mengadu siap dengan dokumen dan gambar. Kalau saya tak selesaikan, mereka akan mengadu kepada pihak berkuasa. Mereka tidak menuduh dia menyeleweng, tapi rakan kongsi yang dipilihnya mungkin salah urus, tidak jujur kepadanya yang tiada pengalaman dalam urusan itu. Ada juga yang datang mengadu dia suka mencantas hasil usaha orang untuk jadikan hasil usahanya, gara-gara dia tak pandai memulakan usaha. Apa saja yang lintas didepannya, dia akan 'sebat'. Bila orang asal itu terpinggir, projek itu juga terhenti. Sebab itulah, syarikat yang dipimpinnya tidak produktif sejak dua tahun lalu. Pembantu-pembantunya juga tiada pengalaman, dan ada orang dakwa belagak dan sombong, tapi kerja tak jalan.
.
Sayapun memanggilnya meminta penjelasan. Mohon diselesaikan dengan baik, adakan perbincangan, jangan ada yang teraniaya, biar orang selesa berurusan dengan kita, saya minta dia jawab fakta kes yang dibentangkan. Katanya kepada saya... 'depa tu yang tak betoi, bapak **** pun saya tak heran, biarlah depa pi mengadu, saya akan lawan.
.
Tup-tup lepas itu, dia pula mendakwa kakitangannya membocorkan rahsia syarikat kepada saya. Buat pertuduhan dan domestic enquiry kepada kakitangannya sendiri. Saya termenung sendiri. Inikah gaya pengurusan sebuah syarikat yang diamanahkan oleh rakyat? Patutlah projek tak jalan, asyik cari gadoh dan menyalahkan orang.
.
Lepas kes itu, siapa saja yang datang berurusan dengannya, dia akan bercerita pasal saya. 'Mengganggu kerjanya' katanya. Kenapa ada anggapan itu dalam kepalanya? Apakah saya tidak boleh bersuara untuk memastikan tiada kesan negatif kepada politik yang terhasil dari kelembapan GLC? Kenapa mereka tak fokuskan supaya tirai 2010 ini ditutup dengan satu projek berjalan dengan baik. Tak perlulah menyalahkan orang itu dan orang ini. Amanah sudah ditangan, jangan cari gaduh dengan sesiapapun. Moga gaji yang diterima adalah hasil usaha waktu kita mengepalai syarikat, bukan mengharapkan projek lama dari zaman lampau! Buktikan sesuatu! Rakyat menunggu!
.
Ada pimpinan GLC yang sejak awal lagi memulakan kerjayanya di syarikat itu, masih mengamalkan sikap seperti yang diasuh oleh pimpinan politik zaman lampau (sebelum Mac 2008). Dia buat macam orang tak tahu apa dia buat! Polisi sifar rasuah, belanja berhemah dan 'bawa pulang duit halal' macam tak masuk ke kepala. Polisi itu macam untuk orang politik saja, pegawai tak ada kena mengena! Jangan ada sikap ini pada pegawai yang dilantik selepas Mac 2008 sudahlah!
.
Bersambung...............

Respon Pembaca Di Blog NOBISHA Tentang MB Kedah

15 Responses to “UMNO, PAS & MENTERI BESAR KEDAH”
Saya tidak bermaksud apa-apa bila membuat keputusan copy & paste komen-komen di blog Nobisha ke blog saya...hanya untuk tatapan dan renungan saya sendiri... apa yang baik dan buruk tentang pandangan orang kepada pemimpin kita (bos saya)... yang baik buat teladan, yang buruk jadikan sempadan...saya belum siapkan komen saya sendiri ttg tulisan ini... tapi komen-komen di bawah mungkin juga mewakili sebahagian pandangan saya.
syed husin mohamad says:
16/10/2010 at 3:41 pm
Sdr,
1/ Dato Seri Azizan nampaknya jelas matlamat beliau. Strategi pengurusan membina sokongan semua pihak. Bukankah beliau memberi keutamaan pada yang utama, mendahulu yang wajar didahulukan.
2/ Ramai suka beretorik , Tidak kisah jika kalah perang ( war) asalkan menang perlawanan ( battle) . Ungkapan sesuai dengan cerita Pak Kadok. Dato seri Azizan inginkan menang peperangan walaupun nampak kalah perlawanan. ( lose the battle but win the war) .
3/ Lebih utama beliau menunjukkan teladan pengurusan “islamik”, yang boleh membawa kepercayaan semua orang. Mendahulukan prinsip bukan ” rites and ritual” dan juga hukuman.

Fauzi Shaffie says:
16/10/2010 at 3:46 pm
Secara peribadi, Ustaz Azizan ‘has nothing to lose’. Jadi, bila beliau bertindak positif dalam pentadbiran, dia untung dunia dan akhirat. Beliau ‘tidak berhutang’ dengan PAS negeri kerana beliau naik jadi Pesuruhjaya dan kemudiaannya sebagai MB bukan melalui ‘hard politic’.

hakinen says:
16/10/2010 at 4:01 pm
sesiapa pun yang memerintah ..ia patut focus kepada pentabiran..kerana sikap menteri besar azizan boleh menutralkan kembali perpaduan didalam masyarakat ..isu2 yang remeh bukan agendanya ..ia lebih kepada keselesaan rakyat dimana kedua parti yg bertelagah boleh menerima beliau …

nasarudin says:
16/10/2010 at 4:52 pm
YAB Ustaz Azizan bertindak bijak dengan mengambil iktibar apa yang berlaku kepada PAS Terengganu semasa mentadbir negeri tersebut. Pendekatan populis hanya akan menjadi senjata makan tuan. Adalah perlu diingat bahawa tiada parti yang akan menang hanya dengan sokongan ahli parti mereka sahaja. Mana-mana parti perlu menarik seberapa ramai pengundi tanpa parti bagi meraih sokongan dalam pilihanraya. Dapat menarik sedikit peratusan ahli parti lawan bagi mengundi mereka adalah bonus untuk mereka.Justeru itu pendekatan mesra kepada semua pihak perlu diamalkan oleh setiap pemimpin selagi mana ia tidak bercanggah dengan dasar parti masing-masing.

Pengali Kubur says:
16/10/2010 at 8:31 pm
Bagi saya Azizan ni sedang membawa perjuangan PAS kearah dimensi yang lain bertentangan dengan identiti pAS .Dimensi yang semakin jauh dari islam.Dia tidak ambil kesah dengan Musuh Parti yang senentiasa memasang jerat untuk jatuhkan keseluruhan pemerentah PAS yang selama ni berjuang bermati matian sejak ianya di tubuhkan.Perkara maksiat yang sedang belaku, dalam negeri langsung tak jadi hal pada beliau sedangkan ini Parti Islam.Cara dia laksanakan macam ikut telunjuk UMNO dan ini telah meletakan PAS dalam resiko yang tinggi untuk kalah apabila Rakyat tidak nampak apa apa perubaan dalam kerajaan.Rakyat mengharapkan sekurang kurangnya mengikut contoh kelantan.Tapi sikap Azizan yang degil dan ,sombong bongkak pantang dengar nasihat yang bertentangan dengan cita cita beliau.sebab tu UMNO suka padanya sebab dia mengamalkan sikap UMNO.Nampak sangat caranya ialah perjuangan untuk menang dan bukan untuk laksanakan.Menifesto dah tinggal nama cuma tak ada kes Rasuah yang serious.Kesempatan inilah yang di ambil oleh pihak musuh untuk menembusi pentabiran kerajaan dan Parti hingga boleh mencorak serta mencaturkan Politik dalaman parti.Pekara perkara yang melibatkakan syariat seolah olah remeh bagi beliau.Malah Aklaknya langsong bukan sebagai mana mana pemimpin gerakan islam di dunia ini mau pun sejarah PAS.Kesilapan ini saya letak pada PAS pusat kerana telalu cepat melantik orang seperti beliau.Azizan tidak pernah melakukan apa apa pengorbanan besar dalam perjuangan seperti pemimpin lain yang terdahulu pernah lakukan.Kejadian peristiwa Memali pun beliau tiada tahu perkara yang sebenar.Dari seorang pensyarah setelah selesa dapat Pencen baru beliau berani aktif dalam PAS.Ini yang mencurigi ahli malah apabila aklaknya yang sangat terok dalam memimpin keluarganya pun sudah menampakan bahawa azizan ni tidak mempuyai rekord peribadi yang baik tidak sesuai sebagai pimpinan Jemaah.Ramai Ahli PAS kedah tidak tahu banyak hal azizan melainkan orang yang membawa serta mempelayanya masuk dalam PAS tahu semua cerita mengenainaya.Sekarang orang yang telibat berasa sungguh menyesal cara beliau amat bertentangan dengan cara yang di ajar oleh AlMarhom Ustaz Fadzil Nor ia itu pimpin dengan Aklak yang baik dan senentiasa lakukan Amal Makruf nahi munkar ini telah menjadi budaya dalam PAS selama ini sesuai sebagai Parti Islam Perinsip Ahli terhadap UMNO amat mudah tidkan akan pernah percaya pada UMNO sampai bila bila sebab PAS pernah di terajang keluar Dari BN dulu.Matlamat UMNO dan PAS beza langit dengan bumi mana munkin Pas secara perinsip boleh memberi muka pada UMNO.Inikan Pulak Azizan yang ingin mengubah tren ini sudah tentu ada pihak yang akan m,emberontak atas dasar amal makruf nahi mungkar.

Tweets that mention UMNO, PAS & MENTERI BESAR KEDAH « -- Topsy.com says:
16/10/2010 at 10:52 pm
[...] This post was mentioned on Twitter by Aimi Arina, Berita Malaysia News. Berita Malaysia News said: UMNO, PAS & MENTERI BESAR KEDAH: Sejak PRU12, politik Kedah nampak sejuk. Saya tak kata sejuk, saya kata nampak se… http://bit.ly/cVoZsr [...]

azman says:
16/10/2010 at 11:55 pm
Assalamualaikum sdr Nobisha

Jika dilihat dari caranya yang sederhana menampakkan beliau berusaha untuk tidak terikut ikut cara kepimpinan Pas Kelantan dan Selangor, dan lagipon orang UMNO Kedah tidaklah begitu memusuhinya, hanya kurang pengalaman mentadbir sahaja yang membuatkan beliau nampak seolah olah tidak berdaya untuk melakukan pembangunan.

Jika UMNO/BN tak mampu untuk berjihad, jawabnya kerajaan Pas akan bertahan.

abu says:
17/10/2010 at 1:21 pm
Inilah dia gaya penulisan dalam melaga-lagakan ahli2 PAS Kedah.

NOBISHA : Komen saudara adalah satu contoh fanatik yang perlu dibetulkan.

Ismail N says:
17/10/2010 at 3:11 pm
Membaca tulisan tuan membuatkan saya tertanya-tanya bagaimana agaknya politik di Kedah skrg kalau Nizar (Perak) dan bukannya Dato’ Seri Azizan yg menjadi menteri besar Kedah.:D. Panas atau sejuk?

mamat says:
18/10/2010 at 3:58 pm
Agaknya itulah bakal nasib Azizan yang dipuja oleh Umno tu dan dibenci oleh Umno.

NOBISHA : Benci tapi rindu? hehe

pemerhati says:
19/10/2010 at 11:56 am
Dato’ Seri Azizan adalah Menteri Besar Kedah yang pertama daripada parti politik selain dari UMNO. Beliau adalah pemegang sarjana Al-Azhar University dan University of Kent, Canterbury. Azizan adalah pemimpin yang pandai menyesuaikan diri dalam pelbagai keadaan. Beliau tidak lagi terikat dengan pakaian jubah dan serban sepanjang masa. Sebaliknya cara berpakaiannya itu adalah bersesuaian dengan majlis yang dihadirinya. Hubungan beliau dengan rakyat adalah begitu akrab sekali tanpa mengira bangsa samada Melayu, Cina, India atau Siam. Kemenangan Pakatan Rakyat dalam Pilihanraya Kecil Bukit Selambau tempoh hari membuktikan bahawa kewibawaan dan kepimpinan Azizan telah didukung oleh majoriti pengundi di Kedah.

Beliau tidak menghiraukan nasihat barisan kepimpinan negeri yang tidak percaya dengan kata kata kebanyakan pegawai kerajaan UMNO yang bertungkus lumus mensabotajkan kerajaan disetiap ruang, sudut dan penjuru. Azizan juga pandai untuk menjadikan musuh politik iaitu Umno sebagai rakan. Mana-mana jawatan atas tiket politik di negeri Kedah yang dilantik oleh Umno sebelum tersungkur pada 2008 dikekalkan oleh beliau tanpa membuang begitu sahaja sehinggalah kontrak mereka tamat. Azizan benar benar berusaha mengenali pegawai kerajaan yang di terajuinya dan oleh kerana itu barangkali akan bertahan lama menerajui kerajaan PAS. Kerana pendekatan beliau yang sedemikian, pada pemerhatian saya, kini lebih 80 peratus pegawai kerajaan adalah menyokong PAS.

Sikap beliau adalah adalah bertentangan dan amat berbeza sekali dengan pemerintahan Tun Dr Mahathir. Mahathir melihat hanya dirinya saja yang betul. Kalau dia sudah tidak suka kepada seseorang dia akan benci selamanya. Sejuring kebaikan orang itu tidak akan diingat dan dikenang lagi. Inilah kekerasan yang membatu dalam diri Tun Mahathir. Tiga manusia yang menjadi sasaran Mahathir kerana dendam kesumatnya tidak pernah ada tara dalam hal ini. Pertama Tengku Razaleigh Hamzah kedua, Anwar Ibrahim dan ketiga Abdullah Ahmad Badawi.

Dendam dan bencinya kepada Tengku Razaleigh tidak pernah habis. Tidak ada yang baik padanya bagi Tengku Razaleigh walaupun Tengku Razaleigh melakukan apa saja kebaikan bersama dengannya. Puncanya ialah kerana Tengku Razaleigh menentanngya dalam tahun 1987 kerana tidak dapat menerima dasar dan pendekatan beliau sebagai PM. Penentangan yang membawa dia hampir tewas itu menjadikan ia berdendam terus.

Demikian juga terhadap Anwar Ibrahim. Serangan beliau tidak pernah reda ke atas Anwar. Dendam dan marahnya mengatasi pertimbangan lain, Semacam Mahathir tidak ada perikemanusiaan dan petunjuk agama dalam menentang Anwar. Mahathir tidak akan mengakui apa saja kesilapannya. Beliau masih beranggapan tindakan mendakwa Anwar lebih 10 tahun lalu tepat dan berasaskan fakta dan bukti katanya. Dia juga menolak yang pendakwaan itu satu konspirasi politik. Inilah Mahathir bercakap seolah-olah 28 juta rakyat Malaysia semuanya buta, bisu dan pekak untuk memahami dan menilai sandiwara politik dalam mempertahankan kuasa dan kedudukannya. Sejarah telah menunjukkan bagaimana Mahathir menguasai dan berkuasa ke atas hakim. Di zamanya lima hakim Mahkamah Tinggi termasuk Ketua Hakim Negara dipecat. Apakah ini sudah dilupai oleh rakyat dikampung dan dibandar?

Bagaimana pula dengan Tun Abdullah Badawi? Setiap kali Mahathir melakukan tindakan Umno dan negara huruhara. Tahun 1987 bila beliau menubuhkan UMNO Baru dan menafikan Razaleigh masuk sebagai ahli, menyebabkan wujud Semangat 46 dan Umno berpecah. Implikasi dari dendam itu Kelantan jatuh ke tangan Pas sampai kini sukar untuk diambil alih. 1997 beliau pecat dan sumbat Anwar ke dalam penjara bukankah menghuruharakan Umno dan negara. Akibat dari itu BN kehilangan kuasa majoriti 2/3 di parlimen dan empat buat negeri. Siapakah yang menjadi punca dan angkara? Mahathir tidak pernah mencermin dirinya dan tetap merasakan hebat. Kelemahan BN dan Umno itu tetap diletakkan atas bahu orang lain. Dia telah menyalahkan 100 % kepada Abdullah Badawi.

RazakAli says:
19/10/2010 at 6:37 pm
Sdr Nobisha dan pembaca,

1. Seorang pemimpin tidak mungkin dapat memuaskan hati semua pihak. Apatahlagi jika kumpulan itu ada kepentingan tertentu. Penyokong PAS juga manusia biasa yang tidak lepas daripada ujian yg tidak puashati kepada pemimpin pilihan parti mereka.

2. Yang lebih penting dalam kepimpinan Ustad Azizan ialah jawapan beberapa soalan. Adakah beliau zalim dan menzalimi rakyat?. Adakah belia tidak akur kepada perintah-perintah tuhan?. Jika jawapannya tidak maka kita perlu mengikut kepimpinannya kerana beliau adalah MB utk semua orang Kedah tidak kira PAS, UMNO, DAP, PKR dsbnya.

Dalam sesuatu perkara kalau kita asyik mengikut kata orang maka tidak akan ada penyelesaiannya. Teruskan MB dengan stail dan cara kepimpinan tersendiri.

TQ

khairul says:
20/10/2010 at 7:44 pm
orang Pas yang tak sokong Ustaz Azizan pasai hal remeh temeh tu senang kata geng penyokong yang bodo kalau nak pemerintahan macam kelantan p la dok Kelantan kalau nak dok Kedah kena terima la cara Kedah cara Ustaz Azizan.

hafez says:
21/10/2010 at 9:39 am
Kepada ‘Pemerhati’,
Saya merasakan apa yang saudara komen adalah ‘copy and paste’ tulisan saudara Mohd. Sayuti Omar (MSO). Walaupun mungkin saudara sependapat dengan beliau, seharusnya saudara memberikan kredit kepada beliau. Bukanlah seperti ianya hasil kajian dan idea tulisan saudara sendiri. Kecualilah saudara Pemerhati adalah MSO. Sekadar pandangan ikhlas dari saya.

anak muda says:
23/10/2010 at 7:27 am
tuan nobisha jangan lupa melihat negeri yg lain juga, kat johor pun nampak sejuk juga, maksud saya nampak sejuk kat luar tapi kat dalam lain ceritanya. jangan umno dapat kedah, negeri johor pulak yg hilang satu lagi. itu sebab saya hairan dengan kata2 seorang pemimpin kanan pemuda umno johor yg mahu datuk najib tidak mengadakan pilihan raya pada waktu terdekat ini. sama ada ia rasa terlalu awal atau merasakan sebaliknya. saya orang johor dan tinggal di johor, hanya orang johor saja yg tahu apa yg sejuk dan apa yg panas di johor ini. lebih2 lagi kalau ditakdirkan tuhan kemungkinan malaysia bakal mendapat PM dari negeri johor, dulu semasa pru ke 13 bekas PM dari pulau pinang.

Leave a Reply

Saturday, October 23, 2010

Fesyen Rosmah... Apa kata Dr Asri

22 October 2010
Kenyataan Media Ust. Asri berkenaan Islamic Fashion Festival Rosmah



Kenyataan Dr Mohd Asri Zainul Abidin
Mengenai Islamic Fashion Festival (IFF)


Saya berada di Qatar ketika ini. Pihak media bertalu-talu menghubungi saya bertanya pendapat tentang hal ini. Maka, saya ingin menyebut secara ringkas beberapa perkara berikut;

1. Berdasarkan apa yang ditonjol, jelas bahawa mengaitkan fesyen-fesyen tersebut dengan Islam adalah satu penghinaan. Sama sekali ia tidak islamik. Penganjur amat salah jika menyangka Islamic design dan Islamic fashion hanya berkaitan dengan penonjolan tulisan yang berunsur Islamik tanpa memahami soal etika dan hukum-hakam syarak.

2. IFF boleh memberikan gambaran salah yang serius mengenai pakaian dalam Islam. Ia juga melambang kecelaruan fikiran mereka yang terlibat.

3. Islam tidak menghalang fesyen untuk wanita, tetapi mesti dengan prinsip dan etika yang tersendiri. Penganjuran fesyen pakaian itu tidak salah, tetapi konsep dan pengisiannya IFF itu salah disebabkan tidak memahami prinsip dan etika dalam hal ini.

4. Mereka yang terlibat hendaklah memohon maaf kepada umat Islam dan mengisytiharkan kepada awam bahawa yang dianjurkan itu bukanlah ‘Islamik’.

5. Bahaya untuk isteri pemimpin utama negara Islam terlibat dengan hal-hal yang seperti ini. Ia akan memberikan mesej Islam yang salah kepada dunia, apatah lagi Malaysia dianggap salah sebuah negara Islam yang penting.

6. Kepimpinan negara akan rosak jika isteri-isteri pemimpin utama ini cuba menonjolkan diri sehingga tidak teliti dan tidak lagi memikir buruk baik sesuatu tindakan. Perbuatan seperti ini akan merosakkan kepimpinan sesebuah negara yang majoritinya muslim.

7. Saya mencadangkan kepada mereka yang berminat menganjurkan pertunjukan ‘Islamic fashion’ mewujudkan penasihat syariah terlebih dahulu. Mereka boleh menjemput ilmuwan yang lebih terbuka dan fleksibel tetapi mengikut prinsip-prinsip umum syarak.

-Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Doha, Qatar

Thursday, October 21, 2010

Nobisha Menulis tentang MB Kedah....

20 October 2010
Umno, PAS Dan Menteri MB Kedah


Oleh Nobisha

Sejak PRU12, politik Kedah nampak sejuk. Saya tak kata sejuk, saya kata nampak sejuk. Sekurang-kurangnya itu yang orang nampak. Betul sejuk atau tidak, kena tanya orang politik Kedah.

Sebelum ini, sudah dengar khabar bahawa Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Azizan Abd Razak disukai oleh rakyat dan orang UMNO di negeri itu. Apakah sebabnya, saya tak pasti. Namun, tak ramai orang Kedah yang bercakap buruk mengenai beliau.

Bagaimanapun, desas-desus yang sampai ke telinga saya mengatakan beliau tidak disukai oleh sesetengah orang PAS. Akhirnya desas-desus itu terbukti apabila kepimpinan PAS Pendang meletakkan jawatan. Beberapa hari kemudian, bekas-bekas pemimpin Pemuda PAS membuat demonstrasi memprotes kenaikan tarif air di negeri itu. Saya menonton YouTube, melihat bagaimana mereka “berebut” mikrofon untuk bercakap!
Sebelum ini, seorang bekas wakil rakyat PAS menceritakan kepada saya betapa orang PAS melihat pendekatan Azizan tidak cukup Islamik; berbanding Dato’ Nik Aziz Nik Mat.

Kata bekas wakil rakyat ini, ada orang PAS mencadangkan supaya Azizan tidak membenarkan bazar Ramadhan dibuka sebelum jam 3 petang. Katanya, Azizan menjawab, “Hampa dok kira bazar Ramadhan, nu yang tak posa langsung macam mana?”

Orang PAS yang selama ini suka retorik perjuangan dan perlambangan Islam tidak dapat menerima cara Azizan. Selama ini pun, kebanyakan protes PAS kepada kerajaan Barisan Nasional adalah dalam isu-isu sebegini. Maka, apabila Azizan tidak mahu menuruti politik retorik dan perlambangan ini, maka mereka memprotes.

Bagi sesetengah orang PAS, mereka tidak dapat melihat usaha Azizan membina pentadbiran kerajaan yang bersih, cekap dan amanah. Mereka juga gagal melihat bagaimana Azizan cuba untuk mengambil pendekatan politik muafakat dan memastikan semua orang berasa selesa berada di bawah pentadbiran beliau.

Pendekatan Azizan juga digambarkan oleh sikap Tuanku Sultan Kedah. Sewaktu Hari Keputeraan Tuanku Sultan Kedah pada tahun lepas, baginda menganugerahkan bintang kebesaran dan pingat kepada kedua-dua belah pagar politik. Pemimpin UMNO dan PAS Kedah menerima anugerah-anugerah tersebut. Hubungan di antara Tuanku Sultan Kedah dan Menteri Besar cukup rapat.

Beberapa orang pemimpin PAS Kedah yang saya temui bersetuju dengan pemerhatian ini. Kata mereka, sesetengah orang PAS ingin mengambil pendekatan populis. Ada yang mencadangkan agar Azizan menutup sebuah atau dua buah kedai nombor ekor atau kedai arak untuk melonjakkan namanya di mata sesetengah penyokong PAS. Namun, Azizan tidak berbuat begitu.

Seorang pemimpin PAS Kedah menyebut bagaimana sekiranya diberi pilihan, seorang penceramah popular PAS (saya tak mahu menyebutkan nama) akan memilih Lim Guan Eng; dan bukannya Azizan sebagai Menteri Besar. Analogi ini mungkin agak keterlaluan; namun saya fikir itu menggambarkan sikap sesetengah orang PAS terhadap beliau.

Pendekatan Azizan yang mengamalkan politik muafakat ini menyukarkan UMNO di negeri itu. Sebaik saja Azizan mengambilalih jawatan Menteri Besar Kedah, banyak dewan-dewan orang ramai dicatkan “Dewan UMNO.”

Sebabnya mudah, selama ini Ketua UMNO Cawangan yang juga Pengerusi JKKK memegang kunci dewan tersebut. Mungkin kerana tidak mahu memberikan balik dewan itu kepada kerajaan negeri, maka adalah Hamba Allah yang mengarahkan untuk berbuat demikian.

Azizan buat tak kisah saja. Siapa nak pegang kunci “Dewan UMNO”, peganglah. Dia nak fokus kepada agenda yang lebih besar. Beberapa minggu lalu, saya bertemu dengan salah seorang pemegang kunci “Dewan UMNO” ini, dan bertanya soalan, “Siapakah kita nak ganti sebagai Menteri Besar Kedah selepas pilihanraya umum nanti?”

Dengan cepat dia menjawab, “Hawat, Ustaz Azizan ada masalah ker?”

Saya hanya diam apabila mendengar soalan itu dikemukakan oleh Ketua UMNO Cawangan. Saya tak tahu nak respon macam mana, tetapi saya cukup faham apakah yang dimaksudkannya.

Saya tak pasti berapa lamakah Azizan akan dapat bertahan. Bagaimanapun, sekiranya Azizan jatuh, ia bukan dijatuhkan oleh orang UMNO, tetapi oleh penyokong PAS sendiri!

http://nobisha.com/home

Saturday, October 16, 2010

Bajet 2011 - Kita Tunggu Lelehan Nikmatnya Kepada Rakyat

Bajet ini adalah bajet kerajaan, bukan bajet rumahtangga kita - maka, duit menimbun yang diumumkan itu bukan dalam poket kita, tapi dalam kantung kerajaan... turunnya nanti macam hujan gerimis, pakat kena sorang sikit. Kena kot mana, belum tentu...silap-silap kita tak basah langsung walaupun setengah orang yang ada dalam 'line' tu basah kuyup. JKKK dan JKKKP mungkin juga terasa sebab dapat elaun lebih...naik jadi RM800. Begitu juga Tuan-tuan Imam.
.
Gaji? Gaji kita banyak tu juga... naik ikut standardnya lah! Tetapi kita kena tahu, bajet ini menuju matlamat 'Negara Berpendapatan Tinggi' macam Singapura, macam Australia, macam United Kingdom. Di Australia, gaji minimum pekerja biasa restoren ialah AUD18 sejam, dibayar seminggu sekali, dapatlah lebih kurang AUD400 seminggu bekerja. Depa tak kerja 'marathon' macam pak guard-pak guard kita sampai dua belas jam.
.
Waktu malam adalah waktu rehat, kedai-kedai tutup jam 5 petang. Depa duduk rehat dirumah bersama family. Depa jarang kira gaji ikut bulan...semuanya dikira ikut minggu. Majikan kena bayar harga ini kepada pekerjanya, kalau tidak kena tindakan. Tapi, ada juga yang tak ikut, terutama yang menggaji orang asia dari China.
.
Seperti pendapatan rakyatnya, taraf hidup mereka tinggi, setinggi peraturan, disiplin dan mentaliti. Peraturan dan undang-undang ditaati, itulah yang mengatur hidup semua orang. Walaupun melanggar peraturan melintas jalan, orang pandang serong dan jengkel. Di persimpangan lampu isyarat dalam bandar, kereta mereka memecut laju kerana semua pemandu tahu, orang tak akan melintas kalau lampu hijau (tanda boleh melintas) belum menyala. Kalau di tempat kita, ramailah orang melambung dirempuh kereta saban hari, ramai jugalah pemandu dipukul orang!
.
Peraturan tidak dikompromi, kalau merokok dalam bilik hotel, didenda AUD50. Kalau degil juga, boleh kena sampai AUD270. Kena bayar waktu check-out... kalau engkar, polis mai ambik wak pi. Denda itu dikira berdasarkan kos untuk menggaji pekerja mencuci bilik itu hingga hilang bau rokok, dan tempoh masa bilik itu tak dapat disewakan kepada orang lain! Dahsyat! Tak payahlah nak 'pi buat kira' dengan depa... jolok-jolok ...Sorry! Kawan saya biasa kena. Kalau di tempat kita?
.
Penduduk asli Australia dibayar elaun khas AUD300 seminggu, tanpa bekerja. Cukup untuk makan pakai (dan mabuk-mabuk). Rumah disediakan kerajaan. Sama seperti penduduk lain yang tak berumah, kerajaan tolong bina, bayar ikut kemampuan. Hah! Jangan bayangkan rumah PPRT atau flat Paya Nahu... bayangkan rumah sesebuah yang berharga RM70-90 ribu di tempat kita. Keutamaan diberi kepada warga tua dan pesara...wajib ada rumah.
.
Setinggi pendapatan, setinggi itulah kos hidup...setinggi itu juga cukai dan harga barangan. Bagi rakyat biasa, semua orang hampir sama, tak terlalu kaya, tak pula miskin... kalau yang betul-betul kaya, bisnes mereka menjangkau internasional, punya ladang ribuan hektar atau taukey kasino atas kapal mewah...atau mereka memang sudah kaya waktu berhijrah ke sana. Kaya pula atas usaha titik peluh. Ahli Parlimen dibayar AUD200 ribu setahun, dan mereka tak boleh kerja lain, meniaga dilarang!
.
Kita?... Kita masih jauh ke tahap itu. Buruknya mentaliti dan sikap orang kita bermula dari atas...Yang kaya di tempat kita adalah orang politik yang memegang kuasa. Orang kita berpolitik untuk meniaga! Sekelian kontrak kerajaan, permit dan lesen diatur untuk kroni yang akan menaja kempen politik mereka. Termasuk yang mewah ialah isteri-isteri Menteri dan Perdana Menteri. Sekali rumah dimasuki pencuri, barang kemas isteri yang dikebas bernilai RM300 ribu. Habis kontrak di kementerian suaminya dikawal macam dia punya.
.
Yang kaya lagi ialah orang yang boleh 'beli'undang-undang dan peraturan dan sekali dengan penguatkuasanya. Yang kaya lagi, beli mahkamah dan hakim-hakim. Yang dapat projek kerajaan RM4 bilion, adjust sampai RM12 bilion. Yang dapat projek stadium, buat ala kadar untuk sekali pakai, lepas tu runtuh... bagai lampin bayi. Ramailah yang kaya dan dikayakan untuk menjana peluang pekerjaan untuk orang ramai macam taikun-taikun besar yang rapat dengan PM dulu dan sekarang... tup-tup syarikatnya dijual kepada orang lain, dan dia lari pi luar negeri. Pinjaman bank tak dibayar.. tak apa, kerajaan buat Dana Harta dan khazanah Nasional...tolong bayarkan!
.
Budaya ini menular ke semua peringkat... sesetengah pegawai-pegawai tinggi kerajaan kaya raya, ada ladang ribuan ekar, kena naik helikopter. Ketua pencegah rasuah pun kena tuduh rasuah. Yang jaga sempadan supaya jangan sampai ada yang bolos masuk, pun kena cekup kerana rasuah, sehari boleh dapat RM3 ribu.
.
Kedudukan di kerusi pegawai itu pun guna untuk bisness juga. Bisnessman kena rapat dengan pegawai, kena ada peruntukan khas syarikat untuk entertainment... puluhan ribu untuk golf dan karaoke. Seorang kontraktor pegang 30 lesen, dapatlah kerja kat lesen mana pun, dia juga yang punya. Pemilik sebenar lesen itu dapat komisyen seribu dua, pemegangnya juga yang kaya. Sampai ke pegawai-pegawai rendah, nak mintak tanah atau kuari pasir, kena tukaq tayar kereta sampailah repair peti sejuk di rumahnya. Dapat ka tidak, belum tentu... kena ejas tempat lain pulak!...Alahaiiii!!!
.
Terlalu banyak kepentingan diri dan kelompok untuk dijaga dalam negara kita. Terlalu banyak penapis rapat dan jarang yang terpasang dengan sendirinya untuk sampai kepada rakyat. Duit RM212 bilion tu belum tentu berapa yang betul-betul bermanfaat dan sampai kepada rakyat. Kalaulah mentaliti dan senario ini tidak berubah, jauh lagilah belanjawan yang dibentang itu mampu membina 'Negara Berpendapatan Tinggi' di tempat kita. Ia bermula dengan perubahan mentaliti, sikap dan cara hidup secara total dan holistik, mencakupi semua orang. Kita pakat-pakat tunggulah tengok... mulakan daripada diri kita sendiri! Pembentang (pembaca buku) belanjawan dan yang berbaris dibelakangnya tu, boleh berubah ka??
.

Friday, October 15, 2010

Akhbar Nyamuk 2 - Angkara siapa?

Tup-tup, hari ni ada dua naskah akhbar nyamuk melayang ada atas meja, kata PA saya, dapat melalui pos. Tajuknya "Kita Sejahtera" ... kertasnya jenis mahal.. colourfull...tentulah yang buat ni berduit dan berdana besar, siap pos lagi! Satu saiz A4, satu saiz A3.
.
Biasalah, jenih yang mai melayang tak bertuan ni - macam hantu raya- kerjanya merosakkan orang, memfitnah, memimpin kepada kehancuran! Tapi yang ni jenih terdidik sikit, tuannya mungkin spesis cerdik-cerdik, tapi tidak dapat mengelak dari memfitnah dan menuduh semberono.
.
Akhbar hantu raya ni sedaya-upaya menyembunyikan "jarum yang mengepalai benang"..tetapi dari penyembunyian itulah saya dapat rasakan tikaman jarum yang makin tumpul dan bengkok itu. Ini adalah manifestasi dari pergolakan dalaman yang berlarutan sekian lama, cubaan menutup kebocoran kumpulan masing-masing di zaman lampau.
.
Akhbar melayang kedua ini bukan kerja orang politik, bukan PAS, bukan UMNO, PKR maupun DAP. Ia hasil tangan individu dan kumpulan yang terbina dari kepompong politik lama, lalu cuba mengibas debu dan mengikis daki, tetapi tersadung lingkaran politik semasa di saat cuba bertatih terbang!
.
Hepotesis awal saya ialah, sikap dan tindak tanduk orang politik di zaman sebelum jatuh tersungkur pada 2008, telah membina kalangan pengikut-pengikut yang turut bersilat mengikut rentak politik sumbang pemimpin-pemimpin waktu itu. Politik dulu berasaskan peluang dan ruang untuk harta dan kuasa. Seikhlas mana orang politik BN/UMNO waktu itu mentadbir harta dan kuasa, seikhlas itulah para pengikut mereka. Serakus mana pemimpin, serakus itu juga pengikut! Kerakusan itulah yang menyungkurkan UMNO/BN, kerakusan jugalah yang melahirkan hantu raya waktu ini.
.
Pesanan saya kepada sekelian pembela hantu raya, baik dari spesis apapun, lambat laun, hantu raya itu dibotolkan juga. Saat itu, pembelanya akan meraung meminta tolong! Rakyat Kedah tidak memerlukan 'kemajuan' jenis ini... jangan jadi 'racun' dalam pembinaan masyarakat bertamaddun... yang sudah tu ..sudahlahhhh!
.
Nota: Saya akan cuba jawab tuduhan-tuduhan kepada MB dan PAS dalam akhbar nyamuk itu, menyingkap fakta dan hakikat, biar pahit biar kelat...kerana kita semua hanya memerlukan penawar bernama KEBENARAN!
.

Alahai...banyaknya surat khabaq nyamuk melayang...

Minggu sudah, ada satu risalah surat khabaq nyamuk diedarkan...sarat dengan fitnah kepada MB, menyerang pribadinya, menyelongkar rumah tangganya, menuduh pegawai-pegawainya...hah! termasuk saya?
.
Sebahagian kandungan risalah nyamuk itu diungkap sepatah demi sepatah oleh sdr Hj Najib Fahmi sewaktu ditemubual oleh wartawan RTM sewaktu demontrasi 7 orang di depan Wisma Darul Aman. Sebenarnya demo yang dirakam itu adalah lakonan semula, sebab RTM mai lambat. Biasalah RTM, depa selalu lambat dan lembab, termasuk lembab mengesan kebencian dan kemuakkan penonton dengan propaganda murahan yang selalu diulang tayang.
.
Group Hj Najib siap buat banner dari risalah nyamuk itu, membentang dan menjulangnya...padahal ia sarat dengan fitnah dan pembohongan, semuanya rekaan orang tersepit, kecewa, marah, kalah dan sakit jiwa. Eloklah dipadankan risalah itu dengan group depa... risalah itu patut dibakul sampahkan, depa patut 'diwadsakitjiwakan' saja.
.
Perihal demo itu, YB Nasir Koban Rotan telefon saya jam 2.30 pagi... katanya"Mana ada kerajaan yang penaik harga barang, orang demo cuma lapan orang... kalau kita demo "barang naik' di KL, Kuala Kedah saja paling kurang dua buah bas pi... maknanya depa tu ada maksud lain... bukan pasal tarif ayaq!"
.
Kata pulak Lah 46 dalam Sinar Harian dua tiga hari lepas itu..."kita memang tak penggil orang, kita demo jawatankuasa saja... kalau panggil tentu ramai!" Hah! Hah! Badut sungguh bekas UMNO dan Semangat 46 ni. Bila diulang tayang cara dia bagi statement hari tu pun, sah dia memang badut. Depa ni sebar sms suruh orang mai seminggu sebelum itu lagi... saya juga dapat sms itu. Pada 10/10/10 jam 10 pagi...sayangnya, yang mai tak sampai 10 orang! heh! tak panggil??
.
Saya rasa nak cabar depa buat semula demo tu, bawa mai 1000 orang sudahlah, campoq dengan UMNO sekali pun tak pa...saya nak buat kenduri pisang kat depa, kalau ada banyak tu! bawaklah sekelian bini-bini dan anak-anak! Amacam Pak Lah?
.
Saya nak peringat satu perkara saja... Fitnah ni lebih besar dosanya daripada membunuh! Kalau nak lawan secara anak jantan, cuba jatuhkan Ustaz Azizan dalam mesyuarat agong kawasan, lepas tu lawan dia dalam pilihanraya... itu baru cara orang berparti dan berorganisasi. Setahu saya, dua-dua cara ni depa ni dah buat, tapi tak menang-menang juga...sebab tu pilih cara bacoi tu, kan? Apa laaa.... buat malu keturunan saja.
.

Friday, October 8, 2010

Hutang Depa: Kita Bayar - Depa Dah lama Kaya

Akhbar Utusan Malaysia semalam menyiarkan ‘cakap-cakap kosong orang politik’ pemimpin UMNO Kedah yang menyerlahkan betapa singkatnya maklumat yang ada di kalangan pimpinan UMNO pertengahan. Cakap-cakap itu juga mengesahkan betapa bercelarunya ‘kesatuan’ di kalangan pimpinan UMNO Kedah, malah di peringkat nasional sekalipun. Banyak yang dibuat senyap-senyap di atas, hingga orang bawah yang cuba bercakap supaya nampak ‘pandai’ dan ‘bersunggguh-sungguh membela rakyat’ akan terperangkap dan memalukan diri dan parti.
.
Kenapa, Dato’ Seri Shafie Apdal, sebagai Pengerusi Perhubungan UMNO Kedah, seorang Menteri Kabinet dan memegang portfolio Pembangunan Luar Bandar tak memberikan sebarang komen atau respon tentang isu kenaikan tariff air di Kedah? Apa dia tak mau ambil pot membela rakyat yang Kedah yang ‘ditindas’ kerajaan Pakatan Rakyat? Apa dia sudah meluat dengan UMNO Kedah, atau UMNO Kedah tak suka dia?
.
Jawabnya… Kerana dia tahu, kenaikan tariff itu adalah kehendak dan arahan Kerajaan Persekutuan, dibincang diluluskan dalam mesyuarat kabinet. Malah, Pindaan Perlembagaan Persekutuan dan kelulusan Akta Industri Perkhidmatan Air (Water Services Industry Act – WSIA) (Akta 654 dab 655) di buat oleh Kerajaan barisan Nasional yang memerintah Negara ini pada waktu itu – tahun 2005 & 2006. Pindaan Perlenbagaan dan kelulusan Akta-akta inilah yang menyebabkan ¾ hak kerajaan negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia terhadap sumber dan perkhidmatan air negeri-negeri ‘ditakluk’ oleh Kerajaan Persekutuan.
.
Penaklukan ini berasaskan dua kehendak kerajaan persekutuan. Pertama memungut hutang yang menimbun sejak merdeka, kedua mengurangkan kuasa kerajaan negeri dalam sektor strategik dalam ekonomi, keselamatan, sosial dan politik. Penaklukan ini berlaku penuh strategik, seperti yang pernah dilakukan dalam sektor tanah dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT).
.
Sejak 2003, pemimpin kerajaan BN di Pusat mencaturkan pindaan perlembagaan yang terjelma pada 2005 dan diwartakan pada 2006. Kelulusan ini yang menjadi sebahagian perlembagaan telah membatalkan semua Enekmen negeri-negeri berkaitan bekalan air. Asasnya... mana-mana undang-undang (Akta / enekmen / Ordinan) yang menyalahi perlembagaan, adalah terbatal!
.
Kenapa berhutang melalui pinjaman daripada pusat? Selain menyelesaikan tanggungjawab asas kerajaan menyediakan bekalan air bersih, pinjaman juga menjamin pemimpin politik kerajaan peringkat negeri menentukan siapa yang mendapat kontrak membina loji, paip, rumah pam, tangki dan semua infrastruktur air. Projek-projek ini tidak melibatkan ribuan ringgit, tetapi bermula dengan jutaan. Sewaktu Syabas mengambil alih (penswastaan) bekalan air di Selangor, mereka memperuntukan modal 30 bilion. Itupun air di Selangor masih ‘berbunyi’ sampai sekarang.

Tarif dipaksa dinaikkan melalui Warta Kerajaan Persekutuan Jilid 54, No. 20, bertarikh 1 Oktober 2010, P.U. (A) 332 di bawah Tajuk Akta Industri Perkhidmatan Air 2006 bagi melaksanakan kuasa yang diberikan oleh Perenggan 84(2)(a) dan 179 (i) Akta 655, Menteri membuat peraturan-peraturan berikut:……………. Maka, berlakulah apa yang berlaku di Kedah. Bukan sahaja Kedah, seluruh negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia, tak ada yang dapat mengelak dari mematuhi Perlembagaan Persekutuan.Warta ini boleh dibeli di Percetakan Nasional Berhad, malah dibekalkan kepada Ahli-ahli Parlimen.

Kepada rakyat Kedah, ini bukan kehendak kerajaan negeri sekarang, ini angkara hutang menimbun yang ditinggalkan oleh BN selama 50 tahun memerintah Kedah yang sebahagiannya mendatangkan untung kepada sesetengah pemimpin waktu itu dan kroni mereka. Kitalah yang terpaksa membayarnya. Inilah kepandaian BN! Ini adalah arahan kerajaan pusat yang masih diperintah oleh gerombolan ini juga….. Kalau zaman dulu, orang berhutang ni anak dara pun kena bagi .... bersambung….
.
Esok: Air untuk rakyat Lawan Besi untuk Kroni… BN pilih besi!
p/s: Khabarnya SPRM dan mulakan siasatan...wait and see!
.

Monday, October 4, 2010

Tarif Air vs Kedaulatan hak Negeri-negeri

SENARIO

Sepanjang 50 tahun Barisan Nasional (BN) mentadbir Kedah (1957-2007), negeri ini dibebani hutang sebanyak RM2.4 bilion, yang mana RM1.7 bilion daripada jumlah itu adalah pinjaman daripada Kerajaan Persekutuan untuk membiayai perkhidmatan bekalan air . Setelah mengambil alih pemerintahan pada Mac 2008, kerajaan PR mendapati selain bebanan hutang yang sangat tinggi, infrastruktur dan perancangan perkhidmatan ini jauh ketinggalan di belakang keperluan semasa dan unjuran keperluan masa hadapan.
.
Hal ini berlaku kerana pihak Kerajaan Negeri waktu itu lebih cenderung membuat pinjaman daripada kerajaan persekutuan, berbanding memohon geran (yang menjadi hak rakyat Kedah yang juga rakyat Malaysia) gara-gara keinginan mereka menentukan projek-projek itu dapat diagihkan berdasarkan kepentingan politik mereka. Hal ini dapat dikesan dengan ketara dalam projek pembinaan loji air di Padang Sanai yang telah dibangkitkan dalam Sidang Dewan Undangan Negeri pada bulan Ogos 2010.
.
Kegagalan membayar balik pinjaman bekalan air dihadapi oleh semua kerajaan yang diperintah oleh BN, (dulu kini dan selamanya) melibatkan jumlah yang besar dan menjadi bebanan pula kepada kerajaan Pusat. Pihak Kerajaan Pusat dalam usaha memastikan hutang-hutang lapuk itu dibayar oleh semua kerajaan negeri, telah mengambil langkah ‘merampas secara halus’ hak yang telah diperuntukan dalam perlembagaan persekutuan sebagai hak kerajaan negeri iaitu sumber dan bekalan air. Perlembagaan Persekutuan telah dipinda untuk menjayakan langkah ini.
.
Keadaan lebih parah lagi apabila Kerajaan BN sebelum ini menswastakan beberapa sektor penting dalam perkhidmatan bekalan air kepada syarikat kroni mereka tanpa mengambilkira kepentingan rakyat dan negeri Kedah.
.
Pindaan Perlembagaan dan Pencerobohan Hak Kerajaan Negeri Terhadap Sumber Air: Fakta-Fakta Penting yang Perlu Rakyat Tahu.

Pindaan Perlembagaan berkaitan pengawalan sumber dan perkhidmatan bekalan air membawa kesan yang amat besar kepada negeri-negeri seluruh Semenanjung Malaysia. Sumber dan perkhidmatan air dipisahkan seperti berikut:

i) Sumber air – Kerajaan Negeri
ii) Perkhidmatan bekalan air – Kerajaan Pesekutuan
.
Pindaan ini melibatkan antara lain:

1. Akta Perkhidmatan Air Negara (Water Sevices Industry Act – WASIA) diluluskan di Parlimen Malaysia dan diwartakan pada 2006 telah membawa kepada:
.
a) Pembentukan Suruhanjaya Perkhidmatan air Negara (SPAN) sebagai entity pengawal (regulatory) perkhidmatan air seluruh Negara.
.
b) Diwujudkan Perbadanan Aset Air Negara (PAB) sebagai sebuah entity milik penuh Perbadanan Menteri Kewangan (MOF Incorporated), khusus untuk menyediakan capital/dana untuk pembinaan asset-aset bekalan air (loji, paip, tangki, pusat rawatan dll). PAB juga ditugaskan membeli dan menguruskan semua hutang tidak berbayar (NPL) kerajaan-kerajaan negeri.
.
c) Berasaskan akta ini, bagi sektor pengurusan bekalan air, kerajaan-kerajaan negeri tidak dapat mengelak daripada bergerak kepada penubuhan entity/syarikat korporat seperti SADA.
.
d) Entiti/syarikat ini dibenarkan dimiliki oleh kerajaan negeri, tetapi dikawal sepenuhnya oleh SPAN.
.
2. Enekmen Syarikat Pengganti diluluskan sewaktu zaman BN.

Bagi memenuhi kehendak Akta ini, Kedah seperti negeri-negeri lain membentangkan dan meluluskan satu Enekmen dalam Sidang Dewan undangan Negeri pada awal tahun 2008 (sewaktu di bawah BN). Enekmen Syarikat Pengganti Pengurusan Bekalan Air Negeri Kedah diluluskan sebagai langkah mula mengkoprat Jabatan Bekalan Air (JBA) selaras dengan Akta yang dikuatkuasakan oleh SPAN.

3. Justifikasi penubuhan SADA

Pada 1/1/10, SADA ditubuhkan bagi menjalankan kerja-kerja JBA berasaskan justifikasi bahawa :
Berdasarkan Akta SPAN, Kerajaan Pusat berhak mengambil alih sepenuhnya perkhidmatan bekalan air di mana-mana negeri – melalui arahan Menteri berkaitan - bilamana satu laporan audit oleh SPAN mendapati kedudukan kewangan agensi air negeri tidak berupaya menampung operasinya. Sekiranya hal ini berlaku, maka hilanglah hak kawalan negeri ke atas sumber dan perkhidmatan air, seperti yang ditentukan oleh perlembagaan. Ini adalah satu bentuk ‘penjajahan/pencerobohan’ Kerajaan Pusat ke atas ‘kedaulatan’ Kerajaan Negeri.

Cengkaman Perbadanan Aset Air Negara (PAB)

a) Ditubuhkan di bawah MOF Inc, milik penuh (100%) Kementerian Kewangan, dengan tujuan:
.
i) Menyediakan dana secukupnya kepada syarikat pengendali/operator air untuk pembangunan asset-aset air (loji, tangki, paip dll).
.
ii) Menguruskan pinjaman/hutang kerajaan-kerajaan negeri.

b) Sumber kewangan PAB.

i) Pinjaman kerajaan Pusat – yang sebelumnya diberikan kepada kerajaan negeri, kini diberikan kepada PAB dan agensi ini berkuasa penuh ke atas sumber ini.
.
ii) Pasaran kewangan antarabangsa.

c) Semua asset yang dibina/diambilalih oleh dana PAB akan disewakan kepada syarikat/operator bekalan air pada kadar yang ditentukan oleh PAB. Sewa ini digunakan untuk membayar hutang kerajaan negeri.
.
d) PAB membeli hutang/NPL kerajaan negeri daripada kerajaan pusat dan bayaran dibuat secara lump-sum (sekaligus) melalui pembiayaan dana antarabangsa. Akibatnya, kerajaan negeri kini berhutang kepada PAB dan tertakluk kepada syarat berikut:
.
i) Semua asset air yang ada hendaklah dipajak kepada PAB sebagai jaminan pinjaman/hutang.
.
ii) PAB akan buat pajakan kecil kepada SADA – supaya SADA mempunyai kawalan terhadap asset supaya dapat berfungsi sebagai operator air.
.
iii) Membayar fee pajakan kecil asset air kepada PAB
.
iv) Membuat bayaran pinjaman/NPL kepada PAB mengikut jadual yang ditetapkan.
.
Mengatasi cengkaman Pusat melalui PAB

Bagi menghadapi situasi yang mencengkam ini, bagi mengelak rakyat Kedah kehilangan pegangan dan hak ke atas sumber dan asset air, Kerajaan Negeri melalui SADA telah mengambil langkah-langkah perlu bagi mengawal kepentingan negeri dan rakyat Kedah, antaranya meletakkan syarat berikut: .
.
i) Struktur pemilikan saham PAB tidak berubah – 100% milik MOF- sekiranya pemilikan PAB berubah melalui penjualan saham atau pengambilalihan melalui apa-apa cara sekalipun kepada mana-mana pihak, maka perjanjian pajakan adalah terbatal dengan sendirinya dan semua hutang piutang akan dihapus kira. Syarat ini telah dipersetujui oleh PAB melalui siri rundingan dengan SADA.

Audit Prestasi Semasa yang membawa kepada Arahan menaikkan kadar tariff.
.
• Setelah mengambil alih hutang/NPL kerajaan negeri, PAB telah mengarahkan SPAN untuk menjalankan audit kepada semua akaun operator-operator air negeri-negeri untuk meneliti kemampuan kewangan syarikat-syarikat pengendali air seluruh Negara – bagi memastikan mereka dapat mengutip bayaran balik.
.
• Hasilnya- ternyata selama dibawah kerajaan BN selama 50 tahun, prestasi kewangan JBA (kemudian SADA) amat lemah/tidak mampu – dengan liability yang ada.
.
• Mesyuarat Kabinet pada hujung tahun 2009 telah memutus dan meluluskan pada dasarnya tariff air mesti dinaikkan di seluruh semenanjung.
.
• Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Bekalan Air telah menghantar surat kepada Setiausaha Kerajaan Negeri dan operator air supaya mengemukakan model-model kadar tariff sedia ada.
.
• SPAN sebagai pengawal (regulatory) telah mengarahkan supaya operator-operator air negeri-negeri mengemukakan model-model semakan tarif.

SADA Mengemukakan 3 model semakan tariff.

• SPAN memanggil Dewan-dewan perniagaan, persatuan-persatuan pengilang peringkat negeri dan nasional, persatuan pengguna dan kesatuan wartawan untuk berunding , dan pada dasarnya semua bersetuju dengan model-model yang dikemukakan.

Mempertahankan Kadar Tarif Rumah Ibadat dan Kebajikan.

• SPAN memanggil semula operator-operator air untuk mengkaji model-model yang telah dirundingkan. SADA telah mempertahankan supaya bagi rumah-rumah ibadat, premis-premis berasaskan kebajikan tidak dinaikkan tariff – dan dipersetujui.

Rancangan kadar Tarif Air Kerajaan Pusat Melalui SPAN
• Pada tahun 2013, semua kadar tariff air diseragamkan seperti kadar tariff elektrik. Kadar yang ‘selesa’ bagi SPAN ialah RM0.90 sen semeter padu – sama dengan kadar Negeri Johor.
.
• Atas dasar mempertahankan dan mempertimbangkan kedudukan bebanan kepada rakyat, SADA berjuang supaya kadar hanya dinaikkan sedikit (RM0.10 sen). Kepentingan rakyat telah dipertimbangkan semasak-masaknya dalam setiap perundingan dengan SPAN.

Kedudukan Kedah Berbanding beberapa Negeri

• Terdapat 52,000 akaun pengguna, 90% adalah pengguna domestic dan 10% pengguna industry. Keadaan ini meletakkan SADA menghadapi kumpulan pelanggan yang majoritinya berada dalam tariff paling rendah.
.
• Berbanding Pulau Pinang yang mempunyai pelanggan industry lebih banyak dari pengguna domestic.
.
• Kedah menguruskan 13,000 kilometer (km) saluran paip bekalan air, berbanding 2,000 km bagi Pulau Pinang dan 1,000 km di Perlis. Kos mengendalikan dan menyelenggara bekalan dan tekanan air di Kedah jauh lebih tinggi berbanding negeri jiran.
.
• Paip-paip di Kedah member pulangan rendah disebabkan taburan penduduk berselerak dan berjauhan – berbanding Pulau Pinang yang mempunyai taburan penduduk padat dan tertumpu – kos jadi rendah.

Tanggungan Akibat Penswastaan Bekalan Air Kerajaan BN Kepada Syarikat Kroni.

i) Telework Sdn Bhd – Pengurusan bekalan air di seluruh Langkawi. Akibat kos operasi yang lebih tinggi berbanding pulangan yang telah dipersetujui dalam perjanjian penswastaan oleh Kerajaan BN waktu itu, maka, sehingga perjanjian tamat pada tahun 2020, SADA terpaksa top-up RM25-RM50 juta setahun dan akan meningkat sehingga RM70 juta setahun menjelang 2020. Tindakan ini mengakibatkan hutang SADA terus meningkat dari masa ke semasa, disamping hutang kepada kerajaan pusat. Hal ini menjejaskan prestasi kewangan SADA dan meletakkan Kedah sentiasa dalam risiko kehilangan asset terpenting kepada rakyat Kedah dari sudut keselamatan, ekonomi, social dan politik.
.
ii) Air Utara Indah Sdn Bhd (AUI) – Memproses/merawat air di lima loji utama/terbesar di seluruh negeri, iaitu di loji Plubang, Bukit Pinang, Pinang Tunggal, Sungai Petani dan Sg Ular. Berdasarkan perjanjian, kos rawatan air dikira berdasarkan jumlah air yang dirawat, bukan air yang sampai kepada pengguna. Oleh kerana Kedah mengalami Non-revenue water (NRW) sebanyak 48%, maka, SADA terpaksa membayar kos tersebut tanpa sebarang pulangan. SADA sedang berusaha mengurangkan kadar NRW kepringkat minimum. Sekitar RM90 juta dibayar kepada AUI setahun.

Kedua-dua perjanjian ini tidak ada ‘exit clause’, dirangka sedemikian rupa untuk memastikan syarikat-syarikat ini menerima bayaran dengan selamat walaupun rakyat Kedah ‘sengsara’.
iii) Kenaikan tariff elektrik berkali-kali sejak 17 tahun lalu (sejak 1993). Kos bil elektrik sekitar RM30 juta sebulan.

iv) Peningkatan kos bahan kimia.

Moral di sebalik kenaikan tariff air dan perjuangan rakyat Kedah.

Setelah ‘kehilangan’ sebahagian hak ke atas tanah yang dihakis melalui Kanun Tanah Negara (1960), Kerajaan dan rakyat Kedah kini harus berjuang mempertahankan hak dan menghalang Barisan Nasional melalui Kerajaan Pusat mengambil alih asset-aset, operasi, sumber berkaitan air, yakni salah satu hak negeri yang dijamin oleh perlembagaan. Ini adalah perjuangan besar yang tidak wajar dikorbankan hanya dengan kenaikan sekupang bagi semester padu. Kita harus member sokongan sepenuhnya kepada Kerajaan PR melalui sokongan terhadap SADA demi mempertahankan asset strategic bagi keselamatan, ekonomi, soaial dan politik Kedah. Ini adalah kedaulatan negeri tanah tumpah darah kita semua!
.
Esok: Yang tersirat di sebalik kenaikan tarif air...
Sekian.